Nyanlända till Sverige

Krille

Forumveteran
Jag vet. Detta har startats innan av EV, den tråden spårade ur totalt. Denna ska fokusera på hur våra kommuner tar hand om dessa människor. Jag brukar säga " det var bättre förr" men i detta fall har jag ändrat mig.
Min fru med styvdotter började i skolan för en vecka sedan. Ja va då tänker ni, alla ska gå i skolan, självklart.
Men nu har det hänt saker i Växjö kommun, här har det startats något som kallas "landningsbanan"
Där får alla nyanlända gå 4 veckor för att lära sig om det svenska samhället, lagar och regler, uppförande, svenska språket, när dessa veckor är slut blir de placerade i lämpliga klasser.
Så jättebra tycker jag.. Vad tycker ni? Och till sist hur gör er kommun?

Jag har nu flyttat tråden till tavlan "Funderingar och betraktelser". Reglerna som gäller här ger TS större makt över tråden för att hålla den "ren". @Krille , du kan skicka PM om det är något du vill ändra på i din tråd.

Jag vet. Detta har startats innan av EV, den tråden spårade ur totalt. Denna ska fokusera på hur våra kommuner tar hand om dessa människor. Jag brukar säga " det var bättre förr" men i detta fall har jag ändrat mig.
Min fru med styvdotter började i skolan för en vecka sedan. Ja va då tänker ni, alla ska gå i skolan, självklart.
Men nu har det hänt saker i Växjö kommun, här har det startats något som kallas "landningsbanan"
Där får alla nyanlända gå 4 veckor för att lära sig om det svenska samhället, lagar och regler, uppförande, svenska språket, när dessa veckor är slut blir de placerade i lämpliga klasser.
Så jättebra tycker jag.. Vad tycker ni? Och till sist hur gör er kommun?

4 veckor? Måste bli väldigt intensiva 4 veckor då om det skall vara till någon nytta.

Hur går detta till? På vilket språk?

Låter bra men väldigt kort tid då alla har olika bakgrund.

Ja. Det va 74 st,mest folk från Somalia, 4st från Thailand, 1 från Ukraina, 1 Ryska, 1 Kines, samt en del från Syrien.
Alla respektive länder har tolkar på plats hela tiden. Barnen blir uppdelade i hur många år de gått i skolan i sina hemländer.

Har hört mig för lite hur det görs i kommunen där jag bor, det är en liknande introduktion på en månads tid som gäller här också.
Ungefär som du beskrev det.
:wai:

Rätt lika som jag fått det beskrivet i två Norrbottens kommuner. Hade förmånen att få träffa lite folk innan jag åkte tillbaka till Chiangmai vid en middag.
Kommunen saknar tolkar. Så inte lätt att informera när de asylsökande bara kan sitt eget språk (en kommunald förtroendevald berättade för mig). Sedan menade han att de asylsökande har energi o vilja. Kommunen får 1900 kr/asylsökande av staten varje dag. Tyvärr, räcker inte till (kostnader för indroduktion, utbildning, mat uppehälle mm). Men enligt han så är integrationen för långsam. Så många blir rastlösa och besvikna av de asylsökande.

Rätt lika som jag fått det beskrivet i två Norrbottens kommuner. Hade förmånen att få träffa lite folk innan jag åkte tillbaka till Chiangmai vid en middag.
Kommunen saknar tolkar. Så inte lätt att informera när de asylsökande bara kan sitt eget språk (en kommunald förtroendevald berättade för mig). Sedan menade han att de asylsökande har energi o vilja. Kommunen får 1900 kr/asylsökande av staten varje dag. Tyvärr, räcker inte till (kostnader för indroduktion, utbildning, mat uppehälle mm). Men enligt han så är integrationen för långsam. Så många blir rastlösa och besvikna av de asylsökande.

Det Krille skriver om gäller ju inte enbart asylsökande, utan alla slags nyanlända.
Vilket är högaktuellt för många härinne.

Det med en riktig och rätt introduktion är väldigt vilkigt anser jag också.
:wai:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp