Notification of stayin in Kingdom over 90 days

Eftersom jag nämns kan jag också svara även jag kan göra 90 dagars på andra IM det är inget konstigt med det du kan ju varför skulle inte jag kunna men jag är inte säker på att det är enligt lagen.
När jag senast förlängde mitt uppehålls tillstånd visade det sig att mitt pass skulle gå ut innan ett år. De gav mig ett visum som gällde till passet sista dag. Är det lagligt tydligen inte men upp till tjänstemannen och kontoret var det ok. De sa till mig att när du skaffat nytt pass kom hit så för vi över det till nya passet.
De har tidigare informerat mig att passet måste gälla minst ett år når man söker förlängning jag missade detta.
Tycker det är konstigt att du inte inser att det är skillnad på vad de släpper igenom samt vad lagen säger.
Hahahaha, du menar alltså att IM officerer tar risken att bryta mot lagen för min skull utan att tjäna nånting på det själva?
Du skriver att du TROR att det inte är enligt lagen, du gissar alltså bara men ändå är du helt säker på att jag gör fel.
Du hör själv hur det låter eller?...

Om han försöker platta till någon Nmax , då är han ju i gott sällskap med dig 555555

Fö så hade jag bestämt förmig att 90 dagars skall kunna göras på vilket Immigrationkontor som helst ,alt på Internet , Jag testade detta , och åkte till Khon Kaen , jag bor ju i Buriram ,, Chefen på Im i KhonKaen talade om för mig att detta skall göras i det Chanwat du är skriven ,, SLUTDISKUTERAT för hennes del ...Att åka till Kap Chueng i Surin var inte kul, detta var just innan MIG i Buriram öppnade :(
Menar du på fullt allvar att du gjorde detta?
Trodde att du va lite smartare än så men där ser man, ungefär som den med vattenräkningen [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji33]

Menar du på fullt allvar att du gjorde detta?
Trodde att du va lite smartare än så men där ser man, ungefär som den med vattenräkningen [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji33]
Skrev jag att jag gjorde det , jag skrev att det inte var kul att åka till Kap Chueng , läs vad jag skriver inte vad du tänker , skulle kunna tro att du var från andra sidan bukten ,,,, Nä jag mutade en annan dam på samma ställe , så det löste sig i alla fall , åka till surin hade inte varit kul

..

Det fel som Nmax gjorde var att inte säga sanningen då han sa att han just återvänt från Ubon. En lite vit lögn. Annars gjorde han va inget fel.

Eller minns jag fel och blandar ihop trådarna?

Det fel som Nmax gjorde var att inte säga sanningen då han sa att han just återvänt från Ubon. En lite vit lögn. Annars gjorde han va inget fel.

Eller minns jag fel och blandar ihop trådarna?

Janne, vad pratar du om? Vi har ju redan talat om vad som skedde. Ingen har sagt att han gjorde fel, utan att han skrev fel, och påstod fel. Han sade att man kan göra sin rapport var man vill i hela landet, utan sans och balans.

Medan jag och flera andra påstår att lagen säger något annat, men att man kan komma undan beroende på vilken tjänsteman man får... Nmax bara blandar och ger med orden, så ramla inte in i den fällan Janne..

Senast redigerad av en moderator:
Fantastiskt roligt och underhållande då ett par åldriga svenskar ska tala om för andra hur thailändsk lagstiftning ska tolkas. :):)

Normalt brukar det krävas många jurister och även rättsfall för att få svar på den frågan men här är Mr Newdawn så säker på detta om thailändska lagar så att han kämpar till sista blodsdroppen för att vinna denna kamp fast han nästan är helt utan kunskaper i thailändska språket.

Det bästa svaret var nog att den enskilde tjänstemannen på IM har eget mandat att avgöra visumfrågor själv.

Janne, vad pratar du om? Vi har ju redan talat om vad som skedde. Ingen har sagt att han gjorde fel, utan att han skrev fel, och påstod fel. Han sade att man kan göra sin rapport var man vill i hela landet, utan sans och balans.

Medan jag och flera andra påstår att lagen säger något annat, men att man kan komma undan beroende på vilken tjänsteman man får... Nmax bara blandar och ger med orden, så ramla inte in i den fällan Janne..
Men han sa ju i Udon att han flyttat dit och fyllde i en bekräftelse på det och gjorde sin rapportering och sedan flyttade han tillbaks lagom till sin nya rapportering. Så uppfattade jag det. Då gjorde han väl inget fel.

Sen att det inte var med sanningen överensstämmande är ju den vita lögnen ....

Men kan ju ha fel, minnas fel eller tolkat det för bra :)

Jag är ju dålig på sådant här och har ingen erfarenhet men jag kan läsa!

6. Question : Where is the place to make 90 days notification?
Answer : In case of notifying in person or by agent, it must be made at the Provincial Immigration office located in the same area of the alien’s residence.

http://bangkok.immigration.go.th/en/base.php?page=faq

nmax
Jag är ju dålig på sådant här och har ingen erfarenhet men jag kan läsa!

Answer : In case of notifying in person or by agent, it must be made at the Provincial Immigration office located in the same area of the alien’s residence.

Så vad tycker du är det okej att göra som nmax. Frågan är inte vad lagen säger utan låta IM göra vad de vill med dig.

nmax

Så vad tycker du är det okej att göra som nmax. Frågan är inte vad lagen säger utan låta IM göra vad de vill med dig.

Som jag sa har jag ingen erfarenhet men jag tänker på en annan sak. Tråden startade ju med problemet med websidan för onlinerapportering och att den sidan tydligen inte fungerar i dagsläget.

Försöker tänka lite logiskt här: kan det vara så att i och med att man numer har möjlighet att rapportera online (när det nu fungerar) har gjort att man blivit mindre restriktiv med var man gör det in persona så att säga.

Tänker så här, rapport online gör ju att du inte är bunden av provinsiella gränser, för inte måste du sitta på din egen kammare och din egen dator för att göra detta och detta har gjort att man kanske släpper igenom det ändå, rätt eller fel är jag inte man att avgöra, samtidigt på sidan står det ju klart och tydligt.

Jag menar också att alla migrationskontor registrerar väl i en nationell databas så vad spelar det för roll egentligen var man gör det, men det är ju vad jag tycker.

Sen står det lite kryptiskt på immigration bureau:

Offices accepting notification: http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php?page=90days
  1. Immigration offices throughout the country, vad då? Att det finns kontor över hela landet eller går det bra med vilket som, samtidigt tycker man ju att det borde i så fall stå Any Immigration offices throughout the country.
På denna sida: http://www.thaiconsulatela.org/service_visa_detail.aspx?link_id=51
Other (staying up country) must notify at any immigration in his area, alltså om det finns fler immigrationskontor i provinsen så går det bra med någon av dem, så uppfattar jag det.

Ja vad vet jag, som sagt var i detta ärende kan jag bara läsa men om det är så och immigration bureau måste man väl kunna lita på:rolleyes:, så vem som är ansvarig nmax eller tjänstemannen, båda antagligen.:)

[emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji3]
Snacka om stolpe ut

Jag påstår att jag kan gå till precis vilket IM kontor som helst och komma ut med min 90 dagars slip i passet utan att pröjsa en enda baht.
Men om du nu är så säker på att jag har fel så ta vadet då!
Jag fixar med kontrakt och snubbar som ser till att driva in.

Om du är helt säker på att jag gör fel så måste du ju också veta vad jag gör för fel, så berätta det här då?

Som sagt var, jag har ingen erfarenhet men du vill veta vad du gör för fel och du har väl inte läst inlägget men detta säger väl allt om vad det är för fel du gör:

Till och med jag som inte har erfarenhet av detta förstår det!

Som sagt var, jag har ingen erfarenhet men du vill veta vad du gör för fel och du har väl inte läst inlägget men detta säger väl allt om vad det är för fel du gör:

Till och med jag som inte har erfarenhet av detta förstår det!
Nej det säger inte ett smack om vilket fel jag som ni påstår gör. Givetvis så gör jag min rapport på det kontor jag tillhör, är ju upp till mig att bestämma vilket jag tillhör för stunden. Jag är i min fulla rätt att flytta och byta adress precis när det faller mig in eller hur? Mitt uppehållstillstånd gäller i hela thailand och jag kan resa runt precis som det behagar mig och givetvis så tillhör jag det kontor där jag bor den dagen det är dags att stämpla oavsett om det är på hotell, hyrd eller köpt bostad.
Det är ingen lagbrott utan precis enligt lagen, ingen annan än jag bestämmer var jag ska bo, jag har ju ingen Isaan fru [emoji28] [emoji28] [emoji1] [emoji1] [emoji28] [emoji28]

Nej det säger inte ett smack om vilket fel jag som ni påstår gör. Givetvis så gör jag min rapport på det kontor jag tillhör, är ju upp till mig att bestämma vilket jag tillhör för stunden. Jag är i min fulla rätt att flytta och byta adress precis när det faller mig in eller hur? Mitt uppehållstillstånd gäller i hela thailand och jag kan resa runt precis som det behagar mig och givetvis så tillhör jag det kontor där jag bor den dagen det är dags att stämpla oavsett om det är på hotell, hyrd eller köpt bostad.
Det är ingen lagbrott utan precis enligt lagen, ingen annan än jag bestämmer var jag ska bo, jag har ju ingen Isaan fru [emoji28] [emoji28] [emoji1] [emoji1] [emoji28] [emoji28]

hmm..., helt plötsligt anar jag att du och alla andra här pratar om två helt olika saker. De pratar nog om när man har ett registrerat boende och du pratar om mobilt leverne, alltså ingen registrerad fast adress, husbok och allt annat. Klart att du har rätt att flytta vart du vill, men som sagt var jag anar att ni allihop pratar om olika saker här.

Som jag sa, är inte speciellt insatt, försöker bara läsa vad som står och har tittat även på den thailändska versionen och den säger samma sak, måste göras på det kontor i den provins du bor/residerar i, skriven på adressen eller inte framgår ju inte i texten men det utgår man ju ifrån men i Thailand bör man kanske inte utgå ifrån någonting.:)

25. ถาม : การแจ้งที่พักอาศัย กรณีอยู่เกินกว่า 90 วัน แจ้งได้ที่ไหน ?
ตอบ : กรณีที่มาแจ้งฯ ด้วยตนเอง หรือมีผู้อื่นมาดำเนินการแทนให้แจ้งต่อพนักงานเจ้าหน้าที่ ณ ที่ทำการตรวจคนเข้าเมืองในเขตพื้นที่ที่ผู้นั้นพักอาศัยอยู่

Men vi får väl se när de stora elefanterna åter träder in på scenen i morgon bitti....hahaha.

Resonnemanget när jag ser det så här i efterhand och läst på lite så är ju nmax inte fel ute.

Problemet som jag ser det är ju som alltid att det alltid fattas så många bitar i alla diskussioner.

Visst jag kan hyra en condo i 3 månader och under den tiden behöver jag rapportera 90 d. Visst då går jag till närmaste office.

Nästa gång bor jag någon annan stans och går på det office och gör det men jag kan ju då inte uppge den förra adressen som mitt boende utan nuvarande och i det perspektivet låter ju det helt lagligt.

Dock tror jag ju att många här avser ju när man har en fast adress som man är skriven på är man i en helt annan situation och kan ju då inte uppge adressen till något hotell bara för att man bor där i tre dagar, då begår du ett lagbrott som jag ser det.

Känner ju inte till dina nmax boendeförhållanden i Hua Hin, du är kanske inte skriven på adressen där du bor och då är det ju inga problem att säga, jag bodde i Hua Hin innan och nu bor jag i bla bla.

Ja som alltid utelämnas alldeles för mycket detaljer i många inlägg och därför tjafs och missförstånd och det är ju inga hjälpta av.

Jag påstår att jag kan gå till precis vilket IM kontor som helst och komma ut med min 90 dagars slip i passet utan att pröjsa en enda baht.
Men om du nu är så säker på att jag har fel så ta vadet då!
Jag fixar med kontrakt och snubbar som ser till att driva in.
Är det så du ordnat till din enligt dig själv goda ekonomi NMax , genom spel och dobbel , Akta dig så inte fabror Brun läser ,, inte bra i detta land 5555

Lyco skrev :Känner ju inte till dina nmax boendeförhållanden i Hua Hin, du är kanske inte skriven på adressen där du bor och då är det ju inga problem att säga, jag bodde i Hua Hin innan och nu bor jag i bla bla.

Jag tror han bor på ett dagis för vuxna spelberoende :)

Tillbaka
Topp