Rayong???????Tips!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
V

vulcan

Gäst
Har aldrig varit i Rayong. OK har varit på Kho Samet, Men tänkte nu ta några dagar i Rayong innan vi åker hem om några veckor. Vad jag söker är ett hyffsat ställe att bo på. Inte för långt från strand, shoping, matställen och gå ut och ta en öl. Vi har varit runt i 6 veckor nu, vill inte börja leta när vi kommer ner på fredag. Litar inte på bokningarna på nätet. Någon som vet ett hyfsat ställe???
Vulcan
Fotot är från fiskafänge ute i risfälten utanför Kalasin

SAM_2813.webp

Nice beach hotell är bra. Ligger vid stranden (väg emellan). Har pool. Det funkar nog att beställa över nätet. Ligger inte i Rayong utan här vid "vår" strand Mae Rumpung beach. I Rayong kan jag rekomendera Kantary Bay. Superfint, 2 pooler, bra restaurang. Ligger vid havet men ingen direkt badstrand. Kolla på Agoda.

Var inne och kollade hotellet Rangela rekommenderade, Nice beach hotell. Såg mysigt ut med bra standard.Frukost ingår i ett pris på dryg lite 200 kr/natt. Kan nog vara ngt att börja med när vi dyker ner och utforskar området i juni. Se: w.agoda.com

:) Frank

"vulcan " sa:
Tack skall kolla upp dessa.

Suan Kaan Resort, Ban Kon Ao, jag kan reservera till dig, fantastisk trädgårt med lummiga växter rena rama paradiset. 800 B per natt, stor bungalow, pentry, Tv, Kyl, Dusch varmt/kallt, aircon.

Stannar du lång tid, 13000 B månad.

Inte långt ifrån Nice Beach, men Nice Beach typiskt falanghak

Insayt

IMAG0647.webp

IMAG0646.webp

IMAG0650.webp

IMAG0649.webp

IMAG0652.webp

IMAG0648.webp

Har de någon webbsida.
Jag menar 13,000THB i månaden och allt finns, låter billigt.

"Insayt " sa:
Suan Kaan Resort, Ban Kon Ao, jag kan reservera till dig, fantastisk trädgårt med lummiga växter rena rama paradiset. 800 B per natt, stor bungalow, pentry, Tv, Kyl, Dusch varmt/kallt, aircon.

Stannar du lång tid, 13000 B månad.

Inte långt ifrån Nice Beach, men Nice Beach typiskt falanghak

Insayt
Ser bra ut och skapligt pris. I Buriram kan man bo under liknande förhållanden(helt nytt) för 550 bht inkl bra frukost. Dock inget hav...men en liten swimmingpool! Var där i juni iförra året och för hel månad 8000 bht. I centrum av Buriram stad. www.siriresort.com

:)Mvh, Frank

Som du säger. man måste börja någonstans.
Visst har vi ett hus fyllt med möbler och allt på Koh Phangan.
Så tanken var mer en månad på resort kan ge en mer tid att hitta något mer permanent.
Sedan får man tänka över allt lite.

Jag menar ska man hyra ett tomt hus i 12 månader för att sedan köpa möbler och investera för att vara här i 8 månader.
jag menar hyr ett hus i ett år är cirka 100,000 bath plus el vatten.

Kan man kanske lika bra hyra ett fullt utrustat i de 8 månader som man är här.
Hyr man detta så kostar det 104,000 bath för 8 månader och då ingår det mesta.

Så iblamnd undrar jag vad som är vettigt.

Det är ju därför vi lägger en vecka i Rayong. För att se vad det finns och vad hyrorna ligger på.
De som finns på alla dessa internetsidor är ju oftast av proffs till uthyrning.
Kan man hyra direkt av ägaren brukar det vara bättre.

Men som sagt. Vi sitter inte i sjön. Vi har vår lilla bungalow och även om det känns trångt så behöver vi inte flytta.
Men dyker rätt ställe upp så är vi redo och kan göra det på en vecka.

Den enda skillnaden nu mot innan är att vi faktiskt tittar på lite objekt, kanske till och med aktivt söker lite andra möjligheter.
Så nu när det är dags att starta second entry så hadde vi tänkt besöka Kambodja.
Och då är ju Rayong efter vägen.

Ja helt rätt Kent! Lite så jag tänker. Titta sej omkring lite. Jag har bott i Buriram i 3 år, besökt orten i nästan 6...dax göra något annat...se lite annat.Buriram finns ju kvar för oss...även det gamla huset som behöver en reparation i storleksordningen 600 000- 8000 00 thb. Och som vi nu bestämt blir det inget fastboende i Thailand...utan 2-3 månader varje år.Då tror jag det blir bra att hyra i stället...kanske Rayong som jag tycker ligger centralt och bra till och som har allt en falang behöver. Dessutom har jag en hel del kompisar i närområdet vilket gör denna ort än mer intressant.

Och det bästa är ju att åka dit och hyra hotell först...se sej omkring och kolla läget, få lite kontakter ...finns säkert massor av bra hus i prisklassen 6000-10 000 bht i mån som hyrs ut privat.

Lycka till med allt Kent!

:nod:

Mitt svar var på vulcans fråga om boende och då gav jag tipset, Suan Kaan kan du bo för 1300 B om du stannar längre en en månad, detta mer för kanske andra som är intresserade av längre vistelse, men för vulcan som kanske bara skall stanna en två dagar kostar det 800 bath per natt och det är ett bra pris för ett sådant boende.

Suan Kaan Resort är faktiskt ett en upplevelse med en fantastiskt fin lummig trädgård med hundratala tropiska växter och dammar, samt ett akvarium med jättemusslor, något för KentBra det, och inte allt för långt från civilisationen i Ban Phe.

I detta kan transport inräknas och man kan bli upphämtad t ex i Rayong eller Ban Phe

Alltså det handlar här inte om att bosätta sig!

Och Bertil, jag ville redigera mitt första inlägg och råkade klicka på Citera i stället för redigera och jag raderade det och skrev Edit, eftersom i detta forum finns inte funktionen att du kan radera dina egna inlägg. ;)

Insayt

Hur är stranden och vattnet vid nice beach hotell, rent? Går det färjor till kho samet om man vill åka dit ut någon dag?
Ifrån den resorten du la upp Insayt hur långt är det till havet och som Kent undrade har dom någon hemsida.
Hur lång tid tar det att köra ner till kho chang ifrån det här området (jag har bil)?
Tänkt åka ner och ta en vecka vid havet 1-7 April och håller på med att kolla runt alternativ som det ser ut nu lutar det åt områden runt Rayong lättast att ta sig dit ifrån mig med bil.

Stranden är för det mesta fin. Hotellet krattar o håller rent.

Färja till Ön går från Baan Phe.

Kho Chang är i mycket ett mimipattis. Vad ska du där och göra? Överreklamerad.

Va ledarn som rekomendera det sa att det var fräschare än kho samet, känner inte till vad som är bra och dåligt, vi söker lugnt ställe med bad, strand och barnvänligt vi är 4 vuxna och 2 barn. Men tar ju bilen ner så börjar kanske med 2 nätter på nice beach sen får vi se.

"Jonas " sa:
Hur är stranden och vattnet vid nice beach hotell, rent? Går det färjor till kho samet om man vill åka dit ut någon dag?
Ifrån den resorten du la upp Insayt hur långt är det till havet och som Kent undrade har dom någon hemsida.
Hur lång tid tar det att köra ner till kho chang ifrån det här området (jag har bil)?
Tänkt åka ner och ta en vecka vid havet 1-7 April och håller på med att kolla runt alternativ som det ser ut nu lutar det åt områden runt Rayong lättast att ta sig dit ifrån mig med bil.

Här ifrån är det inte mer än kanske 6-700 meter ner till Ban Kon Ao, faktiskt den bästa biten, sen har du Hat Mae Rampung som är inget vidare strandmässigt sätt om jag får säga det. Ban Kon Ao är långgrunt och alldeles utmärkt för barn.

Till Koh Chang ca 20 mil, kanske 2-3 timmars bilfärd, du vet Thailand är alltid svårt att sia om i trafiken.

Nä tyvärr har de ingen hemsida men en facebooksida SuankarnResort Rayong. Detta är ett ganska nytt resort, öppnade i April förra året. Här ingår ju ingen frukost eller liknande, utan det är ju bungalow och det finns ju inte pool heller.

Insayt

"ledarn " sa:
Jag var där 2005 och då var det inte mycket som påminde om Pattis kan jag ju säga !!
Har det blivit så uselt på Koh Chang ??

Eller kan det vara så att du vill slå ett slag för din egna plats bara ?? 8) 8)

Klart som korvspad att man gör det Ledarn! ;D

"ledarn " sa:
Gör man det ska man inte samtidigt "trycka" ner någon annan plats bara..
Men när det gäller Koh Chang kanske det stämmer som Ragnela skriver ??

Ville bara skojja till det lite på slutet av inlägget.. ;D ;D

Nä, jag har ju aldrig varit i Koh Chang så jag kan inte uttala mig, är säkert jättefint! Allting är ju relativt Ledarn, man är sig själv närmast! ;D

Insayt

Ledarn!

På 7 år förändras mycket i Thailand.

Senast jag var på koh Chang var för 1 år sedan. Den östra sidan vat jag inget om men den västra börjar med ett gytter som heter "Vita sanden". Massor av hotell o affärer. Fin strand. Längre söderut finns fina resorter, svindyra, och längst ner Baan Bao Bang. Kul by. För några år sedan var byn byggd på tråbryggor ut i havet, nu tyvärr betong. Men lite annorlunda.

Men smaken är olika! Det är ju alltid bäst att kolla själv och se vad man tycker.

Sist vi var där bodde vi i en liten håla med usel (ingen) badstrand och femtielva tatuerare. Jag har förträngt vad den heter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
4 K
Wanpen
W

Tillbaka
Topp