Passkontroll vid avresa

Det rosa id-kortet fanns inte ens när jag fick min husbok. Och det krävs mer än turistvisum för att få rosa id-kort
Ja, så skall det i alla fall vara då det krävs en fast adress i Thailand för att få detta hos den kommunkontor man tillhör, Som turist har man ingen fast adress, Så hur fasen det gick till kan man undra

Mycket vanligt om du befinner dig på ex barområden, Varje kväll jag är där ser jag dem i KK samt i Udon runt nöjesgatorna. I morgon Bike Meeting i KK, Så kör upp i morgon bitti, Skall ta och fråga dem i morgon kväll, de kommer 100 % att dyka upp under kvällen, skall ställa dem frågan "Vad händer om jag inte hade passet på mig ?"
Sedan jag började tillbringa tid i Thailand, har jag vistats där över 24 månader totalt på semester, för det mesta en månad åt gången. Har aldrig haft ens kopia på mig, och aldrig blivit frågad. Och ni kan vara säkra på att jag inte enbart suttit på hotellet.

Ja, så skall det i alla fall vara då det krävs en fast adress i Thailand för att få detta hos den kommunkontor man tillhör, Som turist har man ingen fast adress, Så hur fasen det gick till kan man undra
Visst kan man ha fast adress även om man har turistvisum.
Det har fungerat för mig när jag hyrt hus på årsbasis.
Bara att ta med kontraktet och kopior på ägarens ID och husbok till IM, Bank mm.
Äga en condo eller bo hos fru/gf är också en fast adress även om man bara är där på turistvisum i några månader per gång.

Sedan jag började tillbringa tid i Thailand, har jag vistats där över 24 månader totalt på semester, för det mesta en månad åt gången. Har aldrig haft ens kopia på mig, och aldrig blivit frågad. Och ni kan vara säkra på att jag inte enbart suttit på hotellet.
Har samma erfarenheter.
Bara fått visa körkortet några gånger.
Körkortet har räckt när man tar in på hotell också.

Oj , hela 24 månader ;) Jag har bott här nere totalt nästan sex år bofast och under ytterigare 12 år från och till, och det har hänt mig tre eller fyra ggr i Udon Thani samt en gång i Pattya på Dark Side under en trafikkontroll, men nu var det väl inte frågan om det, utan frågan var om huruvida lagen säger att du skall ha passet på dig eller ej . Hur länge du bott här saknar nog betydelse i sammanhanget

Min gula bok och rosa id-kort är utfärdat på min frus hemadress. Det vill säga där hon har sitt hus och eftersom vi är gifta så är det väl också mitt. Jag har varit i Thailand på både turistvisum och Non O men min adress blir väl inte mer fast bara för att jag vistas i landet på Non O.

Vad det bör gälla som och vad det gäller som är en helt annan sak, Har du koll på hur mycket fake Thai KK det finns ute på marknaden ? Massor !! Ser du på ett Thai KK om du har ett giltigt uppehållstillstånd, Nej det gör du inte,
Det är MAO inte vad Thaipolisen vill se , Men jag orkar inte diskutera detta , det finns ett bra sätt att se vad som gäller, ge fasen i att bära med dig Passet, Om polisen frågar så säg att det har jag hemma, då får du se om vad som gäller. Simpel as it is :thumbsup: I Udon Thani har jag åtmindstånde tre ggr av polisen avkrävts pass samt att de noggrant kollat mina passtämplar mm. IOFs på Night and Day bar komplexet, men utan speciell anledning, de bara kliver fram och artigt avkräver farangen sitt Pass för ID samt Visumkontroll. Vill veta var jag bor mm

Jag har gett fasen i att bära det i snart de 20 år jag bott här, händer det så händer det. Känner mig inte särskilt orolig utan tror mig kunna lösa det utan alltför påfrestande insatser, stay calm!

/ SatanG

Jag har gett fasen i att bära det i snart de 20 år jag bott här, händer det så händer det. Känner mig inte särskilt orolig utan tror mig kunna lösa det utan alltför påfrestande insatser, stay calm!

/ SatanG
Inte heller jag är orolig, jag har det för det mesta i en axelremsväska där annat dagligt befinner sig. Men ibland så lämnar jag väskan hemma om jag bara skall inte till NSH 11 km från hemmet, där känner alla snutar mig och vet var jag bor mm, Men skall jag iväg på längre tur som i morgon till KK så finns det med vid ev behov

Min gula bok och rosa id-kort är utfärdat på min frus hemadress. Det vill säga där hon har sitt hus och eftersom vi är gifta så är det väl också mitt. Jag har varit i Thailand på både turistvisum och Non O men min adress blir väl inte mer fast bara för att jag vistas i landet på Non O.
Näää , det är inte alls ditt för att ni är gifta, :laugh2: Står ditt namn på Chanoten ? Jag är gift sedan 18 år, men inte fasen äger jag nåt hus för det.

Näää , det är inte alls ditt för att ni är gifta, :laugh2: Står ditt namn på Chanoten ? Jag är gift sedan 18 år, men inte fasen äger jag nåt hus för det.
Nu spelar det inte så stor roll då jag inte har för avsikt att kräva av henne något hus om vi skulle separera. Och inte heller om hon skulle går bort innan mig då dotter gärna får stå som arvtagare. Men är det inte så att man delar tillgångar i Thailand om man är gifta?

Sedan var det kanske inte själva ägandet av huset som var det viktigaste i frågan utan min så kallade fasta adress.

Senast ändrad:
Oj , hela 24 månader ;) Jag har bott här nere totalt nästan sex år bofast och under ytterigare 12 år från och till, och det har hänt mig tre eller fyra ggr i Udon Thani samt en gång i Pattya på Dark Side under en trafikkontroll, men nu var det väl inte frågan om det, utan frågan var om huruvida lagen säger att du skall ha passet på dig eller ej . Hur länge du bott här saknar nog betydelse i sammanhanget
Trodde alla skulle förstå vad jag avsåg med mitt inlägg. Och jag får inga mindervärdeskomplex av ditt konstaterande. Har sett en lång tid av Thailand jag med, sedan 2006. Är även gift med en thai.

Senast ändrad:
Du har ju fortfarande rätt till hälften dvs säga om ni inte skrivit ett äktenskapsförord
Jaså , har jag det? Min fru har byggt huset, jag har inte satsat några slantar, jag kan inte äga marken, Hon hade marken innan jag kom in i bilden , likaså huset byggt för hennes slantar. Jag känner inga som har haft nån Rätt. Min USA polare som haft såna problem med sitt hus byggda för endast hans slantar på hennes ägda mark. 13 millar byggnader har han under 27 år äktenskap byggt där, Hon har speldjävulen i kroppen och han har betalat allt utom huset minst 2 ggr. Huset har hon än så länge inte lånat på. Nu skiljer han sig och flyttar till KK. Men enda chansen för honom att kunna nyttja huset utan henne var enligt advokaten i KK att få henne att skriva på ett leasingavtal 30 år. Han mutade henne med 100k för att hon skulle skriva på. Men nu är han ensam den som betämmer om huset i 30 års tid, Advokaten sade att han chans att få ta del av huset om han krävde försäljning vid skilsmässan i PRAKTIKEN i Thailändsk domstol är närmast noll. Den som sedan skrev att han ägde hälften skrev ju Frugans hem, mao då troligtvis frugans familjs mark samt frugans hus, så glöm i så fall överhuvudtaget tanken på att han har en endaste del i detta,

Jaså , har jag det? Min fru har byggt huset, jag har inte satsat några slantar, jag kan inte äga marken, Hon hade marken innan jag kom in i bilden , likaså huset byggt för hennes slantar. Jag känner inga som har haft nån Rätt. Min USA polare som haft såna problem med sitt hus byggda för endast hans slantar på hennes ägda mark. 13 millar byggnader har han under 27 år äktenskap byggt där, Hon har speldjävulen i kroppen och han har betalat allt utom huset minst 2 ggr. Huset har hon än så länge inte lånat på. Nu skiljer han sig och flyttar till KK. Men enda chansen för honom att kunna nyttja huset utan henne var enligt advokaten i KK att få henne att skriva på ett leasingavtal 30 år. Han mutade henne med 100k för att hon skulle skriva på. Men nu är han ensam den som betämmer om huset i 30 års tid, Advokaten sade att han chans att få ta del av huset om han krävde försäljning vid skilsmässan i PRAKTIKEN i Thailändsk domstol är närmast noll. Den som sedan skrev att han ägde hälften skrev ju Frugans hem, mao då troligtvis frugans familjs mark samt frugans hus, så glöm i så fall överhuvudtaget tanken på att han har en endaste del i detta,
Ja kan inte den lagen gällande skilsmässa till 100% i Thailand men det är väl som allt annat och som med att bära pass, en sak vad lagen säger och en annan vad som gäller i verkligheten.
Jag har pratat med en advokat gällande mitt eget äktenskap, vi är gifta och bosatta i Sverige, går således under svensk lag vad gäller skilsmässa och jag har rätt till 50% av allt frugan äger i Sverige och Thailand och hon har rätt till 50% av allt jag äger så länge inte några äktenskapsförord finns skrivna.
Har endast äktenskapsförord på alla pengar som kommer av mitt företag och där finns mina stora tillgångar.

Tillbaka
Topp