Resan till Sverige

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
:D Nu har man landat i Swedala och installerat sig ute i Djursholm , underbar lägenhet med sjöutsikt mot Lidingö från balkongen ... Den nya Dreamlinern som Norwegian har var ju fö.grymt trevligt att flyga med , inga förseningar ,billigt och bekvämt samt att de EJ flyger över Ukraina vilka alla var oroliga för .. Måste ta mig in till stan u morgon och handla lite nu , saker som ej finns i Thailandet , på fredag kväll blir det en middag på Wallingatans Thaimatställe .. Saknar redan Thaimaten ....Träffa barnen i helgen skall bli kul ... Rent och fint är det i Sverige men inte alls lika trevliga glada människor som hemma i Thailand ;)

Thai flyger inte heller över Ukraina. Välkommen till Sverige förresten.
emoji2.png

Stämmer bra det Berra, såg det nu på morgonen när jag bikade flyget från BKK till Khonkaen den 20e,1500 thbt för en flygresa BILLIGT må jag säga ...

Allt är svindyrt i Sverige har jag redan noterat , åker man Taxi så startar det på 41 svkr, hur fn kan framkörning kosta 41 kr ,när jag tar en på gatan , dessutom hittade fanskapet inte till en adress som ligger 5 km från danderyds sjukhus :o

Kan väl säga att hade jag inga barn eller vänner här så skulle jag nog aldrig mer köpa en resa hit ............................................saknar redan Thailand , vet inte varför ,men antagligen har jag bott in mig i Thailand och kan därför inte tänka mig att flytta "hem" igen då Thailand nu är mitt "hem "

Ja en sak jag retade mig på när vi var i sthlm var priserna, mycket dyrare än gbg. Men inte billigt där heller.

Ja man har nog bott in sig i Thailand, direkt jag sätter min fot i Sverige har jag hemlängtan till Thailand.

Det är nog en självklarhet att man vänjer sig och bor in sig på ett nytt ställe. Samma sak för min egen del. Och ännu tydligare för min kära hustru, hon vill inte åka tillbaka till Thailand på flera år nu säger hon, det finns mycket att fixa i trädgården och naturligtvis barnens skola. Dessutom skall hon göra klart SFI och söka jobb.

Så i hennes fall kan man verkligen snacka om att bo in sig tycker jag.

Och visst Phonta är nästan allt svindyrt i Sverige om man jämför med Thailand, speciellt Stockholm. Men så är det nog med huvudstäder för det mesta förmodar jag.

Frun har också "tappat lusten" på Thailand.

Det är väl både bra och dåligt.
Nu reser man dit på rutin, kan man nästan säga.
Nu kanske man kan resa runt till andra länder! Tjoho!

Jag kanske borde klargöra att det bara är frugan som har tappat lusten, barnen som är uppväxta sär nere ville knappt lämna mormor och morfar när vi skulle åka hem. Det var mycket gråt och tandgnisslan minst sagt. Men det är inte så konstigt, dom hade skitkul därnere med sina gamla kompisar.

Men det är redan planerat att mormor och morfar skall komma tillbaka hit i mars -16 när skolorna är stängda i Thailand. Det lindrar såren en hel del. :)

Min tjej hade lätt stannat i Sverige om hon fått bestämma, men så har hon ju bara upplevt sommaren när den är som bäst. Vi får se framöver om man tröttnar på Thailand men jag är skeptisk, hatar ju verkligen hösten och vintern i Sverige så några längre perioder än maj till augusti tror jag inte på.
Men jag är lite sugen på att skaffa en båt och lägga vid päronens sommarstuga tills nästa år, vi får se.

När man bor i Sthlm tänker man inte på det direkt, men visst är det dyrare här. Jag märkte det tydligt i somras när vi var på både Gröna Lund och Liseberg. Kändes som Grönan var nästan dubbelt så dyrt som Liseberg och då tror jag ändå vi tillbringade längre tid på Liseberg. Sen är ju Liseberg trevligare och större, på grönan känns det mer som en lång kö allting.

Dagens lunch testade vi både i Gbg och Malmö. I gbg fick vi betala 75 kronor utanför Liseberg på ett bra hak med stor salladsbuffe till. I Malmö betalade vi bara 55 kr på ett Kina hak en bra bit utanför centrum. I Sthlm betalar man ju ofta från 90 och uppåt ... så visst finns det skillnader.

Sen i Sthlm har vi ju massa oseriösa taxibolag som försöker få med turister ...

"Janne " sa:
När man bor i Sthlm tänker man inte på det direkt, men visst är det dyrare här. Jag märkte det tydligt i somras när vi var på både Gröna Lund och Liseberg. Kändes som Grönan var nästan dubbelt så dyrt som Liseberg och då tror jag ändå vi tillbringade längre tid på Liseberg. Sen är ju Liseberg trevligare och större, på grönan känns det mer som en lång kö allting.

Dagens lunch testade vi både i Gbg och Malmö. I gbg fick vi betala 75 kronor utanför Liseberg på ett bra hak med stor salladsbuffe till. I Malmö betalade vi bara 55 kr på ett Kina hak en bra bit utanför centrum. I Sthlm betalar man ju ofta från 90 och uppåt ... så visst finns det skillnader.

Sen i Sthlm har vi ju massa oseriösa taxibolag som försöker få med turister ...

Det där med taxibolagen är inget unikt för Stockholm. Malmö har jätteproblem med dessa banditer som förstör ryktet för hela branschen. Vi åkte med vårt lokala taxibolag till och från Kastrup och deras chaufförer är vansinniga på dessa oseriösa svin som bara är ute efter att blåsa ovetande och okunniga stackare. Och oftast är det tyvärr inte olagligt så länge dom har en liten dekal med sina priser. Och vilken turist eller affärsman ställer sig och studerar en sådan? :thumbsdown:

Nu har jag bara "turistat" i STHLM. Men inte har jag reflkterat över att det är så fasansfullt dyrt. Inte nämnvärt dyrare än någon annan stad i Sverige.

Att hus och lägenheter kan vara dyrt är dock en helt annan femma.

Sk-tväder i Stockholm idag....taxi tar jag aldrig, hela gänget ser ut som gangsters...!!
Har man boendet blir det billigt här, man kan äta billigt och bra mitt i city för ca 70:-
För kännedom en gigantisk skogsbrand i Västerås-Sala området...! Luktar brandrök ända till Stor-Stockholm!

Taxi är ju enklare att välja rätt i Sverige med de gula jämförpriserna, ganska enkelt att se vilka som är seriösa. Utomlands har man ju oftast ingen koll och får förhandla pris innan.

"Janne " sa:
Taxi är ju enklare att välja rätt i Sverige med de gula jämförpriserna, ganska enkelt att se vilka som är seriösa. Utomlands har man ju oftast ingen koll och får förhandla pris innan.
Sätt inte din mamma i en bil från taxistolpen vid Hötorget....-då kanske du aldrig får se henne mer...-de ser helkriminella ut hela högen...5555

"Hans Svensson " sa:
Sätt inte din mamma i en bil från taxistolpen vid Hötorget....-då kanske du aldrig får se henne mer...-de ser helkriminella ut hela högen...5555
Så farligt är det ju inte riktigt ... däremot om man inte ser upp kan hon bli fattigare!

Måste säga att Stockholm var bättre än jag trott , såg kanske endast 10 st fattiga tiggare idag, rent och fint i staden , sitter nu på balkongen i Djursholm och äter en rostad med extra lagrad västerbotten ................. I morgon fredag blir det Tjabba Thai samt en gog Thaimiddag med tillhörande öl, jag åker ju kommunalt ....

bättre än jag trott , såg kanske endast 10 st fattiga tiggare idag, rent och fint i staden , sitter nu på balkongen i Djursholm och äter en rostad med extra lagrad västerbotten ................. I morgon fredag blir det Tjabba Thai samt en gog Thaimiddag med tillhörande öl, jag åker ju kommunalt ....
[/quote]

Konstigt, enligt Hans är det ju nerlusat med tiggare precis överallt. När jag var inne i Lund idag såg jag endast en.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar