Semesterboende, måste man registrera sig?

Kondens

Medlem
Jag fortsätter min vana att komma med dumma frågor...
Hoppas få hjälp med mina funderingar ändå!

Om jag på tillfälligt besök i Thailand väljer att strunta i hotell och istället bo hemma hos en vän en del av tiden.
Måste jag då registrera det någonstans? Måste min vän göra det? Hur funkar det?

Om jag på tillfälligt besök i Thailand väljer att strunta i hotell och istället bo hemma hos en vän en del av tiden.
Ja skall allt ske enligt boken så skall din vän registrera dig. Frugan eller svärföräldrarna har aldrig registrerat mig eller sonen under alla år men en vacker dag så kanske det biter tillbaka vad vet jag. Orkar inte bry mig så mycket i det.

Om du inte tänker besöka Immigration i ett annat ärende under ditt "tillfälliga besök" så behöver du inte göra någonting.

Nej. Din "Vän" mäste regitrera dig som boende i hans/hennes hus/condo.

Nej. Din "Vän" mäste regitrera dig som boende i hans/hennes hus/condo

Låter mest som att jag inte behöver bekymra mig alltför mycket om det då...
Bara att skita i, jag har bott här 12 år, gör det ibland och fick lite problem nu när jag skulle förnya körkortet men gör det nästa gång istället.
På imm brydde dom sig inte när jag sa ok skiter i det denna gången då.

Många vill inte göra det.
Rädda för myndigheterna, skatter och annat.
Själv pga för lat, sitta i lång kö för inget..
Och jag har varit och registrerat mig hos Thailändska skattemyndigheten och fått mitt gula skattekort vilka jag tror få här har gjort.

Själv pga för lat, sitta i lång kö för inget..
Och jag har varit och registrerat mig hos Thailändska skattemyndigheten och fått mitt gula skattekort vilka jag tror få här har gjort.
De jag hyrt av tidigare har vägrat att registrera mig som hyresgäst.
Men aldrig haft några problem.
De gånger jag besökte ett IM brukade jag visa ett visitkort från ett hotell om frågan kom upp.

Inte heller när jag ansökte om Residence Certificate of stay hos IB för körkort och köp av MC ställdes några krav från IM trots att jag hade kopia på kontrakt och kopior på ägarens id och husbok.
Ingen fråga om jag eller den jag hyrde av registrerat att jag bodde där.

De jag hyrt av tidigare har vägrat att registrera mig som hyresgäst.
Men aldrig haft några problem.
De gånger jag besökte ett IM brukade jag visa ett visitkort från ett hotell om frågan kom upp.

Inte heller när jag ansökte om Residence Certificate of stay hos IB för körkort och köp av MC ställdes några krav från IM trots att jag hade kopia på kontrakt och kopior på ägarens id och husbok.
Ingen fråga om jag eller den jag hyrde av registrerat att jag bodde där.
Att dom vägrar registrera kan bero på utlänning som äger, det är krav på work permit.
Har själv haft det problemet.

I kollegas hus så sköttes det av mooban, dom hade en jurist ansälld för det men äger man som utlänning så måste man annars visa upp ett work permit och det skalll delges en kopia av det vid söknad.
Då hyra ut räknas som inkomst i Thailand.

Tycker då jag har aktiekonto och fond konto registrerat på adressen och skattar för att löjligt att jag skall köra till Jomtien och registrera där vårat skattekontor ligger.

Har inte fått något klagomål från myndighet dras automatiskt skatt vid årsskiftet från kontot och inget jag haft problem med.
Jag får en pdf om vad som draget.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp