Passkontroll vid avresa

Nej inte alltid när jag befinner mig nöra vårt hem. Men jag har alltid med mig passet och TM.30 eller TM.27 Address Reporting slippen i passet som har utfördas av lokala immigration samt plånboken där mina thailändska körkort finns när jag annars skall någonstans. Det är inget problem för allt ryms i min lilla axelväska. Som farrang är man skyldig att ha passet med sig och det räcker inte med att ha en papperskopia eller visa en bild i sin mobiltelefon har jag läst på flera platser. Hur noga det sedan ör i praktiken vet jag inte men det kan ju bero på vem man möter och i vilket sammanhang som någon begär att få se passet.
Överkurs att ta alla regler på största allvar.

Själv undviker jag att bära mitt riktiga pass med mig utom på resa.
Alldeles för viktigt och värdefullt att förlora.
Närmast en katastrof att bli av med.

I +90% räcker en kopia eller bild i telefonen.
Till och med smidigt för att checka in på hotell med.

Nej inte alltid när jag befinner mig nöra vårt hem. Men jag har alltid med mig passet och TM.30 eller TM.27 Address Reporting slippen i passet som har utfördas av lokala immigration samt plånboken där mina thailändska körkort finns när jag annars skall någonstans. Det är inget problem för allt ryms i min lilla axelväska. Som farrang är man skyldig att ha passet med sig och det räcker inte med att ha en papperskopia eller visa en bild i sin mobiltelefon har jag läst på flera platser. Hur noga det sedan ör i praktiken vet jag inte men det kan ju bero på vem man möter och i vilket sammanhang som någon begär att få se passet.
Jag träffade för ett par veckor sedan under ett mindre Bike meeting för Thaifolk i Khon kaen en mycket trevlig ganska ung polis. Vi pratade säkert i en timme, han pratade riktigt bra Engelska och vi snackade mest om MC men även lite om hur Thaipolisen fungerar samt om korruptionen som är ett stort problem, han flyttade nyligen från Nong Kai distrikt till Khon Kaen efterssom han inte klarade av all korruption från botten till toppskiktet. Ställde bla. just denna fråga om jag /turist eller vem som helst som inte är Thai och innehar ett Tha ID skall ha passet enligt lag. Han svar var otvetydigt JA!!
Du skall enligt lag kunna visa upp ditt pass med dina stämplar , detta för att vi skall kunna bedöma din rätt att vistas i landet. Visst kan du ev klara dig med ett foto, men det kan kosta en slant i muta, Han accepterar inget annat än ett pass i realtid att visa upp , Annars till stationen

I praktiken så är t.ex. de svenska 5-åriga passen endast användbara i maximalt 4 1/2 år eftersom nör man skall resa till exempelvis Thailand så måste passet ha minst 6 månaders kvarvarande giltighetstid.

Ska bara nämna också att i samband med att man t.ex. bytt till nytt svenskt pass och vad det gäller bankonton man har på en thailändsk bank så skall man lämna både sitt gamla pass och det nya då passet för att kunna uppdatera. Jag har brukat ha med det föregående passet då detta i detta har funnits bevis på tidigare utfärdade visum som sitter i gamla passet (som t.ex. när jag hade Non Imm. ”OA” Retirement Visa 1-Year Multiple entries tidigare) och som fortfarande gäller trots att man fått ett nytt pass och stämplar när man rest in eller ut exempelvis från Thailand. Men skulle i andra sammanhang absolut inte visa mina gamla pass nör man t.ex. i jobbet har varit i ett land som kan ge problem när man skall åka till ett annat land som är fientligt till det land man varit i…
Jag har aldrig tagit med mig mitt gamla pass till banken och som har så vitt jag kommer ihåg aldrig frågat efter det. Har Bangkok bank.

Jag träffade för ett par veckor sedan under ett mindre Bike meeting för Thaifolk i Khon kaen en mycket trevlig ganska ung polis. Vi pratade säkert i en timme, han pratade riktigt bra Engelska och vi snackade mest om MC men även lite om hur Thaipolisen fungerar samt om korruptionen som är ett stort problem, han flyttade nyligen från Nong Kai distrikt till Khon Kaen efterssom han inte klarade av all korruption från botten till toppskiktet. Ställde bla. just denna fråga om jag /turist eller vem som helst som inte är Thai och innehar ett Tha ID skall ha passet enligt lag. Han svar var otvetydigt JA!!
Du skall enligt lag kunna visa upp ditt pass med dina stämplar , detta för att vi skall kunna bedöma din rätt att vistas i landet. Visst kan du ev klara dig med ett foto, men det kan kosta en slant i muta, Han accepterar inget annat än ett pass i realtid att visa upp , Annars till stationen
Så säger säkert lagen men för min del så får passet ligga inlåst om jag bor på hotell eller i huset då vi är hemma om jag inte ska ha något med myndigheter eller bank att göra. Man klarar sig nog rätt långt med en bild även om det finns risk att stöta på en nitisk polis.

Jag har aldrig tagit med mig mitt gamla pass till banken och som har så vitt jag kommer ihåg aldrig frågat efter det. Har Bangkok bank.

Hade enorma problem att få mitt thai-körkort förnyat eftersom det gamla baserades på mitt gamla pass så numera har jag alltid det gamla med mig samt foto på både nya och gamla i mobilen

Samma med Kasikorn bank när jag skulle förnya appen och bankkortet och mitt Kasikorn-konto var skaffat med mitt gamla pass (2 pass tillbaka) så eftersom jag då inte hade mitt gamlagamla pass med mig var det tur att sambons syrra jobbade som chef på Kasikorn

Överkurs att ta alla regler på största allvar.

Själv undviker jag att bära mitt riktiga pass med mig utom på resa.
Alldeles för viktigt och värdefullt att förlora.
Närmast en katastrof att bli av med.

I +90% räcker en kopia eller bild i telefonen.
Till och med smidigt för att checka in på hotell med.
Har fått en rutin under alla år till sjöss att ta regler på allvar och följa dessa och vara förutseende. Går jag tillbaka rätt många år så var det inte bara sitt pass man fick ha med sig vart man skulle utan även sjöfartsboken som i vissa länder var en lika viktig handling. Den senare har dock tappat i betydelse men jag skulle inte förvåna mig om vissa arabländer fortfarande begär att man skall ha sjöfartsboken med sig vart man än rör sig som sjöman. Oftast har det dock dör varit vid resa ut eller in i landet då jag så att säga inte är så glad i sådana länder och inte görna rört mig annars i dessa frivilligt. Jag kan inte ens med Dubai eller Doha som dock många tycker är fantastiskt platser att t.om bo på. Blir äcklad av det enorma slöseriet av pengar och resurser och när jag tänker på alla de som håller igång allt närmast under slavliknande förhållanden.

Hade enorma problem att få mitt thai-körkort förnyat eftersom det gamla baserades på mitt gamla pass så numera har jag alltid det gamla med mig samt foto på både nya och gamla i mobilen

Samma med Kasikorn bank när jag skulle förnya appen och bankkortet och mitt Kasikorn-konto var skaffat med mitt gamla pass (2 pass tillbaka) så eftersom jag då inte hade mitt gamlagamla pass med mig var det tur att sambons syrra jobbade som chef på Kasikorn
Måste du inte till IM först för Certificate of Recidense?
Det måste jag göra för att förnya mitt kk.

Då blev det nya passet infört i nya dokumentet innan jag åkte till Land Transport kontoret.

Jag var tvungen tidigare i år tvungen att ha mitt gamla pass som mina konton i Bangkok Bank var kopplade till och lämna detta ifrån mig till banken som tog kopior av detta som jag även fick skriva min namnteckning på. Som steg två var det mitt nya pass som kopierades och som jag fick skriva min namnteckning på. Denna process därför bankontona liksom mina Thai körkort har referens mot passet och fick även nya bankböcker samt ett nytt Bank/ATM kort också. Det var även nödvändigt för att jag skulle kunna få tillbaka Bangkok Internetbank appen att bli aktiverad på nytt då den hade blivit uppdaterad till en helt ny version med högre säkerhet som bl.a har ansiktes igenkänning etc. Jag fick för två dagar sedan uppmaning att uppdatera Bangkok Bank Internetbank appen på min mobil och gjorde då detta, men det var efter detta dock inga problem att logga in och se mina konton efter detta

Hoppas det är så

Ja det låter bra men när jag bytt pass nästa gång så kommer jag då alltid ha med mig inte bara det nya passet utan också det gamla passet också till dess jag har förnyat de thailändska körkorten. Om de vill kolla på körkortet så kan det ju bli att det nästa som de vill se är passet och stämmer inte passnumret med det som står på körkortet så är det bäst att kunna visa både det gamla samt nya passet som referens.
När jag förnyade mitt körkort med mitt nya pass så var jag tvungen att visa upp ett intyg från immigrationen att jag bytt pass.

J
När jag förnyade mitt körkort med mitt nya pass så var jag tvungen att visa upp ett intyg från immigrationen att jag bytt pass.
Ja jag har varit på immigration också och fått de att utförda Certificate of Residence när jag skaffat nytt eller förnyat körkort och behövde två stycken för att kunna få de separata körkorten i Thailand för bil och motorcykel. Har även behövt ett intyg från en läkare att jag bedöms att vara frisk nog för att framföra motorfordon som jag fått lämna till Department of Land and Transport tillsammans med mina pass.

Hur klarar du flytta utomlands 55555, det är hängslen, bälte, safetyharness hela faderullan för dig ;)

Har du inte en gul bok.
Den är väl inte godkänd överallt för att ersätta COR? I Pattaya har dom sagt när jag frågade att den är till ingen nytta, gäller inte istället för COR men det är ju ca 6 år sen jag frågade efter en.
Dom sa det kan du få men vad skall du med den till, den gäller inte i officella ändamål.

Vi har diskuterat detta tidigare, man kan inte få en blå bok om man inta har permanent recidence. Du får helt enkelt hålla tillgodo med den gula boken.
Man kan få en blå bok men man får inte sitt namn inskrivet i den.
Eftersom jag äger condon fick jag med en blå bok men mitt namn är inte inskrivet i den men skulle en thai flytta in i condon så skall dom registreras i den.

Hur klarar du flytta utomlands 55555, det är hängslen, bälte, safetyharness hela faderullan för dig ;)
Jag har fått någon slags förbannelse eller sjukdom att försöka tänka på allt och framåt ;-) Saken är den att trots att jag saknar kristallkula så har mitt tänk att händer det…så behöver vi ha dessa grejor i reserv ombord osv. många gånger att det var då en jädrans tur att ”någon” hade varit förutseende. Har haft mycket ”tur” :-) Tänker i många dimensioner nästan vart det än gäller och det har bara blivit så och blir liksom inte av med mitt tänk 555

Tillbaka
Topp