Nya passregler

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Här är de tre nya passreglerna som införs den 15 april (Källa: Polisen)
1. Svenska medborgare kan beviljas högst tre vanliga pass under en femårsperiod.
Om ett behov av fler pass skulle dyka upp inom denna period så kan provisoriska pass utfärdas för enskilda resor. De är dock både tids- och geografiskt begränsade till landet man reser till.

2. Vanliga pass ska som huvudregel återkallas och spärras när ett provisoriskt pass utfärdas.
Om du nu skulle behöva ett provisoriskt pass, och har ett vanligt pass som fortfarande är giltigt, så blir det vanliga passet återkallat och spärrat internationellt.

3. Giltighetstiden för vanligt pass till barn under tolv år sänks till tre år.
För barn under tolv år sänks giltighetstiden på pass från fem till tre år eftersom yngre barns utseende förändras snabbt. På så sätt minskar riskerna för att barns pass blir missbrukade. För barn över tolv år samt vuxna är giltighetstiden densamma.

Bildkälla utvald bild: Mostphotos

Nu har jag stannat i Thailand ett tag, men de senaste åren har jag stämplat mina pass fulla på 1-2 år. När jag var hemma tog jag alltid ut ett nytt pass eftersom jag inte visste hur länge jag skulle vara borta.

I somras var jag hemma och diskuterade med de som utfärdade pass.

De sade att stulet pass och fullstämplat pass var godtagbara undantag. Men om man skadat sitt pass var det ens eget fel och man fick provisoriskt pass. (Om man överskridit 3 pass/5 år.)

Fast är inte de provisoriska passen bara giltiga 6 månader? Då kan man ju inte åka till t.ex. Thailand och söka visum vidare eftersom de flesta länder med visum begär att passet skall vara giltigt 6 månader efter inresa.

Jag hoppas och tror det blir många undantag från regeln.

När jag har varit hemma och bytt pass har jag alltid haft skada på passet och lämnat in det för makulering. Det tycker jag räcker för att få ett nytt. Men så är det inte. Bättre att få det stulet enligt de tjänstemän jag talade med!

Nu har jag stannat i Thailand ett tag, men de senaste åren har jag stämplat mina pass fulla på 1-2 år. När jag var hemma tog jag alltid ut ett nytt pass eftersom jag inte visste hur länge jag skulle vara borta.

I somras var jag hemma och diskuterade med de som utfärdade pass.

De sade att stulet pass och fullstämplat pass var godtagbara undantag. Men om man skadat sitt pass var det ens eget fel och man fick provisoriskt pass. (Om man överskridit 3 pass/5 år.)

Fast är inte de provisoriska passen bara giltiga 6 månader? Då kan man ju inte åka till t.ex. Thailand och söka visum vidare eftersom de flesta länder med visum begär att passet skall vara giltigt 6 månader efter inresa.

Jag hoppas och tror det blir många undantag från regeln.

När jag har varit hemma och bytt pass har jag alltid haft skada på passet och lämnat in det för makulering. Det tycker jag räcker för att få ett nytt. Men så är det inte. Bättre att få det stulet enligt de tjänstemän jag talade med!
Det är naturligtvis jobbigt när man kommer i kläm på det sättet men en förklaring till dom nya reglerna är att det förekommer illegal handel med pass. Och det har nog varit lite väl lätt tidigare att skaffa nytt pass.
Tråkigt men beklagligt!

• Like
Reactions: ycc
Märkligt om det går att få ett nytt när det blivit stulet (fast i själva verket sålt).
Visst verkar det dumt, men det var vad de sade till mig hos polisen. Det har kanske inte utvecklats någon praxis ännu.

Att man måste räkna in det bland de tre passen på fem år när man lämnar in passet för makulering och betalar 350 kronor för ett nytt verkar ju tokigt.

Fast de var inte på gott humör på den passexpeditionen. Jag tror många från min stad åker till närliggande städer för att söka pass.

Flera nationaliteter kan få pass med extra sidor, som i Sverige förut. Men det går inte längre i Sverige, i alla fall inte för ett par år sedan när jag frågade senast.

Tyskar kan få två pass. Men skall svenskar få det för mer än en resa så måste de jobba på resan, och resa till Mellanöstern där man ibland måste ha två pass till t.ex Israel och vissa arabstster.

Två pass är dessutom svårt att utnyttja. Byter man utomlands får man inresestämpel i ett pass och utresestämpel i ett annat.

De borde återinföra passen med många sidor. Jag glömde fråga om det i somras, men för ett par år sedan gick det inte att få längre.

Här är de tre nya passreglerna som införs den 15 april (Källa: Polisen)
1. Svenska medborgare kan beviljas högst tre vanliga pass under en femårsperiod.
Om ett behov av fler pass skulle dyka upp inom denna period så kan provisoriska pass utfärdas för enskilda resor. De är dock både tids- och geografiskt begränsade till landet man reser till.

2. Vanliga pass ska som huvudregel återkallas och spärras när ett provisoriskt pass utfärdas.
Om du nu skulle behöva ett provisoriskt pass, och har ett vanligt pass som fortfarande är giltigt, så blir det vanliga passet återkallat och spärrat internationellt.

3. Giltighetstiden för vanligt pass till barn under tolv år sänks till tre år.
För barn under tolv år sänks giltighetstiden på pass från fem till tre år eftersom yngre barns utseende förändras snabbt. På så sätt minskar riskerna för att barns pass blir missbrukade. För barn över tolv år samt vuxna är giltighetstiden densamma.

Bildkälla utvald bild: Mostphotos

Kan det stämma att en utflyttad utlands svensk med typ sinkskatt inte kan hämta ut ett nytt svenskt pass i Sverige?

Märkligt detta, blivit alltmer vanligt att folk bara klickar svara och sen inget skriver, finns det någon baktanke med det, vill man att man skall läsa TS en gång till eller???:eek:

Märkligt detta, blivit alltmer vanligt att folk bara klickar svara och sen inget skriver, finns det någon baktanke med det, vill man att man skall läsa TS en gång till eller???:eek:
Något skumt har det blivit här, jag kan se att Thaimen har skrivit en fråga i sitt inlägg (citering) men tyvärr kan jag inte få fram det här. Kan du @Berralund ta fram det inlägget?

Något skumt har det blivit här, jag kan se att Thaimen har skrivit en fråga i sitt inlägg (citering) men tyvärr kan jag inte få fram det här. Kan du @Berralund ta fram det inlägget?

Ja detta har ju hänt en del gånger på senaste tiden att det inget står, kanske det är något tekniskt istället, så kan det ju vara.

Kan det stämma att en utflyttad utlands svensk med typ sinkskatt inte kan hämta ut ett nytt svenskt pass i Sverige?
Så länge man inte överskrider antalet och så länge man är svensk medborgare och inte har något otalt med myndigheter ska det väl inte vara något problem.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp