Semsterbaksmällans tunga sanning!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

b-tung

Gäst
Så här efter den Svenska sommarens alla onyttiga matfrestelser så kan det kännas som man har tvättat kläderna i för hög värme.
Dieter finns en massa olika och enligt förespråkarna för dom olika varianterna så är det endast deras diet som är den fungerande(men enligt en större undersökning så gav dom olika dieterna oftast snarlika viktminkningar som inte bibehölls om man inte la till motion i dieten)....

Jag som har märkt av min trilskande tvättmaskin bestämde mig för en vecka sedan att nu är det dags att ta tag i antingen tvättmaskinen eller mina matvanor.

Så jag har satt mig på en diet, när det gäller mina dietvanor så är dom lite skruvade då jag anser att min kropp behöver pilsner minst en gång i veckan och då inte bare en utan ett flertal.

Vad äter och dricker jag under veckan?

Frukost den viktigaste måltiden hoppar jag över då jag är en gammal nattmänniska. Kaffe med mjölk dricker jag alltid.

Luncherna varieras men grundprincipen är grönsaker med mycket smak. Till detta blir det ngn form av protein som är grillat eller kokt. Vatten med vinäger eller pressad citron.

Frukter och råa grönsaker som mellanmål.

Middag blir antingen en grönsaksgryta eller en soppa utan creme. Samma form av vatten som till lunch.

Kvällssnacks blir frukt och nötter

Kaffe dricks i stora mängder varje dag.
Promenerar cirka 1h per dag, till och från jobbet och en liten kvällspromenad.

Exempel på sallad.

Kikärtor, vitlök, citronjuice, sesamolja, dill, chilipulver, spiskummin, rödlök, tomat, paprika, krossad tomat och sambal eller ngn annan chiliform. Till denna sallad passar grillat kycklinbröst ypperligt.

Med den här dieten brukar jag tappa cirka 3-4kg i månaden.

Detta är mitt lilla diettips så jag hoppas att det finns lite andra tips från er andra Chaimaiare som ni kan dela med er :thumbsup:

Jag vet ALLT om ALLA dieter, ty jag har testat dom!! Vad jag behöver är inte fler dieter, utan ett piller som stärker min karaktär!!

"ragnela " sa:
Jag vet ALLT om ALLA dieter, ty jag har testat dom!! Vad jag behöver är inte fler dieter, utan ett piller som stärker min karaktär!!

Dagens sanning ;)
Men för egen del så är en viktnedgång då och då mycket välbehövlig.
Annars skulle det bara vara konstant uppgång.

F. You

Och vem f*n skulle inte behöva det? Jag tycker att det låter lite GI över din diet, b-tung. Jag har provat det och det fungerar. Men mitt stora problem är också karaktären och att jag kan vara så förbaskat lat. Jag tröttnar till slut på att följa en diet, detta i kombination med stillasittande jobb är ju inte bra. Och så vips har man fått tillbaks de kilo man har tappat. Inte lätt!

Och att ha en thailändsk fru som lagar ypperligt god mat gör ju inte saken bättre, man kan bara inte låta bli att mumsa. Ett svårt dilemma, eller hur?

För tusan, det är bara att lyfta på hatten och gratulera. Fantastiskt bra gjort!!

Tyvärr kan jag ju inte bara äta hemlagat, jag bor ju på jobbet halva året. Och där är det inte så jättehälsosamt alla gånger. Oregelbundna arbetstider gör inte saken bättre. Men jag skall göra mitt bästa, jag vet att jag kan om bara viljan finns.

Jag är full av beundran, ledarn! :wai: :wai: :wai:

"ledarn " sa:
Kan ju då berätta min situation....

Jag har ju lyckats att gå ner närmare 60 kg under en 3 års period.

Äter endast hemlagad mat av frugan...
Ingen som helst snabbmat eller halvfabrikat !!!!

Har dragit ner på alkohol intaget från 3- 5 gånger/vecka till 3- 5 gånger/år.

Försöker att gå en promenad på 30 -45 min 4-5 gånger/vecka...

Är en riktig "snaskråtta" men håller mig till lördagsgodis.....

Så inga konstiga dieter, piller eller dyra gymkort här inte..... :thumbsup: :thumbsup:
Det är bara att gratulera. :thumbsup:

"ledarn " sa:
Kan ju då berätta min situation....

Jag har ju lyckats att gå ner närmare 60 kg under en 3 års period.

Äter endast hemlagad mat av frugan...
Ingen som helst snabbmat eller halvfabrikat !!!!

Har dragit ner på alkohol intaget från 3- 5 gånger/vecka till 3- 5 gånger/år.

Försöker att gå en promenad på 30 -45 min 4-5 gånger/vecka...

Är en riktig "snaskråtta" men håller mig till lördagsgodis.....

Så inga konstiga dieter, piller eller dyra gymkort här inte..... :thumbsup: :thumbsup:

Grymt gjort Ledarn, stor applåd från mig.

F. You

Vid min förra något överviktiga period lyckades jag gå ner från 107 kg till 89 på sex månader.

Kosten jag åt? ATKINS metod.
Den innebär, i princip, att man undviker allt som växer under jord, ingen pasta, inget bröd och inget ris.
Idag är kanske Atkins tuffa metod kanske lite ute och har ersatts med LCHF som innebär ett visst intag av långsamma kolhydrater.

Den mat man "får äta" är oftast väldigt god och det finns massor med tips att finna på nätet.
Jag har återigen inlett en kur med minimalt med kolhydrater och målet är att tappa vikt till 90 kg från dagens 100 kg.
En trevlig bieffekt är att man kan äta riktigt god mat med härliga gräddsåser, smörstekta saker, goda ostar m.m. Dessutom är det så att whiskey är tillåtet, det innehåller 0% kolhydrater. Detta finner jag vara av godo då man snabbare hamnar i dimman än om man spär ut sin sprit med "blannevann", som den skånska termen lyder. Ett och annat glas rödvin gör inte ont och jag fuskar med en och annan pilsner för vem f*n kan överleva en het dag utan lite humledryck?

Visst kan man sakna potäterna till en början men jag har ersatt dem med en vanlig grönsallad som jag hastigt fräser upp med lite vitlök och detta smakar mumma.

Anledningen till min önskan om viktminskning står att finna i min kvinnas önskan om en smärt, rörlig och viril kropp i sängahalmen. Jo jag vet, jag är en j*vla toffel men jag får lön för mödan ;D Det är en enorm skillnad mellan hennes välvillighet och att ruska tuppen :wink_transparent:

"b-tung " sa:
Så här efter den Svenska sommarens alla onyttiga matfrestelser så kan det kännas som man har tvättat kläderna i för hög värme.
Dieter finns en massa olika och enligt förespråkarna för dom olika varianterna så är det endast deras diet som är den fungerande(men enligt en större undersökning så gav dom olika dieterna oftast snarlika viktminkningar som inte bibehölls om man inte la till motion i dieten)....

Jag som har märkt av min trilskande tvättmaskin bestämde mig för en vecka sedan att nu är det dags att ta tag i antingen tvättmaskinen eller mina matvanor.

Så jag har satt mig på en diet, när det gäller mina dietvanor så är dom lite skruvade då jag anser att min kropp behöver pilsner minst en gång i veckan och då inte bare en utan ett flertal.

Vad äter och dricker jag under veckan?

Frukost den viktigaste måltiden hoppar jag över då jag är en gammal nattmänniska. Kaffe med mjölk dricker jag alltid.

Luncherna varieras men grundprincipen är grönsaker med mycket smak. Till detta blir det ngn form av protein som är grillat eller kokt. Vatten med vinäger eller pressad citron.

Frukter och råa grönsaker som mellanmål.

Middag blir antingen en grönsaksgryta eller en soppa utan creme. Samma form av vatten som till lunch.

Kvällssnacks blir frukt och nötter

Kaffe dricks i stora mängder varje dag.
Promenerar cirka 1h per dag, till och från jobbet och en liten kvällspromenad.

Exempel på sallad.

Kikärtor, vitlök, citronjuice, sesamolja, dill, chilipulver, spiskummin, rödlök, tomat, paprika, krossad tomat och sambal eller ngn annan chiliform. Till denna sallad passar grillat kycklinbröst ypperligt.

Med den här dieten brukar jag tappa cirka 3-4kg i månaden.

Detta är mitt lilla diettips så jag hoppas att det finns lite andra tips från er andra Chaimaiare som ni kan dela med er :thumbsup:

Den där salladen ska jag testa. :thumbsup:
Kan du förklara närmare mer konkret hur du gör/och hur man blandar dessa ingridienser?

Jag lägger alltid på mig ett par extra kilon varje semester, jävla helvete

"ledarn " sa:
Glömde att nämna en viktig sak i det hela......

Äter nu mer endast 1 portion...
Man blir ju faktiskt mätt om man bara väntar någon minut efter att man ätit..

Det är ett av de bästa o enklaste tipsen.. Vänta några minuter (20 min har jag hört) innan man backar om

Mycket kärlek och nyttig thaimat funkar fint för mig :-)
frugan älskar laga massa god och ofta nyttig mat och det har gjort stor skillnad för mig. Nu är det stop på snabbmat och sånt :-)

"Gazton " sa:
Kan du förklara närmare mer konkret hur du gör/och hur man blandar dessa ingridienser?

Jag lägger alltid på mig ett par extra kilon varje semester, [j vla] [¤#@@¤%]
"Gazton " sa:

Jag lägger alltid på mig ett par extra kilon varje semester, [j vla] [¤#@@¤%]

Några månader för sent.....

Strimla grönsaker, blanda alla övriga ingredienser och krydda med salt&peppar. Blanda allt med kikärtor(antingen på brk eller egenkokta) Funkar båda kall som varm.

mvh b-tung

Jag har givit upp, har nått den ålder då man har rätt att se ut som man gör.
Gick dock ner 18 kg på 6 månader med Atkins diet.
Nu kan man emellertid åter ha kläderna som man bar innan dietens igångsättande.
Nå, jag har tio kg att ta mig innan jag fullt fyller ut dem :)

Nu kollar jag inte vågen så ofta, eller det kanske jag gör. Men jag skriver aldrig ner historiken, så jag har ingen direkt tidsåtgång att ange.

Innan detta jobb hade jag BMI på 24,8.
184cm och 84kg. Då tränade jag en hel del eftersom jag hade ganska mycket ledigt.

Nytt jobb och slarvande med maten. Resultat BMI på 21 och något sladdrigare i kroppen.

13kg ner i vikt av ren lathet.

"andrejsdenruskige " sa:
Nu kollar jag inte vågen så ofta, eller det kanske jag gör. Men jag skriver aldrig ner historiken, så jag har ingen direkt tidsåtgång att ange.

184cm och 84kg. Då tränade jag en hel del eftersom jag hade ganska mycket ledigt.

Nytt jobb och slarvande med maten. Resultat BMI på 21 och något sladdrigare i kroppen.

Tänk den som hade det problemet!! :'( :'( :'(

"andrejsdenruskige " sa:

Måste ju se ut som en tändsticka alldeles för lite vikt vid den längden.

"Jonas " sa:
Måste ju se ut som en tändsticka alldeles för lite vikt vid den längden.

Mycket luft och fett!

Men ja, det börjar bli lite tändsticka. Har jag tur så får jag mig offshore jobb och då ska vi se om jag inte kommer igång med träning igen och framför allt, vettigare kost.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp