Rätt och fel Samlat Thaiskrock

B

Banglassi

Gäst
Det finns mängder, massor, sjukt många saker man inte "får" eller snarare "inte bör" göra i mängder av olika sammanhang. Detta går hand i hand med alla olika versioner av diverse spöken och andar, typ pee ahm, pee bop, bpret, pee graseu, listan kan göras lång..

Alla är inte lika vidskepliga så detta är ingen "såhär funkar alla Thailändare" tråd. Dock tycker jag det är både kul och intressant att lära sig alla dessa idéer.
Tycker vi kan utelämna vad vi individuellt tycker om dessa idéer. Allt från skrämma barn till vad som kan ses som tro (ta t.ex. när folk offrar kläder och dylikt till Pee Dta-Kian, eller templet för Pee Nak - känd från både legenden, orginalfilmen och parodifilmen Pee Maak)

Här är några jag kommer ihåg på rak arm:

Vissla inte på natten - Lockar fram spöken.

Lek inte med skuggor på natten - också något om spöken, inte fått någon bra förklaring ännu(?)

Sov på sidan och inte på ryggen - minimerar risken för att pee ahm ska komma och lägga sig på bröstkorgen (kan tillägga att detta är ett välkänt fenomen hos folk som lider av sömnparalys, mer känd som "The old hag" på Engelska. Ofta tillsammans med "hattmannen" eller andra skuggvarelser. mkt intressant utan att för den delen se det som paranormalt.)

Vänd inte på en fisk som du äter på en båt, utan försök få fram köttet under benet, alternativt ta bort hela ryggbenet (eller vad det kallas). Minimerar risken att båten ska välta över.

Jag är dålig på väderstreck men har hört att sängen ska stå åt ett visst håll, sant eller inte?

Hm, låter bekant men vet inte själv.
Där emot har jag hört att man inte ska ha sängen under en takbjälke(?)

Sen får man ont i huvudet om man sover på en kudde som någon haft fötterna på (kanske förklarar min sporadiska migrän, för öl kan aldrig vara en orsak :p )

Jag är dålig på väderstreck men har hört att sängen ska stå åt ett visst håll, sant eller inte?

Frugan tjatar alltid om det. Som tur e är hon helt värdelös på väderstreck. Huvudändan skall inte peka åt väster.

Nu kom min fru och läste :) Frågan kom så klart.
"Vilket håll står vår säng?"
- väster såklart!
- FLYTTA I MORGON!!!
Blev svaret, haha. Vi har ju haft sängen så här hela vintern men inte har hon märkt det när det blir mörkt redan kl. 15:00

Jag fick inte ha dörren mot väster, inte ens köksdörren... Har något med att solen går ner där. Lika så får inte huvudkudden vara åt det hållet.
Det hus jag bor i nu har ingång mot väster så det e la andra regler... Thai kallar det inte för det men deras husbygge skall ske enligt Feng Shui, samma ide där har jag hört med sängen bla. dåliga energier...

Banglassi skrev : Tycker vi kan utelämna vad vi individuellt tycker om dessa idéer.

Tycker du verkligen det Banglassi , läs trådarna du skrivit själv efter det första inlägget ...Hmmmm;)

Tycker själv det är kul att läsa vad folk kortfattat tycker om dessa ideer Thaisen har , en del faranger tror ju på detta :thumbsup:

Några mer jag kom på.

Planerat att resa eller gå ut? Gör inte det om en Jingjock/Hus-gecko smackar med munnen precis innan du ska gå ut, otur kommer med stor sannolikhet följa.

Leverfläckar på diverse ställen har diverse betydelser. Leverfläck nära munnen (mins inte precis vart) betyder att personen har lätt att säga för mycket t.ex

Tuta när du kör förbi en massa "spirit-hus" vid vägkanten eller en livsfarlig kurva - Ge respekt till de som dött på vägen innan på detta olycksbådande ställe (bra påminnelse att sluta köra för fort i kurvor dessutom kanske? Men jag tvivlar då andra kurvor fortfarande verkar vara ok att gasa i, förhoppningsvis möter vi ju ingen..)

Om du nyser betyder det att någon saknar dig

Kalla alltid nyfödda små barn fula och inte söta - någon ande kan komma och sno barnet om det hör att det är en söt liten rackare.

Dom tror ju väldigt på att om man ogillar något så drabbar det dig. Om du säger vilken stor näsa han har eller fula öron så kommer dina barn att få samma näsa och öron... hmmm :rolleyes:

Dom tror ju väldigt på att om man ogillar något så drabbar det dig. Om du säger vilken stor näsa han har eller fula öron så kommer dina barn att få samma näsa och öron... hmmm :rolleyes:

Jag har själv sagt till svenska vänner när någon hhar uttalat sig om andras barn t ex usch vad ful den ungen är. Akta dig! Då kommer du själv få en ful unge!

Vi har ett ordspråk typ "det du gör mot/säger om andra, kommer du själv att drabba"

Jo så här hhar jag fått höra ända sedan som liten.
När man sover så ska man rikta huvudet mot soluppgången dvs öst. Förklaringen är att de döda begravas med hhuvudet mot solnedgång dvs vänd med huvudet mot väst.

Men när vi flyttade till Sverige så placerade vi sängen efter planritningen i lägenhheten. Mamma sade ingenting men hhon själv har förklarat.

Senast redigerad av en moderator:
Jo så här hhar jag fått höra ända sedan som liten.
När man sover så ska man rikta huvudet mot soluppgången dvs väst. Förklaringen är att de döda begravas med hhuvudet mot solnedgång dvs vänd med huvudet mot öst.

Men när vi flyttade till Sverige så placerade vi sängen efter planritningen i lägenhheten. Mamma sade ingenting men hhon själv har förklarat.

Begravd med huvudet mot öst? Hur går det ihop sig? Alla begravningar jag varit på har resulterat i antingen en ugn eller att kistan bränts rakt på plats. Det enda som sparats till templet är aska och ben som inte brunnit upp, vilka heller inte blir begravda utan stoppade i "gravstenen" eller vad monumentet nu kallas. Antar att det kan finnas fler versioner av begravningar(?) Men dessa är de jag stött på i Bkk, Nakhon Si Thammarat och Sisaket.

Kanske var nordiskt skrock med begravningsdelen.

Vi har ju en del att erbjuda med, lägg inte nycklarna på bordet, fredagen den 13, gå inte under en stege etc..

Kommer du ut på öarna bli det värre. Visslar du visslar du på storm, utvalda oturskärringar möter du en sådan påväg till båten så vänd hem, Nämn inte klövdjur ombord, präst, kyrka eller liknandes får inte nämnas ombord, kärring får inte kliva över trålen etc..

Skrev uppsats i Svenska för massa år sen om skrock i Norden och fanns mycket att hämta.

Jobbat på trålare i massa år och kan säga att där är det inte mindre skrockfullt än här.

Valde ämnet för jag vart väldigt skrockfull själv fast minskat sen jag lämnade fisket.

haha, ja, Sverige är absolut inte bättre - eller sämre, beroende på hur man ser på det - när det gäller skrock. Speciellt inte ute på vischan eller som du sa inom sjöjobb. Bodde i Stavanger länge innan, de var duktiga på skrock där med minsann. Det intressanta tycker jag mer är allt man hela tiden lär sig här. Jag är fortfarande dålig på att inte vissla på natten, eller hoppa mellan skuggor (ja, jag vet, jag är ett förvuxet barn :afro: )

Jag kan fortfarande säga till folk ombord där jag jobbar nu att sluta vissla vill du ha storm eller. Fast märker mindre av den skrocken på internationell sjöfart än när jag va fiskare.

Farsan nämde både präst och alla klövdjur och offer upp på det på bryggan när vi var på samma båt skepparn blev tokig drog fram mora kniven och rista kors i taket mot olycka.

Även när jag bodde i norr och folk la nycklarna på bordet skällde jag.

Men blivit bättre nu slänger ja bara iväg nycklarna.

Begravd med huvudet mot öst? Hur går det ihop sig? Alla begravningar jag varit på har resulterat i antingen en ugn eller att kistan bränts rakt på plats. Det enda som sparats till templet är aska och ben som inte brunnit upp, vilka heller inte blir begravda utan stoppade i "gravstenen" eller vad monumentet nu kallas. Antar att det kan finnas fler versioner av begravningar(?) Men dessa är de jag stött på i Bkk, Nakhon Si Thammarat och Sisaket.
Det måste komma från förr inte vet jag. Detta har jag fått höra hela barndomen men vi är inte alls skrockfulla av oss här. Mamma har alltid haft en annan förklaring eller logik.

Annars har jag varit arg på min sambo flera gånger när det kommer till t ex när vi åker båt, så säger han tänk om vi sjunker. När vi är i skogen/djungel, tänk om en tiger kommer... Detta har också suttit kvar från vad jag har hört från barndomen. Att man aldrig ska öppna munnen å säga så, skrockfullt å det kan falla in. Inte troligt att det kommer en tiger men jag kan bli riktig arg när vi är på en båt.

En annan skock som är lite trevligare...

När ett barn gör så här! När de tittar genom mellan benen, vi thai säger att de letar efter "nong" lilla syster/bror.

Brassarna verkar vara mer skrockfulla än thai efter vad jag har hört från min svenska vän och bloggkollega som är sambo med en brasse.

Just detta har vi samma.
När vi var i Thailand så satt T ofta i vagnen och höll/lekte med sina tå eller mest stortå. Folk kunde le å peka eller kommenterade "oh yaak mee nong" 555

image.webp

Tillbaka
Topp