sjukpension

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej, jag ar ny har ,bor i Thailand sen 3 ar. Jag har sjukpension fran Sverige, men far betala kommunal och all skatt i Sverige. Jag har en kamrat fran Norge som liksom jag har sjukpension fran Norge, och efter att han flyttade till Thailand, sa reduserades hans skatt till 2,8 procent efter en manad och har alla sina Norska rattigheter kvar. Nar jag var i Sverige i fjol, sa tvingades jag uppsoka lakarvarden i min gamla kommun. Jag fick da betala som om jag var utlanning, dvs fullt pris ca 1200 kr. Sa jag undrar om det finns nagon i min situation. Att jag betraktas som svenk nar det galler alla skatter, och att jag betraktas som utlanning nar det galler att ha rattigheter.
Tacksam for alla svar
kka

hej

jag vet inget om detta tyvärr men vi har en medlem har på forumet
thaikonsult. skriv ett pm till honom och jag är säker på att han kan hjälpa dig på något sätt.

marianne

Hej.

Det låter konstig att du fått betala fullt.
Vad jag hört och läst...

Betalar man full vanligt skatt men i princip bara är ute och reser lite längre, fulla rättigheter när man kommer "hem".

Man kan söka om att få betala en reducerad skatt ca 25%. Detta bör framgå från skatteverkets hemsida. Så i det fallet är det nog bra att komma från norge.

/Johan

Hej Johan o tack for svar
Jo jag vet om den s.k sinkskatten, men jag undrade mest over den stora skillnaden i jamforelse mellan Norge o Sverige, det marks aven pa hur olika ambassaderna tar hand om sina medborgare. Norge verkar bry sig och skickar folk till olika stader i Thailand for att informera om regler om skatter och sjukforsakringar, regler om sjukkassa osv. Sverige ? Jag har kontaktat thaikonsult och han sager att det ev ar nagot pa gang inom EU med likvardiga skatteregler
Mvh kka

Hej, efter du vistas mer än 6 månader avregistreras du från försäkringskassan, du kan ansöka om s k zinskatt det blir då 25%, du är svensk medborgare-

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp