Plaa Raa

Kan bara saga en sak, tvi for den lede. Frugan alskae elandet och skall ta med hem till kompisar ocksa. Stanken ar ju vamjelig!!! :eek: :eek: :eek:

Fråga en Thai kvinna från Isan vad som luktar värst av Surströmning eller Palaa

surstromming_.webp

Här är en fisk från Vänneren " Nors " den kommer i stim for att gyta . Och då var det 2 Thai kvinnor
som var å fiska i Vänneren for 3 veckor sedan , dom fick 200 kilo på en natt , och den salta dom och
gör Palaa , på Thai vis.

P1120493.webp

Frugan gör själv phlaa raa hemma, vi köper sillfileer som sedan saltas och får gosa till sig efter alla konstens regler. Numera kan jag äta Som Tam med den ruttna fisken hemma i Sverige men i Thailand vågar jag inte. Där blir det Som Tam Falang.

Krabborna går bort helt!

Jag har testat lite men inget jag kan äta, luktar illa gör det också ;)

Hemma äts det inget som tur är, så enda gången är någon enstaka gång när vi är i Thailand.

Hemma äts det inget som tur är, så enda gången är någon enstaka gång när vi är i Thailand.

Håller med dig, MAT skall SE GOTT ut, och lukta GOTT, man äter med ögat lika mycket som med smaklökarna. Förstår inte hur man kan stoppa i sig rutten mat, inkl. "surströmming" som dessutom förkortar ditt liv.Hur tänker man??

Helt rätt mat ska se gott ut me
Fan ibland när tjejen skickar matbilder undrar ja va fan hon stoppat i sig

Salt fisken från Isan som de använder för att krydda Sam Tam ,så en Isan kvinna i Sverige
gör sin egen Palaa . I hinken är det fisk vatten salt och lite ris , det lagrar hon upp till 5 år
då är den bäst .

P1120505.webp

P1120504.webp

Jo, det verkar ju så som att man i Asien tydligen använder "ris" som metod för att syra eller jäsa olika livsmedel. Jag gjorde själv "nem", ni vet den där sura korven och just då med fläskkött, ris, salt och rot dii samt chili då och den blev faktiskt väldigt god och precis som den man köper.

Dock frös jag in den också för trikiner vet man ju aldrig om det finns i fläsk, så vara på den säkra sidan kanske är bäst!

img_1888.webp

Salt fisken från Isan som de använder för att krydda Sam Tam ,så en Isan kvinna i Sverige
gör sin egen Palaa . I hinken är det fisk vatten salt och lite ris , det lagrar hon upp till 5 år
då är den bäst .

P1120505.webp

P1120504.webp

Tänkte på detta med 5 år, min fru säger att den är som bäst vid 1 år, att lagra den i fem år låter väldigt konstigt i mina öron, jag menar oavsett metod, så förr eller senare ruttnar saker och ting och 5 år låter ju helt otroligt utan konservering i absolut tät förpackning utan syre.

Tänkte på detta med 5 år, min fru säger att den är som bäst vid 1 år, att lagra den i fem år låter väldigt konstigt i mina öron, jag menar oavsett metod, så förr eller senare ruttnar saker och ting och 5 år låter ju helt otroligt utan konservering i absolut tät förpackning utan syre.
Jag har också hört att dom lagrar det i 1 år i Thailand innan dom börjar att sälja det, när man är på marknaden så brukar jag gå en omväg runt det ståndet som säljer paa laa då det luktar apa om det

Det är bara i Isan dom använder rutten fisk Palaa , Lägre söderut använder dom Kapii , den är gjord
av små krabbor och den ser ut som brun skokräm . se foto

P1120518.webp

P1120519.webp

P1120521.webp

Jag tycker Som Tam e gott. Dock gör tjejen special åt mig (inte starkt)
Äter även surströmming. Smakar ju bara salt och inte mycket annat.
Att fisken i Som Tam skulle va cancer framkallande? Ingen aning om de, vissa säger samma sak om falukorv men lika JÄ*** gott med stroganoff för det.

Varför äta mat som förkortar livet? Varför dricker folk alkohol eller varför röker man?...
Frågorna e många. Tänker man på sånt för mycket kan man väl lika gärna snickra ihop en låda och spika igen den från insidan? :p;)

Visst kan de väl va en fördel att maten ser god ut men samtidigt kan ju väldigt mycket smaka helt annorlunda mot hur de luktar eller ser ut.
Allt ligger väl i betraktarens ögon och har väl mycket med vad man är van vid?

Jag som exempel älskar en kanelbulle eller risgrynsgröt med kanel på medans tjejen som inte alls är van vid kanel på det sättet jag är tycker de luktar jätte äckligt.

:wai:

Som Tam skall vara stark som tusan annars är det inte gott tycker jag. Frugan fixar den perfekt.

Kanel går hem hos oss, särskilt ungarna gillar smaken liksom jag. Tösen älskar t ex det runda knäckebrödet med kanelsmak.

Visst är det en fördel om maten ser aptitlig ut och en Som Tam med mycket rött i är ju riktigt färggrann och tilltalande.

När min styvdotter med man var här förra sommaren, bjöd jag dom på surströmming. Jag ville visa att vi svenskar minsann också har röten och illaluktande fisk! Det sket sig totalt, svärsonen satt ute och rökte och vägrade komma in och ingen vågade smaka....Det gör jag nog inte om.

Plaa Raa och Kapii går ner fint. Skulle välja Plaa raa alla dagar i veckan före surströmming eller lutfisk, yuk...
Typ som ansjovis..

Kapii klarar jag inte av att få ner men plaa raa har jag som sagt lärt mig äta. Frugan och ungarna äter dock kapii med förtjusning.

Vi brukar äta Kapii som "Gab glaem" när vi är ute och tar några drinkar med kompisarna :confused: :nod:

Tillbaka
Topp