Phontas tankar

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Under de sista manaderna har jag hjalpt svarfar med sina grastrimmer ,besprutningsmaskiner,motorcyclarmm. Jag har sagt att jag hjalper familjen ,ingen annan ....
radslan for att jag skall bli beskylld for att ta jobb fran Thaikillen i byn som jobbar lite som mek...
Anledningen ar att de nu under ett par ar sett att jag inte anser nagor for komplicerat for att losa pa plats, Farangen kan ju allt sager folket i byn , min fru svarar att Faranger normalt ar kunnigt folk ,var och en i sin bransch,och jag ar Tekniker vilket gor att man tar tag i det mesta ...

I morse kom svarfar kl 05,30 med en grastrimmer som inte gar som den skall, han fick en utskallning av sin son ,Farangen kanske inte vill borja skruva innan frukost ,anvand huvudet pappa ...
Yes !Tankte jag, kanske Thaiungdomar. Blir smartare och smartare ,hoppet finns
;D

"Phonta " sa:
Under de sista manaderna har jag hjalpt svarfar med sina grastrimmer ,besprutningsmaskiner,motorcyclarmm. Jag har sagt att jag hjalper familjen ,ingen annan ....
radslan for att jag skall bli beskylld for att ta jobb fran Thaikillen i byn som jobbar lite som mek...
Anledningen ar att de nu under ett par ar sett att jag inte anser nagor for komplicerat for att losa pa plats, Farangen kan ju allt sager folket i byn , min fru svarar att Faranger normalt ar kunnigt folk ,var och en i sin bransch,och jag ar Tekniker vilket gor att man tar tag i det mesta ...

I morse kom svarfar kl 05,30 med en grastrimmer som inte gar som den skall, han fick en utskallning av sin son ,Farangen kanske inte vill borja skruva innan frukost ,anvand huvudet pappa ...
Yes !Tankte jag, kanske Thaiungdomar. Blir smartare och smartare ,hoppet finns
;D

Glad att få ta del av dina funderingar, den här tråden kommer jag följa med spänning :thumbsup:

;DOppna garna aven ni en trad,skulle vara intressant att folja. Sjalv har vi ett ganska bekymmersfritt liv just nu .. Akte till Phon idag med VTXen,skont att kora en stor maskin, vadret har ju slagit om antligen.Slut pa regnandet i Isaan,tror de flesta i alla fall.
PA Tisdag till Nennes restaurang i Khonkaen,Svensktraff,tar hojen naturligtvis.
Vantar pa 4 st paket fran USA ,hojgrejor naturligtvis..spannande :thumbsup:

"Phonta " sa:
;DOppna garna aven ni en trad,skulle vara intressant att folja. Sjalv har vi ett ganska bekymmersfritt liv just nu .. Akte till Phon idag med VTXen,skont att kora en stor maskin, vadret har ju slagit om antligen.Slut pa regnandet i Isaan,tror de flesta i alla fall.
PA Tisdag till Nennes restaurang i Khonkaen,Svensktraff,tar hojen naturligtvis.
Vantar pa 4 st paket fran USA ,hojgrejor naturligtvis..spannande :thumbsup:
Hej, var det någon god korv där, vid vägrenen? Trevligt att veta var svenskarna träffas. Finns det någon svenskträff i Udon-Thani?
Lycka till med öppnande av paketen! (Liknande julafton)
Hälsningar Jörgen
Metropolen Tulka

HEJ

Kanner inte till Udon Thani ,inte en susning....
Jo att oppna paketen nar de kommer ar som en fodelsedag, det ar bra for har firar man ju inte detta

Hej vilken tid på tisdagen ? Och var ligger nennes i khon kaen? Försökte pm till dig men det funkade inte

Info@smallgarden -steakhouse.com

tisdagen den 15 e 17,30 ,anmal via mail pa adress enligt ovan

mvh Phonta

Hej Pontha,

Det är inte så att Du behöver ett svenskt tangentbord? Maila i så fall Din postadress, så skall jag skicka ett. F:ö har jag ringt Dig många gånger, men Du svarar aldrig. Bytt telefon? I morgon skall jag träffa Lego och Cheeta i Jönköping, det skall bli änna dösköj som vi säger där jag kommer ifrån.
Bra att åtminstone några thai får se att falang kan mer än dricka grogg! Jag undrar ibland vad dom tror att det beror på att vi som regel har mer pengar än dom....Att vi är duktiga är nog inte det första alternativ dom tänker på!

Kika här Phonta så ser du hur du skriver åäö med alt koder, dvs man håller ner alt tangenten och skriver samtidigt en sifferkombo.
ex "alt 134" för å

Ohoj Birger

kul att h**a av dig, na jag skriver pa en tablet med Thaitangentbord , har svenskt pa datorn , men ar for lat ,tycker denna funkar ,alla fostar ju...... da vet jag vem som ringt fran dolt nummer.... :D

Jaha Jonkoping .......kul for Dig hoppas jag ,jag slipper helst den kontakten numera sen han gick over gransen ....

Ha det sa gott Birger ,och skot om dig kompis ;)

MINA tankar idag handlar lite om hur Thailand och Thailands myndigheter fungerar,samt varfor vissa lagar finns till ,tillex detta med att butiker inte far salja alkohol mellan kl 11,00 till 17,00,varfor ? Ar det bra att omyndigforklara ett folk .spel,tillex kortspel ar forbjudet men far finnas under nagra dagar nar det ar begravningsfest .... :o Tullmyndigheten har nu hallit mina mc grejor i fyra dagar i BKK.far se vad det blir ,borde bli ca 6 tusen thb i skatt och tullavg..ca 30 % .Men man vet ju aldrig har i Thairiket ,kan ju bli 50 % om det vill sig illa .... ;D

Idag skriver jag från datorn vilket gör att det kanske ser lite bättre ut efterssom jag har både å och ä samt att mina fingrar passar bättre på ett riktigt tangentbord.

Igår eftermiddag hämtade jag och min fru en liten hundvalp åt min svåger , varför han skall ha fler vet jag inte då han redan har fyra hundar . Valpen är en tikvalp som igår var knappt 8 veckor , jag upplyste om att det är för tidigt att hämta , Nej,nej sade min fru och Thaisen som hade valpen , jo, sade jag ,så länge valpen diar skall den inte hämtas .. Ingen som lyssnar så klart ..jag är ju farang ;)

Nåväl , inatt så har valpen till min svärmors förtret "gråtit" hela natten , tror fan det sade jag ,hon saknar tiken vilket inte är konstigt alls .....Dessutom talte jag att vi (faranger) väntar för att valparna via modersmjölken skall få så bra start i livet som möjligt med tanke på motståndskraft mot sjokdomar etcetc... Vadå ??? de såg ut som stora frågetecken , det påverkar väl ingnting.. Mina funderingar kring detta blir , varför har Thai så bråttom med allt ?, varför inte vänta ett par veckor till och få en bättre friskare samt gladare valp...
Thai har svårt att vänta när de väl har bestämt att utföra någonting så går de ofta huvudlöst in detta .....

Det är trist det där att de vanligtvis inte har tålamod. :( Snabba beslut blir ju ofta fel och kortsiktiga, och det tycker jag också man ser att det har ett väldigt stort genomslag i det thailändska samhället.

En ny regering som tänker mer på folket än sig själva, och ger lagom mycket trygghet för medborgarna tror jag skulle göra stor skillnad.

En ny regering som tänker mer på folket än sig själva, och ger lagom mycket trygghet för medborgarna tror jag skulle göra stor skillnad.
:thumbsup:

Ligger mycket i det Du skriver , oavsett var och vilken regering så bör de tänka mer på folket än sig själv... men jag har kommit fram till att Thai inte alls är så omhuldande överlag som jag trott, de tänker i mångt och mycket mest på sig själva ...IOFs med vissa undantag , det finns ju alltid folk som verkligen är goa människor , jag har stött på dessa även här i Thailand ..

Det finns mycket hundar i Thailand vissa är bra på att ta hand om sina hundar och en del sämre. Vad som är viktigt med hund i Thailand är att vaccinera den varje år mot rabies och mot en parasit, det är många hundar som dör i Thailand av den där parasiten. De här injektionerna kostar några hundra Bath varje år, men då överlever hunden också.
Sedan är det ett visst jobb med hund den får fästningar och småkryp som måste tas bort, som kan gå in i öronen och tassarna, sedan måste den schamponeras ibland också.
På landsbygden har de hundar oftast för att vakta gårdarna mot främlingar, de ser inte hunden som många gör i Sverige att det är en familjemedlem.
Det som är helt fel är de som inte går till veterinär och låter avliva hunden genom injektion, när de vill bli av med den, utan låter den bli en löshund utan ägare.

Idag har jag varit och kollat på hus, rätt kul att kika på dessa vackra Thaihus i Trä , ni vet dessa som står på pålar .. Skulle kunna tänka mig ett dito , räcker med ett sovrum samt WC i huset , dusch kan jag ha ute på cementplattan bakon en vägg el.dyligt .Ett hus på färdigt monterat stomme med tak,alltså utan isolering men med fönster och dörrar , i veckert 100&igt Thaiträ kostar mig runt 200.000 thbt , då är det ca . 35 m2 uppe , tillkommer gör en cementplatta samt el och vattenindragning . skulle gissa på att det stannar på under 280000 inklusive isolering och plattor som jag sätter själv ,rätt i träreglarna med fuktspärr emellan ,"plast "....

Vackert fint hus , tomt finns ju redan 3 rai mitt i Nongsong Hong ....

Bara funderingar , och de kostar inget , skulle även om det blev allvar av mina tankar kräva ett avtal med frugan om livstids nyttjande ... ;)

"Rong " sa:
Det finns mycket hundar i Thailand vissa är bra på att ta hand om sina hundar och en del sämre. Vad som är viktigt med hund i Thailand är att vaccinera den varje år mot rabies och mot en parasit, det är många hundar som dör i Thailand av den där parasiten. De här injektionerna kostar några hundra Bath varje år, men då överlever hunden också.
Sedan är det ett visst jobb med hund den får fästningar och småkryp som måste tas bort, som kan gå in i öronen och tassarna, sedan måste den schamponeras ibland också.
På landsbygden har de hundar oftast för att vakta gårdarna mot främlingar, de ser inte hunden som många gör i Sverige att det är en familjemedlem.
Det som är helt fel är de som inte går till veterinär och låter avliva hunden genom injektion, när de vill bli av med den, utan låter den bli en löshund utan ägare.

Det är korrekt som du säger att Thaisen inte alltid sköter sina djur , dock gör man det i "Vår by" , Svärfar sprutar alla hundar mot rabies samt leptospiros (som du förmodligen avsåg) . De badas och duschar ofta en ggr / månad i schampoo för att vara rena från loppor och fästingar .. Vår hund går inte ut från vår gård, hon stannar inne samt går ut med oss till skogen allt som oftast , Fästingarna är ett elände d´å de är en annan typ än vad vi är vana vid, det finns parasiter som lägger ägg under huden på hundarna vilket är grymt plågsamt ... De flesta vet inte att detta kan tas bort med ett medel som heter "Ivomectin" Ivomec, detta finns hos veterinärerna i Thai och används vanligen till gris med parasitangrepp. Mycket effektivt och billigt 1 ggr /månad anser jag , det är ett stark medel som skall användas med respekt .. har användt detta sen 80talet i Sverige på mina jakthundar , då mot noskvalster ..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp