Nykomling

Jag och min fru har gått igenom det här med ägande, usufruct, besittningsrätt etc med både advokater och (faktiskt) tingsrätten i Muang Phon. En detalj som inte nämns här, men som det kan vara bra att veta är att besittningsrätten är mycket stark i Thailand, starkare än under svensk lag. I vårt fall har vi ordnat det så att om min fru går bort före mig, så tillfaller marken dödsboet, som jag förvaltar för vår dotters räkning.... Jag kan inte äga den mark jag ärvt, men det kan dödsboet som ju är en suverän juridisk person. Det finns en hel del liknande arrangemang man kan använda, om man känner behov av det. Jag har behov av att skydda mig (girig styvdotter), men det kanske Du inte har.

I övrigt tror jag Du kan lita på Mackes, han är mycket väl påläst och har som regel rätt. I övrigt bör Du nog läsa råden här med lite grann av försiktighet, det tros en hel del.

Du skall absolut skydda dina investeringar.

Dessvärre kan du inte äga mark men kan du få henne att skriva in en nyttjanderätt till marken (Jucyfruct) i tomtbrevet så kan i princip arvtagaren inte att sälja det eftersom du bestämmer vem som får vistas på tomten och husen är ju svåra att flytta på. Det kan gälla under din livstid men dessvärre kan rätten inte ärvas. Ni får inte vara gifta när ett sådant avtal skrivs in. Gifter ni er senare ärver ju du tomten men eftersom du inte kan äga den blir du tvungen att sälja (eller ge bort den) efter ett tag. Jucyfructen kommer att ligga kvar.

När det gäller hennes skydd så äger ju hon redan marken (se till att det är så) och då har ju hon inga problem.

Ursäkta. men var hittar Du detta påstående?

Ni får inte vara gifta när ett sådant avtal skrivs in

Är inte gifta ännu men tanken finns väl längre fram när man har kommit till rätta här i Thailand.

Vilket påstående menar du?

I detta inlägg...

Dessvärre kan du inte äga mark men kan du få henne att skriva in en nyttjanderätt till marken (Jucyfruct) i tomtbrevet så kan i princip arvtagaren inte att sälja det eftersom du bestämmer vem som får vistas på tomten och husen är ju svåra att flytta på. Det kan gälla under din livstid men dessvärre kan rätten inte ärvas. Ni får inte vara gifta när ett sådant avtal skrivs in. Gifter ni er senare ärver ju du tomten men eftersom du inte kan äga den blir du tvungen att sälja (eller ge bort den) efter ett tag. Jucyfructen kommer att ligga kvar.

När det gäller hennes skydd så äger ju hon redan marken (se till att det är så) och då har ju hon inga problem.

mackes, torsdag kl 11:24

+#4 Svara

Boko och magunnar gillar detta.

I detta inlägg...

Jo, jag förstod det men det var många påstående. Vilket?

- farang kan inte äga mark
- nyttjanderätt
- livstid
- kan inte ärvas
- får inte vara gifta vid tecknandet
- tvungen att sälja
- usufruct ligger kvar

Jag förstår inte riktigt vad som inte stämmer.

Jo, jag förstod det men det var många påstående. Vilket?

- farang kan inte äga mark
- nyttjanderätt
- livstid
- kan inte ärvas
- får inte vara gifta vid tecknandet
- tvungen att sälja
- usufruct ligger kvar

Jag förstår inte riktigt vad som inte stämmer.
Han skrev ju att det gällde att "Ni får inte vara gifta när ett sådant avtal skrivs in", se inlägg #23

Han skrev ju att det gällde att "Ni får inte vara gifta när ett sådant avtal skrivs in", se inlägg #23

Om det gällde det så är det så i Thailand att vid en skilsmässa sägs alla avtal gjorda under äktenskapet upp och upphör gälla.

Därför vill de flesta Amphuer inte skriva in nyttjanderätten mellan gifta par i tomtbrevet då det blir ogiltigt vid ev. skilsmässa. Men som vanligt i Thailand skiljer det sig mellan Amphoer. I min var de tydliga med detta.

Senast redigerad av en moderator:
Vi kan väl försöka hålla oss till saken, att registrera ett avtal, Usu Fruit, att dra in skilsmässa är en helt annan sak.

Det jag hakar upp mig på är att Du skriver att man kan inte registrera avtalet när äktenskap ingåtts, kan man visst göra.

I mitt fall så var det så att när vi väntade på papperna för att registrera äktenskapet, så besökte vi Land Office för att skriva in

Usu Fruit, detta ville dom inte skriva in om vi inte var gifta, papperna kom från BKK och vi registrerade äktenskapet, därefter

tillbaka till Land Office, och det gick alldeles utmärkt att skriva in Usu Fruit, inom äktenskapet.

Jag hänvisar tillbaka till den länk som Du hänvisade till:

http://www.thailawonline.com/en/property/usufruct-contract/thai-usufruct-agreements.html

Ubon, Du har alltså tecknat ett usufruct som inte har någon rättsverkan alls? Vad var det för mening med det? Ja, det är klart att det ger Dig visst skydd om hon går bort före Dig, men den största risken med äktenskap är just skillsmässa och i det läget är avtalet ju värdelöst....

lltså tecknat ett usufruct som inte har någon rättsverkan alls? Vad var det för mening med det? Ja, det är klart att det ger Dig visst skydd om hon går bort före Dig, men den största risken med äktenskap är just skillsmässa och i det läget är avtalet ju värdelöst....

Tycker nog att Du skriver emot dig själv, först skriver Du:

7857Ubon, Du har a"]lltså tecknat ett usufruct som inte har någon rättsverkan alls?

Efter det skriver Du:

Ja, det är klart att det ger Dig visst skydd

Jag skrev tidigare, sakfrågan gäller om det går att skriva in ett Usu Fruitavtal efter ingånget äktenskap, även Du drar in skilsmässa som inte har ett uns med sakfrågan att göra, mackes påstår att avtalet kan bara skrivas innan äktenskapet, jag påstår att detta stämmer inte, och hänvisar återigen till länken som mackes gav, eller menar Du att Land Office sitter och skriver in något som inte har någon rättsverkan?

mackes hänvisar till denna länk, jag drar ut ett stycke.

http://www.thailawonline.com/en/property/usufruct-contract/thai-usufruct-agreements.html

THE END OF A USUFRUCT CONTRACT

In Thailand, a Usufruct can be created for a limited time (5 years, 10 years, etc.) or the LIFE of the Usufructuary. (sect. 1418 CCCT). If no time has been fixed, it is presumed that the Usufruct is for the life of the Usufructuary. In any case, the Usufruct ends at the death of the Usufructuary.

REGISTRATION

By decision of the Supreme Court of Thailand, all Usufruct agreements must be registered to be valid (Supreme Court decisions 6872/2539). Once you register a Usufruct at the Land Department where the title deed is located, your name will be registered (written in Thai) on the Title Deed. After this registration, the land/house can only be sold provided the buyer respects this Usufruct. This is why it will be difficult for the owner to sell the land/house after a Usufruct is registered: nobody wants to buy a property where they can’t live. Be aware Land Departments in Thailand have different rules and requirements. Most land departments will ask to see your passports and visa. They will also ask for the father and mother’s name of the Usufructuary. We have seen in the past land departments that were only approve usufruct between married people even if the law doesn't require parties to be married. A translation of your passport might also be requested.

Hej
Eftersom det handlar om mig själv då jag skrev hur jag skall gå tillväga för att skydda mina investeringar så gott det går och har fått bra råd som jag skall gå vidare med.

Åker hem nu på onsdag men tjejen är kvar och skall undersöka allt på plats hur vi kan skriva det ena och det andra för att skydda mig och henne vid eventuella incidenter.

Pappan sköter hela byggandet med tjejen på plats för att följa det dagliga byggandet, har gått igenom med henne med bilder, ritningar och förklaringar hur jag vill ha det och naturligtvis hur hon vill ha det, är bra överens här.

Hur det kommer att gå med papper hit och dit bygget, kommer jag att hålla er uppdaterade med men just nu vet vi inget men som sagt tar med mig mycket av alla goda råd och så får vi se vad den Thailändska myndigheten går med på mellan henne och mig.

Ha en bra dag
Bosse

Vi kan väl försöka hålla oss till saken, att registrera ett avtal, Usu Fruit, att dra in skilsmässa är en helt annan sak.

Det jag hakar upp mig på är att Du skriver att man kan inte registrera avtalet när äktenskap ingåtts, kan man visst göra.

I mitt fall så var det så att när vi väntade på papperna för att registrera äktenskapet, så besökte vi Land Office för att skriva in

Usu Fruit, detta ville dom inte skriva in om vi inte var gifta, papperna kom från BKK och vi registrerade äktenskapet, därefter

tillbaka till Land Office, och det gick alldeles utmärkt att skriva in Usu Fruit, inom äktenskapet.

Stycket om äktenskap har jag faktiskt inte sett men som jag sa så var min Amphoe väldigt noga med att kolla om vi var gifta innan de registrerade vilket de sa att de inte gått med på om vi varit gifta.

Det var detta jag ville förmedla samt som Birger säger om risken att det inte gäller om frun tar ut skilsmässa.

Ja så var det det här med att gå på person som du så ivrigt påpekat för newdawn..

Ang usufruscht skrev jag att jag inte var 100 men ang att pengarna måste komma från tjejen är jag 100.
En sak till jag är 100 på är att inte lita på en Thai som kallar sig advokat...

När min hustru köpte sina 3 rai för 8år sedan var det mycket noga att dessa slantar var hennes egna intjänade , jag fick till och med skriva på en handling som intygade detta ,dvs inte mina slantar som utgorde köpesumman .Detta papper har jag sedan kollat upp hos Isaan lawers , Det är inte juridiskt bindande eller gällande på något sätt utan jag och min hustru äger såsom gifta vid köpet av denna mark gemensamt .Emellertid kan jag likförbannat aldrig göra anspråk på den om hon går bort , vid skiljsmässa finns en möjlighet ,om än mycket liten .. vad beträffar ett Usufrucht så är min uppfattning efter att ha talat med dessa advokater samma som Birger gör gällande , inte en chans att sitta kvar vid skiljsmässa , dessutom om hon dör så kommer familjen förmodligen att låta pengaintresset gå före ev Familjeanknytning till farangen.
Summan av detta gjorde att det aldrig blev något bygge i detta land för min del ,, .... med facit i hand ärjag nu glad över mitt beslut då jag trivs bättre med att kunna välja vistelseort efter årstid ....

Kanske beror på att de ser till sin Thaimedborgares rätt till marken huset om ni skiljer er ,, Mao du skall passa dig för en skiljsmässa då Usufruchtavtalet som skrevs då ni var gifta inte lägre gäller och du därmed står på stallbacken ..
Kommuner ser till Thaisens fördel , inte fn gör de farangen nån tjänst om de slipper ...:)

Kanske beror på att de ser till sin Thaimedborgares rätt till marken huset om ni skiljer er ,, Mao du skall passa dig för en skiljsmässa då Usufruchtavtalet som skrevs då ni var gifta inte lägre gäller och du därmed står på stallbacken ..
Kommuner ser till Thaisens fördel , inte fn gör de farangen nån tjänst om de slipper ...:)
Menar du usufruchten inte gäller vid skilsmässa utan enbart om frun går bort?

Menar du usufruchten inte gäller vid skilsmässa utan enbart om frun går bort?
Usufructen gäller i bägge fallen, men vad jag tror Phonta menar är att avtalet inte gäller om det ingåtts under pågående äktenskap och det slutar med skilsmässa. Sägs äktenskapet upp så följer usufructen med, den måste ingås före äktenskapet, dvs av två fristående parter. Dör frun så gäller den däremot.

Usufructen gäller i bägge fallen, men vad jag tror Phonta menar är att avtalet inte gäller om det ingåtts under pågående äktenskap och det slutar med skilsmässa. Sägs äktenskapet upp så följer usufructen med, den måste ingås före äktenskapet, dvs av två fristående parter. Dör frun så gäller den däremot.
Exakt så fick jag det förklarat av Isaan Lawers :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Tillbaka
Topp