Ny tobakslag på G.

• Trådstartare Trådstartare Anonymos
  • Start datum Start datum

Har rökt en del i mina dar men inte för tillfället. Så nuvarande status = icke-rökare...

Ok, gott att du har lyckats att sluta röka. All heder till dig inget ont menat

Kan du då också sluta att hacka på oss som fortfarande är fast i skiten, för det finns inget annat värre än nyblivna "ICKE"rökare, som vill visa vilka duktiga "Besserwisser"de har blivit..

Jag står för vad jag säger! Jo-Be

Ok, gott att du har lyckats att sluta röka. All heder till dig inget ont menat

Kan du då också sluta att hacka på oss som fortfarande är fast i skiten, för det finns inget annat värre än nyblivna "ICKE"rökare, som vill visa vilka duktiga "Besserwisser"de har blivit..

Jag står för vad jag säger! Jo-Be

Jo-Be.På vilket vis hackar jag på dig? Du kom med ett påstående, "staten får in för mycket pengar på att förse oss med cigaretter.," vilket jag inte köper. Att uttrycka en avvikande åsikt, gör det mig till "Besserwisser" så kör i vind...

"Kostnad för en som röker ett paket om dagen är c:a 18.000:- sek/år här i landet. Räcker till en business class biljett till Thailand, en svid från Hart Schaffner Marx, ett par skor av krokodilskinn eller något annat man inte vill vara utan..."

Att stycket ovan var ett skämt trodde jag framgick.

",för det finns inget annat värre än nyblivna "ICKE"rökare, som vill visa vilka duktiga "Besserwisser"de har blivit.."

Lyckades lägga av helt med rökning i början av 2008 så inte helt djävla nybliven. Turligt nog utvecklade jag aldrig ett starkt beroende. Att andra drabbas av ett mycket svårare beroende känner jag naturligt vis till och det skulle aldrig falla mig in att klanka på någon som är rökare.

Ställer mig helt oförstående till din reaktion.
Ingo

P.S. Såg att du är på väg ner. Reser själv ner 19/3 till Si Sa Ket. Ses vi på Leo's så tar jag notan...
Har inte Bryggmästarens Guld men en del annat att välja på...200+

leo-s-si-sa-ket.jpg

Snart ser man inte röken av rökare...;

Enligt vad DN erfar kommer regeringen på torsdagen att fatta ett beslut om en ny tobakslag.
Bland annat innebär det ett förbud mot rökning på uteserveringar – något som varit aktuellt tidigare.

https://www.dn.se/nyheter/politik/kalla-regeringen-forbjuder-rokning-pa-uteserveringar/

Jag är rökare o tycker det är superbra. Trodde faktist att det redan var förbjudet.
En annan sak är rökrutorna vid ingångar till varuhus och andra ställen. Det är väl inte just att stå o bolma där allt folk ska passera? Jag brukar gå längre bort, men där finns naturligtvis inget askfat, men det skiter jag i. Bättre att ingen får röken på sig.

Staten fick in 11,9 miljarder på tobaksskatten 2016. Kostnaderna för staten beräknades till 31 miljarder. Ingen helt lönsam affär....

Jag vill börja med att jag säger inte emot dig. Jag försvarar heller inte rökning, för det är ett elände som jag vill bli av med. Kudos till dig som slutat!
Tycker bara det är en smula lustigt med statistiken. Vet inte om det är samma vi tittat på, men förmodligen.

Det finns lögner, förbannade lögner och statistik:) Med statistik går det i princip bevisa allt.
Tobaksskatten drar in pengar, ja.
Sjukvården kostar mer, ja. Här kan siffrorna diskuteras då alla rökrellaterade sjukdomar (som inte nödvändigtvis behöver bero på rökning) läggs på rökarnas minuskonto. Man behöver inte vara rökare för att få lungcancer (men vist ökar det risken).
Det som inte togs hänsyn till var en annan viktig parameter. Rökare dör i förtid. Pension behöver alltså inte betalas ut. Det borde alltså då läggas på "pluskontot" ihop med tobaksskatten.

Som sagt, jag försvarar inte rökning. Men man måste nyanserat och kritiskt granska statistik.

Vad tror ni själva? OM det skulle vara en stor ekonomisk förlust för staten, tror ni inte det hade blivit förbjudet för länge sedan? Finns ingen som är mer rädd om sina skatteintäkter än stater (Sverige i synnerhet).
Den sortens info om hur det egentligen ligger till kommer aldrig ut till oss dödliga. Vi får aldrig reda på sanningen.

Senast när jag slutade röka (höll upp i 6 månader) gick jag upp 15kg... Började medvetet röka igen för att inte behöva rulla till jobb.

Och att inte göra det olagligt att slänga fimpar är helt hål i huvet. Det är samma sak som att säga att det är OK.

Det räknas som ringa nedskräpning att slänga fimpar omkring sig och det är inte straffbart, dvs ingen ordningsbot.

Och att inte göra det olagligt att slänga fimpar är helt hål i huvet. Det är samma sak som att säga att det är OK.

Det räknas som ringa nedskräpning att slänga fimpar omkring sig och det är inte straffbart, dvs ingen ordningsbot.

Det beror på. Här i Thailand så kostar det 2.000B om du kastar fimpen på marken. I Bkk vet jag ett par som fått betala boten. Rökförbud på många stränder nu också (med betydligt högre straff).

I Sverige så röker jag hellre 50 meter bort från en entre som har askkoppar alldeles intill, o skickar ner fimpen i en brunn (om det finns), annars blir det ner på backen där dammsugarbilen lätt kommer åt den.

Tillbaka
Topp