Prispress på flygen

Just nu är väl en flygbana nedstängd på Suvarnabhumi.
Skulle igentligen vart på 2 dagars kurs nästa vecka, men får bli nästa ledighet för biljetterna var så dyra nu och det har aldrig hänt innan att dom cancelerat en kurs pga biljettpriset.

Antalet flyg per dag skulle reduceras nu i 2 månader under reparationstiden.

Billigaste resan nästa vecka som travel agencyn hittade: Bergen-Bangkok T&R var 16715 NOK, slutet av Maj 6400 SEK.

Så just nu var det dyrt att resa.

Tipsa inte om Norwegian som vart betydligt billigare, men kanske är bestämda datum och inte ekonomiklass?

Tipsa inte om Norwegian som vart betydligt billigare, men kanske är bestämda datum och inte ekonomiklass?
Vad fick du för pris på Norwegian då nästa vecka? och ja bestämd datum eftersom det är kurs jag skulle på och ekonomiklass.
Vilket som blir i slutet av Maj nu istället för det var för dyrt nu och ATPI som rederiet har som arrangerar flygresorna kollar alla alternativ även Norwegian.

Billigaste jag hittade var Aeroflott dit och Norwegian tillbaks, 14.141 SEK och ja det är ekonomiklass, Norwegian resan den datumen var 27 timmar, för 9 timmars väntetid i Oslo och 5 timmar i köpenhamn ;)

Billigaste rimmliga resan var den jag skrev tidigare och det var KLM för 16.715 NOK

Nu är det flyg från Thailand till Norge och sedan retur Norge till Thailand jag kollar på.

Senast redigerad av en moderator:
Nästa vecka, är du inte i Norge nu? Ska du först till Thailand sen med vändande flyg tillbaks?

Kullade på flyg 24-29 april för 7500 SEK BKK till Bergen, via ARN dit och Oslo hem ...

Nästa vecka, är du inte i Norge nu? Ska du först till Thailand sen med vändande flyg tillbaks?

Kullade på flyg 24-29 april för 7500 SEK BKK till Bergen, via ARN dit och Oslo hem ...
Japp, jag skall hem, där ser man hur mycket jag längtar till Norden 55555, inte en dag extra vill jag spendera här ;)
Veckan efter den som kommer nu alltså skulle kursen varit.

Sen visste jag inte att jag skulle vara i Norge när kursen kom på tal, väldigt sällan vi går till Norge, max en gång om året.
Så alternativen hade blivit en vecka i Sverige och väntat på kursen eller flygit hem och vart hemma en vecka, inget svårt val för min del ;)
Datum för flyg hade varit 5 April Bkk-Bergen och 7 April Bergen-BKK.

Slutet av April kanske flygplatsen är uppe och går som vanligt, stod i tidningen när jag mönstrade på att Suvarnabhumi skulle stänga ner en landningsbana i den veckan och 2 månader frammåt för reparation och att dom skulle bli tvugna att dra ner på xx antal flyg per dag, det är ju en månad sen idag. Så dom datum du skrev borde alla landningsbanor vara öppna igen.

Har jag iofs bara kollat dom dagarna, kanske är billigare andra dagar kommande veckor.

Det ska inte ha skett några ändringar i antalet avgångar av internationell trafik pga att en bana är tagen ur trafik.

Man talade om att omdirigera viss inrikesflyg till Don Muang och kanske några rutter från Kina till Utapao eller hur det stavas.

Men många flygbolag brukar dra ner antalet flygningar per vecka till Bangkok med början i mars/april för det går mot lågsäsong.
Norwegian är ett sånt bolag som bara kör en dag per vecka under lågsäsong på Skandinavien per land.
De billigaste biljetterna brukar vara slut om man letar för nära avresedatum, 80-100 dagar före ska man visst boka eller passa korta kampanjer för lägsta pris.

Det ska inte ha skett några ändringar i antalet avgångar av internationell trafik pga att en bana är tagen ur trafik.

Man talade om att omdirigera viss inrikesflyg till Don Muang och kanske några rutter från Kina till Utapao eller hur det stavas.

Men många flygbolag brukar dra ner antalet flygningar per vecka till Bangkok med början i mars/april för det går mot lågsäsong.
Norwegian är ett sånt bolag som bara kör en dag per vecka under lågsäsong på Skandinavien per land.
De billigaste biljetterna brukar vara slut om man letar för nära avresedatum, 80-100 dagar före ska man visst boka eller passa korta kampanjer för lägsta pris.
Ok, i artikeln jag läste i Bangkok post stod det bara att man skulle gå ner från xx flyg till xx per dag inte om det var inrikes eller utrikes.
Men om det bara är inrikes så borde inte det påverka priset då.
Kanske är Songkhran som gör det så dyrt?

Vilket som så var det så dyrt att flyga nu så min kurs blev cancelerad och det är första gången på 7 år i rederiet.

Dom bokade, om mig till kurs i slutet av Maj istället då det var betydligt billigare, nästan 1/3 av priset dom hittade nu.

Ok, i artikeln jag läste i Bangkok post stod det bara att man skulle gå ner från xx flyg till xx per dag inte om det var inrikes eller utrikes.
Men om det bara är inrikes så borde inte det påverka priset då.
Kanske är Songkhran som gör det så dyrt?

Vilket som så var det så dyrt att flyga nu så min kurs blev cancelerad och det är första gången på 7 år i rederiet.

Dom bokade, om mig till kurs i slutet av Maj istället då det var betydligt billigare, nästan 1/3 av priset dom hittade nu.
Ja, Songkran fyller många säten i planen och drar upp priserna, i år sammanfaller det ju också med vår påskledighet och skolornas påsklov för ovanlighetens skull.

Både synd och märkligt men oftast är resor till Europa från Asien 50-100% dyrare.

Svårt att hitta bra priser och kampanjer åt "fel” håll.

Men är inte Norwegian lite lömska med tillägg för ditten och datten?
Finns dom som gillar det upplägget också att bara betala för en bastjänst och sen välja tillägg.
Bra för de som reser lätt med bara handbagage.

Man kan ju vända på frågeställningen och undra varför min biljett ska kosta lika mycket om jag skippar 30kg incheckat bagage.

Valfrihet är bättre även om det är lite lömskt ;)

Men är inte Norwegian lite lömska med tillägg för ditten och datten?
Samtidigt har dom paketlösningar (plus) som inkluderar bagage och mat. Detta alternativ är ganska prisvärt för det mesta. Jag jämför alltid med detta kontra andra bolag. Gör man så blir det hyfsat rättvisande.

Fler och fler bolag går mot detta med ett baspris och tillägg för bagage och mat mm.
De senaste jag känner till av europeiska bolag är väl KLM, Air France och även British Airways är på gång.
Reserva ett visst säte är väl numera alltid förknippat med ett pristillägg hos nästan alla bolag.

Bokade precis för maj. Hårda krav på datum gjorde att biljetterna gick på 7.500 kr ToR per person. Känns rätt dyrt för att vara lågsäsong.

Bokade precis för maj. Hårda krav på datum gjorde att biljetterna gick på 7.500 kr ToR per person. Känns rätt dyrt för att vara lågsäsong.

Ska man hitta bra priser så är att köpa i rätt tid viktigt.
Thai Airways hade för några veckor sen en kampanj med biljetter för bl.a. maj 3500kr ToR och dom såldes ut snabbt.
Att kunna resa med flexibla datum kan spara mycket.
Tisdagar ut och torsdagar hem är ofta billigare än övriga veckodagar vid långflygningar.

Tillbaka
Topp