Overstay, nu kom reglerna.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ubon

Forumveteran
Läser jag rätt? 1 dag overstay och gripen innebär 5 år i kylan.

Immigration act B.E 2522

Det är nya regler på gång men dom är inte offentliga än så vi får vänta ett tag till.

"Farang53 " sa:
Det är nya regler på gång men dom är inte offentliga än så vi får vänta ett tag till.

Tack, då vet vi att reglerna är icke i kraft, idag den 22 Juli

BANGKOK: The website of the Immigration Bureau in Bangkok has today (22nd July 2014) posted a new announcement regarding its rules for overstay.

Today’s announcement is further confirmation on the proposed crackdown on foreigners overstaying in Thailand, which Thaivisa.com published earlier this month.

The announcement which is written in both English and Thai details the penalties for overstay as follows:

Warning !

The aliens who violate The Immigration Act, B.E.2522 by overstaying more than 90 days in the Kingdom of Thailand will be forbidden from re-entering the kingdom for a certain period of time as follow ;

Overstay more than 90 days forbidden 1 year

Overstay more than 1 year forbidden 3 years

Overstay more than 3 years forbidden 5 years

Overstay more than 5 years forbidden 10 years

In the case that alien is being apprehended

Overstay less than 1 year forbidden 5 years

Overstay more than 1 years forbidden 10 years

It should also be noted that today’s new rules as detailed above confirms the removal of the proposed lifetime ban for overstaying 10 years or more, which Thaivisa.com informed its members of on Sunday 20th July 2014, following the announcement of longer visa exemptions from next month.

The announcement on the Immigration website can be found here.

-- thaivisa.com 2014-07-22

Om man blir anhållen första overstay dagen så blir 5 är i kylan.

Jag tycker det är rätt att dom stramar åt lagarna. Varför ska man ha overstay när det finns regler att man ska anmäla sig i tid.

"Farang53 " sa:
Jag tycker det är rätt att dom stramar åt lagarna. Varför ska man ha overstay när det finns regler att man ska anmäla sig i tid.

Min tanke här, är inte att diskutera vad som är rätt eller fel.

Bra att dom börjar strama åt reglerna på alla håll och kanter kanske dom kommer åt den värsta korruptionen också.

Det som kan klura till det är dom där 31 dagarna varannan månad, då jag vet att andra och av egen erfarenhet att man får en dags overstay. Oftast har det resulterat i 500bath i böter men flera ggr så har det inte resulterat i någon böter alls!

Visst är det fel och personligen söker jag numer double entry 60 dagars visa!

Årets semesterplaner var nästan spikade för en längre Thailandsresa. Nu kommer jag att vänta och det känns mer och mer som att det blir Malaysia som bas denna gång, men osvuret är bäst!

Men enligt annat forum så har dom ju istället för tidigare 7 extra dagar har dom nu utökat du kan gå till immigration och få 30 extra dagar.

Good to hear Like this site It makes me feel good to havepeopleto share and listen.

"Jonas " sa:
Men enligt annat forum så har dom ju istället för tidigare 7 extra dagar har dom nu utökat du kan gå till immigration och få 30 extra dagar.

Detta gäller fr.o.m. den 29 augusti 2014 enligt [länk]

Vad är det som säger att platsen för inbördes beundran har rätt då?

"Caesar " sa:
Vad är det som säger att platsen för inbördes beundran har rätt då?Gå tillbaka till dina beundrare på ditt forum om någon vill prata med dig där för här blit det overstay för dig.
;D ;D ;D ;D :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp