Sink skatt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Golden

Gäst
Nu har man lagt fram i budgeten att sänka Sink Skatten med 5%.

Nu är det bara SD som kan sätta käppar i hjulet för detta.

"Golden " sa:

Det borde inte vara någon skatt alls på pensioner, -åtminstone inte för dem som arbetat ihop sin pension!

"Golden " sa:

Vad har du för källa till det här påståendet att sinkskatten skall sänkas ?
Den 2 september 2013 har regeringen kommit med något helt annat, vad gäller pensionerna.
Det var att skatten skulle sänkas för pensionärerna med 2,5 miljarder från år 2014, som skulle ge en höjning med minst 100 kr per månad för alla pensionärer, de som har hög pension får mindre i höjning och de som har låg får mer höjning.
Jag skulle tro det regleras med grundavdraget.

"Rong " sa:
Den 2 september 2013 har regeringen kommit med något helt annat, vad gäller pensionerna.
Det var att skatten skulle sänkas för pensionärerna med 2,5 miljarder från år 2014, som skulle ge en höjning med minst 100 kr per månad för alla pensionärer, de som har hög pension får mindre i höjning och de som har låg får mer höjning.
"Hans Svensson " sa:
Det borde inte vara någon skatt alls på pensioner, -åtminstone inte för dem som arbetat ihop sin pension!

Är ju en inkomst så klart att det skall skattas för och eftersom man slipper att betala skatt när arbetsgivaren betalar (skall vi vara glada för) så måste man ju betala skatt när man plockar ut pengarna!

"Rong " sa:
Läste detta på annat forum för ett par dagar sedan, där fanns heller ingen källa.
Men googlade o fann då på en ekonomisida information från Anni Löv angående sink,
Bland annat stog det där att en pensionär med 15 000 skulle få 600 kr mer pe månad.Kostnaden för detta kommer att bli 300 milijoner

"Golden " sa:
Läste detta på annat forum för ett par dagar sedan, där fanns heller ingen källa.
Men googlade o fann då på en ekonomisida information från Anni Löv angående sink,
Bland annat stog det där att en pensionär med 15 000 skulle få 600 kr mer pe månad.Kostnaden för detta kommer att bli 300 milijoner
Ja det stämmer som du framfört, det är lagt fram i budgetpropositionen att SINK skatten skall sänkas till 20% från 2014.
Reformen kostar 300 miljoner.
Det görs eftersom skatten på pensioner sänkts, som gjort att det blivit mindre förmånligt att utnyttja SINK reglerna, enligt uttalande från regeringen.

"Rong " sa:
Ja det stämmer som du sagt, det är lagt fram i budgetpropositionen att SINK skatten skall sänkas till 20% från 2014.
Reformen kostar 300 miljoner.
Det görs eftersom skatten på pensioner sänkts, som gjort att det blivit mindre förmånligt att utnyttja SINK reglerna, enligt uttalande från regeringen.

Får vi bara hoppas att medeltidspartiet inte sänker förslaget då :)

Om man nu skulle få en femhundring mer per månad, möjligt att man då slipper åka hem för sjuk vård, som den ökände travarn.

"BaBoo " sa:
Får vi bara hoppas att medeltidspartiet inte sänker förslaget då :)

Möjligtvis att dom skulle sänka förslaget om det enbart varit SINK-skattare.
Pensionärerna i övrigt är väl något dom är mån om eftersom pengarna stannar i Sverige.

Nu har jag ingen aning om hur detta förslaget ser ut i detalj eller ens grovt.
Jag vet faktiskt inte ens hur mycket pensionärer betalar i skatt.

Sossarna gör sitt yttersta för att sänka förslaget om sänkt SINK skatt, de söker blandannat stöd hos SD för det.

"Rong " sa:
Sossarna gör sitt yttersta för att sänka förslaget om sänkt SINK skatt, de söker blandannat stöd hos SD för det.
hahaaha säkert :)
Varken S eller nåt annat parti söker stöd hos SD.
De rödgröna lägger sina förslag och Alliansen sina det enda SD kan göra är att välja ett av alternativen, blir aldrig att SD får genom sina förslag och just därför är det totalt helt meningslöst att rösta på SD :)

Söker So
"Rong " sa:

söker Sossarna stöd hos SD !!!!!!!! Är det möjligt att Lövfen vill ha med dessa rasister att göra ???????????? Tror jag inte ett skit på . ursäkta mig Rong men det låter ofattbart

Nää, och de är ju helt ofarliga med sin 5,6 % eller vad det var, men andra oberoende källor säger att det lutar åt 12.5 % i dagsläget ... Så det kan bli vissa problem med detta nästa val..... Kanske kommer man även att kolla upp ev valfusk
det kan aldrig accepteras i ett riksdagsval ,kyrkoval ja,det spelade tydligen ingen roll men det blir annat nästa gång ..

Nåväl , de har ju även propagerat för sänkta pensioner , och för den som frågade så betalr jag samma skatt som alla löntagare på min pension dvs 31 % , jo jag vet Baa bobo vill att vi sketna utlandsSvenska pensionärer skall skatta dubbelt , vi har det ju så bra här i värmen , tänk sen om jag/vi får leva i välbehag i kanske 25-30 år till , det vore ju för djäkligt .... ;D

Själv har jag råd med ny bil samt att bygga min drömhoj 1800cc ,åka hoj i 30 grader sommarvärme varje dag , allt på min sketna pension ;D

Rezised VTX (1).webp

"BaBoo " sa:
Är ju en inkomst så klart att det skall skattas för och eftersom man slipper att betala skatt när arbetsgivaren betalar (skall vi vara glada för) så måste man ju betala skatt när man plockar
"Hans Svensson " sa:
ut pengarna!

Pensionärerna betalar ju skatt på skatt.
Först när dom jobbar så betalas det skatt sen när dom får pension så betalar dom skatt där med. så jag personligen tycker att pensionärerna ska ha skattefritt.

ja, jag tycker att man ska ta bort skatten på pensionerna.
Förutsatt att man sänker pensionerna med motsvarande.
Är det någon som svälter? eller mycket vill ha mer?

"lubo68 " sa:
ut pengarna!

Pensionärerna betalar ju skatt på skatt.
Först när dom jobbar så betalas det skatt sen när dom får pension så betalar dom skatt där med. så jag personligen tycker att pensionärerna ska ha skattefritt.

Konstigt citerat.

Inkomst ska det betalas skatt på. Om den kallas för pension, lön eller allt förutom bidrag eller appanage, så ska det betalas skatt.

DU har faktiskt inte betalat skatt på din pension.

"Phonta " sa:
Nää, och de är ju helt ofarliga med sin 5,6 % eller vad det var, men andra oberoende källor säger att det lutar åt 12.5 % i dagsläget ... Så det kan bli vissa problem med detta nästa val..... Kanske kommer man även att kolla upp ev valfusk
det kan aldrig accepteras i ett riksdagsval ,kyrkoval ja,det spelade tydligen ingen roll men det blir annat nästa gång ..

Nåväl , de har ju även propagerat för sänkta pensioner , och för den som frågade så betalr jag samma skatt som alla löntagare på min pension dvs 31 % , jo jag vet Baa bobo vill att vi sketna utlandsSvenska pensionärer skall skatta dubbelt , vi har det ju så bra här i värmen , tänk sen om jag/vi får leva i välbehag i kanske 25-30 år till , det vore ju för djäkligt .... ;D

Själv har jag råd med ny bil samt att bygga min drömhoj 1800cc ,åka hoj i 30 grader sommarvärme varje dag , allt på min sketna pension ;D

De kan få 49% har ingen betydelse, de har noll att säga till om i alla fall. I framtiden blir de rumsrena och kan säkert då få vara med i Regeringsställning men vid det laget finns det nya populistpartier.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
11
Visningar
5 K
pa_sak
P
A
Svar