Nyår i Thailand.

PanPan

Forumveteran
Vaknade på tok för tidigt, så fick hitta på nåt.
Så varför inte börja kolla på Nyår.
Skall man någonstans så börjar det väl bli sent att boka.
Såg på agoda appen att hotellen i Bangkok var uppbokade till 77% och Chiangmai 70% redan.

Har ni något ställe ni kan rekomendera på nyår?
Helst där man kan få god mat, fyrverkerier och samtidigt en upplevelse samt familjevänligt.

Enda häftiga nyår jag upplevt i Thailand var vid bat-cave upp i bergskedjan Nam Nao.
Satt fullt av Thailändare och drack och lyssna på musik utanför grottsystem och när solen gick ner i horisonten så kom det ut miljoner (kändes det som iallafall) med fladdermöss ur grottorna ackompanjerade till Thaimusik ifrån högtalare på pickuperna.

Annars har jag väl inte upplevt någon aha upplevelse på Nyår i Thailand, Bangkok var mest en jäkla trängsel, jobbigt och fyrverkerierna imponera inte.
Pattaya mest apfulla apor.

Funderar på Chiang Mai eller Phuket kanske, hur är det där på nyår?
Eller så blir det kanske att åka upp till byn.
Eller om uteplatsen är klar ta ner lite släkt och inviga huset ;)

Vaknade på tok för tidigt, så fick hitta på nåt.
Så varför inte börja kolla på Nyår.
Skall man någonstans så börjar det väl bli sent att boka.
Såg på agoda appen att hotellen i Bangkok var uppbokade till 77% och Chiangmai 70% redan.

Har ni något ställe ni kan rekomendera på nyår?
Helst där man kan få god mat, fyrverkerier och samtidigt en upplevelse samt familjevänligt.

Enda häftiga nyår jag upplevt i Thailand var vid bat-cave upp i bergskedjan Nam Nao.
Satt fullt av Thailändare och drack och lyssna på musik utanför grottsystem och när solen gick ner i horisonten så kom det ut miljoner (kändes det som iallafall) med fladdermöss ur grottorna ackompanjerade till Thaimusik ifrån högtalare på pickuperna.

Annars har jag väl inte upplevt någon aha upplevelse på Nyår i Thailand, Bangkok var mest en jäkla trängsel, jobbigt och fyrverkerierna imponera inte.
Pattaya mest apfulla apor.

Funderar på Chiang Mai eller Phuket kanske, hur är det där på nyår?
Eller så blir det kanske att åka upp till byn.
Eller om uteplatsen är klar ta ner lite släkt och inviga huset ;)

Hej

Själv firade jag nyår i Bangkok vid millenniumskiftet och då var det fyrverkerier och andra arrangemang som inte gick av för hackor i Bangkok, såg fyrverkerierna och dom stora ljussättningarna och showen vid Grand Palace ifrån floden i en mindre speedboat med ett gäng fulla Thailändare, tror att just floden kan vara en bra plats att fira nyår på, dom har väl gott om större restaurangbåtar som kör turer på nyår.

Mvh isan lover

Hej

Själv firade jag nyår i Bangkok vid millenniumskiftet och då var det fyrverkerier och andra arrangemang som inte gick av för hackor i Bangkok, såg fyrverkerierna och dom stora ljussättningarna och showen vid Grand Palace ifrån floden i en mindre speedboat med ett gäng fulla Thailändare, tror att just floden kan vara en bra plats att fira nyår på, dom har väl gott om större restaurangbåtar som kör turer på nyår.

Mvh isan lover
Vart 2 nyår i Bangkok.
Ena gången vid floden och när fyrverkerierna skulle börja så blev det trängsel som längst fram vid scen på värsta rock concerten, med en 5 åring med oss då så var det inget spännande och inget jag vill stå mitt i med en 2 åring.

Senast ändrad:
Pattaya fungerar fint
Ok.
Jag har nog missat nåt då?
Sist jag var på nyår i Pattaya så var det råfylla, folk slogs, krossade glasflaskor i högsta höjd.
Kul fyllekalas som ungkarl kanske men med barn så var nyår i Pattaya nog det sämsta nyåret jag upplevt i Thailand.
Så blir det Pattaya blir vi nog hemma i villagen och kollar på Big Bang theory typ.

Brukar dra ner till beach road vid 12slaget annars hemma.
Nyår e trevligast med vänner o grannar. Spelar ingen större roll var man e
Hur tar ni ner till beachroad till 12 slaget då, är det inte svårt att få taxi från darkside då och tar ju en stund vid den tiden på nyårsafton?

På beachroad jag inte tyckte det var så barnvänligt på nyår, sist vi skulle ner och kolla vid midnatt på nyår med Big hamna vi mitt i farangslagsmål där dom stod med avslagna flaskor och hota varandra.

Ok.
Jag har nog missat nåt då?
Sist jag var på nyår i Pattaya så var det råfylla, folk slogs, krossade glasflaskor i högsta höjd.
Kul fyllekalas som ungkarl kanske men med barn så var nyår i Pattaya nog det sämsta nyåret jag upplevt i Thailand.
Så blir det Pattaya blir vi nog hemma i villagen och kollar på Big Bang theory typ.

Nej, du har nog inte missat något.
Det är sällan jag har firat nyår på något annat ställe än hemma och har inte någon erfarenhet från varesig Pattaya eller Bangkok.
Korat har jag några stycken firanden, men det ska du nog undvika.

Mitt hetaste tips är att du stannar hemma och lagar till någon god mat (Pattaya)

Alternativ två är BKK och en svit så högt upp som du kan komma.
Själv bor jag oftast på Centara Grand @Centralworld och dom har en rätt ok restaurang där.
Skåla in nyåret i champagnebaren på toppen.

Blir kvar i HH, 30 dec är det Carabao på plattan och på nyår nåt annat famous band.
Precis som vanligt här så blir det lite lagom party i HH, ingen råfylla som i Pattaya och ingen trängsel som i Bkk och ingen fuktig äcklig värme som i Phuket.
Som Svenne så tycker man ju att lagom e bäst ;)

Blir kvar i HH, 30 dec är det Carabao på plattan och på nyår nåt annat famous band.
Precis som vanligt här så blir det lite lagom party i HH, ingen råfylla som i Pattaya och ingen trängsel som i Bkk och ingen fuktig äcklig värme som i Phuket.
När man läst dina och @kurant meningsutbyten verkar det ju vart råfylla i HH med på nyårsafton ;)

Pattaya ett år, och då var det mest fylla, inte så kul, ett år i Khao Lak på Happy Snapper och minneslucka de luxe, i år blir det uppe i byn med svärföräldrarna, blir säkert speciellt!
Ja den enda Nyår jag vart nöjd med i Thailand har ju vart uppe i bergen bland byarna.

Enda jobbiga med att köra upp är ju trafiken.
Trots att jag kört bil på songkran etc så är trafiken efter nyår från norr till Bangkok den värsta.
2 filig väg blev 5 filig, folk gjorde omkörningar ute i diken och fälten jämter huvudvägen.
Bilar utan ljus, tydligt onycktra chaufförrer när bilar knökfulla med ungdommar och högsta volym drar ner på gräset och skapar en 6:te fil.
2 mil tog ca. 3 timmar att köra när det var som mest.
Kommer inte ihåg exakt men för mig ca 18 timmar total för 45 mil.
Första gången jag körde bil i Thailand med ;)

Men det brukar vara lite mer kontroller nu för tiden, såg inte en polis den gången.

Blir nog att vi åker till byn med.
Tänkte dom kunde komma från byn och ner så har vi fest här och jag slipper röra på mig ;)
Men är ju långledigt och folk som jobbar i Bangkok vill ju åka hem och hälsa på släkt och vänner, så blir nog vi som får åka.
Men inget bestämt än, men även där uppe börjar hotellen bli fullbokade.

Hej

Har ju firat många nyårsafton i byn och det är på en lagom nivå för en barnfamilj tycker jag, dels vill vi ju helst undvika att åka på landets vägar i nyårstrafiken, dessutom är det ju alltid kul att fira en högtid med släkt och vänner.

En typisk nyår hos oss i byn brukar ju börja i skolan där barnen sjunger, dansar och tävlar i olika lekar, man lottar ut nyårspresenter som elever och lärare har skänkt, man serverar mat till både elever, lärare och bybor, ibland spelar vi föräldrar en fotbollsmatch mot skolbarnen, allt avslutas med att mängder av godis, snacks och annat som har skänkts av bybor och företag delas ut.

På nyår brukar vi besöka varandra i byn, alla kommer ju hem ifrån Bangkok, Korat m.fl ställen, det blir fest hela veckan, det sjungs karaoke dygnet runt, man äter och dricker gott, man blir inbjuden vart man än går, alla vill skåla och bjuda på sitt hemmagjorda risvin, man får försöka lägga lite tid hos alla och även vara förberedd på at ha gäster hemma.

Jag och några Thailändare brukar även åka runt på en Saleng och besöka folk i närliggande byar, på marknader och det är alltid kul att titta till några av poliskontrollerna i närmaste stad, där brukar vi ta några öl eller snapsar med poliserna, kolla in trafiken som ofta är betydligt tätare än en vanlig vecka eller helg.

Det skjuts en hel del raketer i byn också och rejäla smällare som dom skjuter upp i luften med sina slangbellor, smäller otroligt högt och dom skulle ju aldrig bli tillåtna i ett land som Sverige, vi brukar besöka varandras hus i släkten på nyårsafton och ibland har någon av oss en riktigt stor fest.

Mvh isan lover

Hej
Med risk för att va tråkig, nyår är jäkligt upphausat, massa förberedelser och man ska va på bästa platsen och se största fyrverkeriet!

Nä, ni som har bildat familj, samlas med dem, gör ngt ni tycker är trevligt, käka ngt ni gillar. Sen om man somnar innan 12, sitter o degar i soffan och käkar på donken, va fan gör de.
Ett tips som gäller i övrigt också: fotografera inte sönder när det smälls av fyrverkeri, njut av ögonblicket istället. Håll om nära o kära istället, så mycket mer värt.

Mina nyår i Thailand innehåller annat men så är jag ju singel, men när jag firar med släkten här hemma är det god mat o barnen som är i fokus.
Mvh

Hej
Med risk för att va tråkig, nyår är jäkligt upphausat, massa förberedelser och man ska va på bästa platsen och se största fyrverkeriet!

Nä, ni som har bildat familj, samlas med dem, gör ngt ni tycker är trevligt, käka ngt ni gillar. Sen om man somnar innan 12, sitter o degar i soffan och käkar på donken, va fan gör de.
Ett tips som gäller i övrigt också: fotografera inte sönder när det smälls av fyrverkeri, njut av ögonblicket istället. Håll om nära o kära istället, så mycket mer värt.

Mina nyår i Thailand innehåller annat men så är jag ju singel, men när jag firar med släkten här hemma är det god mat o barnen som är i fokus.
Mvh
Häller med dig Att stå och filma eller fota d¨missar man ju allt Finns så många andrasom gör det så vill man se sedan så finns dom filmerna ju överallt

Nyår, trängsel i Bangkok? En av få helger som det faktiskt är ett nöje att vara ute i trafiken men du kanske menar på andra ställen?

/ SatanG

Nyår, trängsel i Bangkok? En av få helger som det faktiskt är ett nöje att vara ute i trafiken men du kanske menar på andra ställen?

/ SatanG
Tror han hänvisade till vad jag skrev innan folkträngseln, för vid 12 slaget vi floden så var det som värsta rock concerten och alla skulle rusa fram samtidigt.
Fick lyfta upp sonen på en fast bänk för han inte skulle bli nedtrampad, var inte beredda på att det skulle bli sådan anstormning och folk som skulle knö sig ut från restauranger och allt dom kom ifrån, utan hänsyn ned mot floden för att se fyrverkerierna.

Ja den enda Nyår jag vart nöjd med i Thailand har ju vart uppe i bergen bland byarna.

Enda jobbiga med att köra upp är ju trafiken.
Trots att jag kört bil på songkran etc så är trafiken efter nyår från norr till Bangkok den värsta.
2 filig väg blev 5 filig, folk gjorde omkörningar ute i diken och fälten jämter huvudvägen.
Bilar utan ljus, tydligt onycktra chaufförrer när bilar knökfulla med ungdommar och högsta volym drar ner på gräset och skapar en 6:te fil.
2 mil tog ca. 3 timmar att köra när det var som mest.
Kommer inte ihåg exakt men för mig ca 18 timmar total för 45 mil.
Första gången jag körde bil i Thailand med ;)

Men det brukar vara lite mer kontroller nu för tiden, såg inte en polis den gången.

Vi har ju hus även utanför Buriram och det är najs att byta miljö och åka dit ibland men att åka storhelger suger. Vet precis vad du menar och vi har lagt ned dessa tider och åker andra gånger istället. Ska du åka så åk innan/efter alla andra men det vet du redan.
Tanken i år var, för oss, att ta julhelgen istället men verkar som storebrorsan flyger in från Saudi och vill hänga lite så vi stannar nog i stan även den helgen.
Skulle jag reka nyår för en familj så skulle jag först reka att stanna hemma med sjysst käk och lek med kidsen, i andra hand en najs resort som har allt och man inte behöver lämna den för att ha kul.

/ SatanG

Tror han hänvisade till vad jag skrev innan folkträngseln, för vid 12 slaget vi floden så var det som värsta rock concerten och alla skulle rusa fram samtidigt.
Fick lyfta upp sonen på en fast bänk för han inte skulle bli nedtrampad, var inte beredda på att det skulle bli sådan anstormning och folk som skulle knö sig ut från restauranger och allt dom kom ifrån, utan hänsyn ned mot floden för att se fyrverkerierna.

Ok då är jag med.

/ SatanG

Tillbaka
Topp