Nytt pass och flytta stämplar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Långeman

Forumveteran
Nytt pass och flytta stämplar.
Är det någon som bytt pass den sista månaden,och samtidigt flyttat sina stämplar.
Berätta hur det gått till.
Hörde i dag att det har kommit ny order, som skall göra att något är annorlunda än förut, Fick i dag veta, på I-M Bureau i Laksi att så var fallet. Ville ha en kopia på det, men det fanns ingen,bara något som tjänstemannen fått veta, att så var fallet.

Finns det någon här, som är så bra på Thai, att han kan kolla på deras hemsida vad som står, angåendet byte av pass och flytta stämplarna.

Ang avgifter.
Samt vad som gäller med den tid som återstår, p.g.a.a att passets giltighetstid, har avbrutit Uppehållstillståndets hela period.
Skall vara så nytt att det kanske inte finns på Engl.

Var i dag på Ambassaden och hämtade mitt nya pass.
Frågade mr xxx på Ambassaden, vart jag går för att flytta stämplarna, fick först svaret att gå på ditt vanliga I -M kontor. Jag uppgav då att dom vid en tidigare förfrågan, svarade att jag kan INTE flytta stämplarna , jag skulle söka nytt uppehållstillstånd. Då sa man helt plötsligt på Swe Ambassaden, att du skall åka till I - M huvudkontor Bureau i Laksi.

Där på Buerau fick jag också svaret att vi gör inga jobb åt I - M i Chon Buri, tack och adjö.
4 timmar och 700 tbh i respengar borta. www.immigration.go.th
www.dad,co.th/th

Fick du något intyg från Ambassaden om att du förnyat ditt pass.
En vän till mig en Holländare hade inget intyg, detta för två månader sedan, fick stora problem. Men det löste sig till sist.

Själv gjorde jag samma sak för ett år sedan, inga problem. Men mins inte om jag hade intyg.
Inga kostnader.

"Golden " sa:
Fick du något intyg från Ambassaden om att du förnyat ditt pass.
En vän till mig en Holländare hade inget intyg, detta för två månader sedan, fick stora problem. Men det löste sig till sist.

Själv gjorde jag samma sak för ett år sedan, inga problem. Men mins inte om jag hade intyg.
Inga kostnader.

Ja det stämmer fick ettpapper av dom där det står Visa issves samt om en bedjan att flytta mina stämplar.

Skall prova på Si Racha, går inte det så åker jag till Jomten

Långeman har kommit på en sak som stämmer faktiskt. Kan lämna mer information strax om detta om ni vill veta,,,,

Som svar på Långemans fråga, så kommer här den engelska versionen på detta problem med uppehållstillståndet.

Announcement

According to the New Regulation from August 13, 2013,
when submitting application for Visa Extension if the validity of passport of the applicant is not longer than one year left before expiry,the extension of stay will be permitted not exceeding the expired date of passport.

After the renewal of your passport of obtaining a new passport,
you have to re-apply for Visa Extension by submitting required document and paying extension fee ( 1,900 Baht ).

In case of overstay, the fine is 500 Baht per day.
--------------------------------------------------------
Så helt kort sagt, så säger lagen att när passet går ut, så går också uppehållstillståndet ut. Så då måste man söka på nytt med alla krav och villkor en gång till.....Alltså nyt inkomstintyg eller nytt bankbrev en gång till.

Så mitt tips till Er alla. Titta efter när Ert pass går ut INNAN ni söker nästa uppehållstillstånd, och i värsta fall om passet går ut under det kommande året, sök hellre nytt pass innan ni söker nytt uppehållstillstånd.

"cumulus " sa:
Som svar på Långemans fråga, så kommer här den engelska versionen på detta problem med uppehållstillståndet.

Announcement

According to the New Regulation from August 13, 2013,
when submitting application for Visa Extension if the validity of passport of the applicant is not longer than one year left before expiry,the extension of stay will be permitted not exceeding the expired date of passport.

After the renewal of your passport of obtaining a new passport,
you have to re-apply for Visa Extension by submitting required document and paying extension fee ( 1,900 Baht ).

In case of overstay, the fine is 500 Baht per day.
--------------------------------------------------------
Så helt kort sagt, så säger lagen att när passet går ut, så går också uppehållstillståndet ut. Så då måste man söka på nytt med alla krav och villkor en gång till.....Alltså nyt inkomstintyg eller nytt bankbrev en gång till.

Så mitt tips till Er alla. Titta efter när Ert pass går ut INNAN ni söker nästa uppehållstillstånd, och i värsta fall om passet går ut under det kommande året, sök hellre nytt pass innan ni söker nytt uppehållstillstånd.

Tack lego du kan ju om du vill. hittade det själv på Im hemsida, men det gick inte att öppn den länken. Troligen för att du redan var där.

"cumulus " sa:
Långeman har kommit på en sak som stämmer faktiskt. Kan lämna mer information strax om detta om ni vill veta,,,,
Faktiskt..
Så du har alltså äntligen hittat nåt som stämmer, kors i taket :blank:

"Långeman " sa:
Tack lego du kan ju om du vill. hittade det själv på Im hemsida, men det gick inte att öppn den länken. Troligen för att du redan var där.

Nä du, jag var inte där. Jag hade denna texten i min dator. Texten och lagen har funnits alltsedan augusti 2013, så det är ju inte dags-nytt precis...

"cumulus " sa:
Nä du, jag var inte där. Jag hade denna texten i min dator. Texten och lagen har funnits alltsedan augusti 2013, så det är ju inte dags-nytt precis...

Seg dator kanske, det tog dig 2.5 timmar att hitta detta igen.Tack i alla fall.
Nytt, jo kanske inte för dig, men jag byter pass bara vart 5:e år.

"Långeman " sa:
Seg dator kanske, det tog dig 2.5 timmar att hitta detta igen.Tack i alla fall.
Nytt, jo kanske inte för dig, men jag byter pass bara vart 5:e år.

Inte seg dator, men kanske mer seg moderator.. Jag får inte publicera, utan att dom kollar först, så jag skriver det dom tycker jag skall skriva, annars raderas hela inlägget. Så därför tog det 2,5 timmar innan inlägget publicerades..

Har har denna information ifrån start i stort sett, jag sysslar med det dagligdags, så inget konstigt alls..

"cumulus " sa:
Inte seg dator, men kanske mer seg moderator.. Jag får inte publicera, utan att dom kollar först, så jag skriver det dom tycker jag skall skriva, annars raderas hela inlägget. Så därför tog det 2,5 timmar innan inlägget publicerades..

Har har denna information ifrån start i stort sett, jag sysslar med det dagligdags, så inget konstigt alls..

Ja det är synd om dig, men jag minns i varje fall din historik. Och vet du inte vem Mackes är borde du söka akut hjälp för minnesluckor.

"cumulus " sa:

Så forumets modds är dina bästa sympatitörer menar du nu??
Annas skulle ju alla dina inlägg tas bort.

"Långeman " sa:
Så forumets modds är dina bästa sympatitörer menar du nu??
Annas skulle ju alla dina inlägg tas bort.

Ja så kan man kanske uttrycka det!! Men de låter i alla fall som tur är mina inlägg som rättar alla dina felaktigheter ligga kvar... De tänker väl på forumets bästa antar jag!!

De tänker väl på forumets bästa antar jag!!

Va fn . är det Du Legolas som är sponsor för detta forum :o

"Phonta " sa:
De tänker väl på forumets bästa antar jag!!

Va fn . är det Du Legolas som är sponsor för detta forum :o
Jag tror det är han som är admin. Han blev ju iofs intresserad av Thailand 2008 när han vid sin första resa blev blixtförälskad ... och forumet är ju lite äldre än så. Dock skrev han i en annan tråd att han bott i Isaan i åtta är, dvs sen innan han besökte Thailand första gången.

Inte lätt att bli gammal och snurrig. Man kan ju om oturen är framme hamna där själv. :(

"cumulus " sa:
Ja så kan man kanske uttrycka det!! Men de låter i alla fall som tur är mina inlägg som rättar alla dina felaktigheter ligga kvar... De tänker väl på forumets bästa antar jag!!

När det gäller felaktigheter så beror det nog mest på dig själv, som aldrig minns hur det egentligen är. Du är nog ganska ensam om dom slutsatserna skulle jag tro.

"Janne " sa:
Jag tror det är han som är admin. Han blev ju iofs intresserad av Thailand 2008 när han vid sin första resa blev blixtförälskad ... och forumet är ju lite äldre än så. Dock skrev han i en annan tråd att han bott i Isaan i åtta är, dvs sen innan han besökte Thailand första gången.

Inte lätt att bli gammal och snurrig. Man kan ju om oturen är framme hamna där själv. :(

Janne, jag vet inte riktigt vem du är, men du verkar ta skäppan full känns det som. Hoppas att du har tillräckligt i dig för att kunna agera som du gör.Försök att hålla tårarna tillbaka nu bara!!

Du känner inte mig, jag har befunnit mig i Thailand i 8 år nu. Vem du pratar om som har varit i Thailand sedan 2008, det får du berätta om i ett nytt inlägg!!

Jag pratar inte om dig annars, så du kan gott försöka att uppträda mer korrekt gentemot mig!!

Det är nog bara du själv som inte vet vem du är. Du har ju även skrivit det i ditt forum på den "hemliga" delen ...

Förstår inte varför man ska försöka vara någon annan ibland, vuxna människor! Jag kanske är lite tråkig men ser inget roligt i detta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
B
Svar