Notification of stayin in Kingdom over 90 days

Detta med TM 30 förekommer på vissa I- M sedan 4 år, då först på Si Racha kontoret.Numera bla. på Jomten sedan 6 mån. tillbaka. Hur det är i övriga landet vet ju ni som bor där.
Jag har aldrig lämnat TM 28 och TM 30. De har inte efterfrågats av Imm i Jomtien vare sig vid förlängningen vid årsskiftet, eller 90- delårsrapporten nu i början på mars.

Jag har aldrig lämnat TM 28 och TM 30. De har inte efterfrågats av Imm i Jomtien vare sig vid förlängningen vid årsskiftet, eller 90- delårsrapporten nu i början på mars.

Om du bor på samma plats och adress så gäller detta inte dig, inte mig heller för den delen, har ju själv bott nu i 8 år på samma adress.

Det är bara när du byter adress som det blir aktuellt med dessa formulär...

Sådan här trådar är väl Thailand i ett nöt skall finns lagar som inte tillämpas och alla gör sig skyldiga till brått enkelt och bra när man vill bli av med någon. Jag hävdar fortfarande att troligen har ingen av oss papprena i ordning utan de kan när som helst ställa till ett litet helvete. Jag har ännu aldrig blivit dåligt bemöt eller haft problem och det kanske just beror på att de ser hur man lever jag är helt övertygad om att de har fullständig kontroll på mig vad jag gör och samkör allt om mig i ett register. Vilket jag tycker är bra vill de inte ha mig här skicka ut mig. Jag skulle fråga dem vad har jag gjort fel om de skulle börja krångla och aldrig att jag skulle acceptera en bota så länge det inte rör sig om något helt uppenbart som jag borde känt till. Utan den dagen de inte önskar mig här av någon anledning får man flytta.

Om du bor på samma plats och adress så gäller detta inte dig, inte mig heller för den delen, har ju själv bott nu i 8 år på samma adress.

Det är bara när du byter adress som det blir aktuellt med dessa formulär...
Vi alternerar mellan två ställen, så egentligen borde jag kanske rapportera varje gång vi byter.

Och vad vill du med inlägget? Om jag får fråga? Varför skriver du om att kanske bli utskickad? Är du nervös att du gjort något galet, och får nervösa tankar eller?

Jag tror inte du behöver vara nervös, om du nu inte smugglar knark förstås... Men som du, komma in här i Thailand på tourist-VISA är ju inga problem alls. De vill ju ha turister hit till Thailandet..

Vi alternerar mellan två ställen, så egentligen borde jag kanske rapportera varje gång vi byter.
Men tydligen så kör du med samma adress till Immigration och då vet dom ju inget ändå, eller hur??
Keepup the good work...

Men om du skall vara laglydig, så ja du skall rapportera varje gång du byter adress, och det skall ske inom 24 timmar...
Nej Kurant detta gäller inte dig, bara "rowa" som har 1 årigt uppehållstillstånd...

Har du inga problem nu så kanske det blir i framtiden, bättre en gång för mycket än en gång för lite.
Man bör helst använda TM 28 om man har Retement, du får en slipp då du rapporterat, som kvitto.
Problemet i TH är störst, om dom kollar en ute på stan, då är straffen inte rimliga.

Tm 30 är för den som äger huset du bor i.

Men tydligen så kör du med samma adress till Immigration och då vet dom ju inget ändå, eller hur??
Keepup the good work...

Men om du skall vara laglydig, så ja du skall rapportera varje gång du byter adress, och det skall ske inom 24 timmar...
Nej Kurant detta gäller inte dig, bara "rowa" som har 1 årigt uppehållstillstånd...
Ja det är nog som hustrun hävdar att kontakt med myndigheter bara leder till problem. Särskilt om de inte vet hur de ska göra.

Detta var ju lite intressant. Jag undrar vad jag riskerar och hur stor den risken är!

Jag har bott i samma hus som frugan äger i drygt fem år och varit i Sverige på besök varje år samt till och med skrivit en flyttanmälan till Chiang Mai en gång för att kunna göra 90-dagars rapport där.

Mig veterligen så har varken jag eller min fru fyllt i en TM30 någon gång, möjligtvis när jag sökte uppehållstillstånd första gången för sex år sedan, då var det mycket papper. Men efter det har jag inte hört någon kommentar på immigration eller blivit tillfrågad om var jag bor. Och jag har som sagt varit utomlands varje år.

Jag inbillar mig att tjänstemännen på immigration är pragmatiska och kan se vilka som inte utgör någon risk. Har jag fel? Utstår jag någon risk?

Om jag vore dig skulle jag börja spela på V75. sån tur du haft.
Vi kan borse för hur många år vi stannat. Djävulskapet med T30 började ifjol 2016, ungefär maj månad. Före det hade inte jag heller (4 år uppehållstillstånd och många utlandstrippar) några problem.
Men mina svenska kompisar i Chiangmai har fått böta 1400 battar. De varnade mig. Och därigenom klarade jag mig igenom TM 30 måste kravet.

Jag t o m besökte immigration (flygplatsen) för att hämta blankett och checka av lite grann.
Det var kaos. Flera Thai kvinnor grät. Varför? De tordes inte åka hem till sina karlar och berätta att de fått böta. Varför? Jo hur förklara att mitt land, Thailand, bötfäller dig - trots att vi bott i samma hus i 28 år. IO officeren sa bra - sorry - betala. Hon menade att hon hade en man som tagit hand om henne och nu skulle hon måste berätta, att landet Thailand inte bryr sig i goda saker - utan bötfäller för små saker utan logik.
Avslutningsvis macke - du har bara haft tur - så inget med trovärdighet - det är en lag som styr så följ regelverket så slipper man betala böter......åtminstone om man inte skall förlita sig på turen.

JP, tack för ditt inlägg, bara synd att du inte trädde fram tidigare, och därmed räddat mig ifrån en massa onödig skit ifrån okunniga människor.... Men jag antar bättre sent än aldrig!!

Nmax med flera.. övertygade nu då???? Kurant?

JP, tack för ditt inlägg, bara synd att du inte trädde fram tidigare, och därmed räddat mig ifrån en massa onödig skit ifrån okunniga människor.... Men jag antar bättre sent än aldrig!!

Nmax med flera.. övertygade nu då???? Kurant?

Reglerna är lika tydliga som tidigare.
Ägaren ska rapportera att det bor en utlänning i deras hus på TM30.
De som gör det bör se till att frun rapporterar på TM30.

Jag hyr av en av en ägare utanför familjen och ska då inte själv rapportera TM30. Ägarens ansvar.
Om han får böta så är det enligt lagen, och inte alls jag då inte bor i min frus hus.

Som jag läser inlägget av JP, har deras fruar inte rapporterat att det bor en utlänning i deras hus.
Sån är lagen, ägaren (frun) får böter för det. Solklart.

Fick du in det i din skalle?
När du och frun blir ägare till ert hus som ni fortfarande avbetalar på, så glöm inte att göra ny TM30 är mitt råd.

Reglerna är lika tydliga som tidigare.
Ägaren ska rapportera att det bor en utlänning i deras hus på TM30.
De som gör det bör se till att frun rapporterar på TM30.

Jag hyr av en av en ägare utanför familjen och ska då inte själv rapportera TM30. Ägarens ansvar.
Om han får böta så är det enligt lagen, och inte alls jag då inte bor i min frus hus.

Som jag läser inlägget av JP, har deras fruar inte rapporterat att det bor en utlänning i deras hus.
Sån är lagen, ägaren (frun) får böter för det. Solklart.

Fick du in det i din skalle?
När du och frun blir ägare till ert hus som ni fortfarande avbetalar på, så glöm inte att göra ny TM30 är mitt råd.

Som jag skrivit om tidigare så kommer man inte att få sitt Uppehållstillstånd förlängt heller.
P.g.a. att rapporteringen saknas.

Ja ta det via PM, inte skall man avslöja någonting öppet, det är jättefarligt...

@Mr Newdawn Jag måste berömma dig för din uthållighet vad gäller visum.
Kort (som vanligt;)) vill jag nämna att det här i Thailand går att göra fel under många år och tro att man gjort rätt. Det jag gillar med dig är att du utan att ge upp, fortsätter att förklara vad som är "rätt". Med det menar jag att det finns massor av olika lösningar, ja, men när dagen kommer och man står i domstolen så är det lagboken som kommer fram. Alla får naturligtvis lösa sina bekymmer/problem på ett vis som passar dom i det givna läget men det viktiga är att veta och ha kunskap om vad som gäller "på riktigt".

Mitt motto är att -Om du ska fuska så måste du känna till spelreglerna, för hur ska du annars veta att du fuskar?
Min erfarenhet av bittra falanger som blivit "blåsta" är att dom inte visste vad som är rätt och fel. Dom kastade tärningarna och fick 11 under en tid men efter ett tag så blev det annat tal och helt plötsligt blev det "Thailändarnas fel"

En annan analogi som blir lättare att förstå är att köra "moppe" utan rätt körkort. Det går juh bra. Skulle man bli stoppad av polisen så betalar man 300B, skrattar och kör vidare. Men när det kommer till en olycka och man vill att försäkringsbolaget ska betala så slutar skrattet.

Samma med visum, anmälan om boende,stämplar hit o dit. Det går bra att mygla så länge solen skiner men fan inte längre när man blir granskad! Då sitter man där och undrar vad som hände...

Jag var på imigration pattaya idag och hämtade mitt 1 års visum blev inte ett helt år men så länge mitt pass gällde. Frågade samtidigt vad som gäller angående det vi diskutera i tråden. Så nu vet jag vad som gäller tillsvidare och som jag skrivit tidigare man skall men de acceptera att man skiter i det ibland och i bland inte. Att följa lagen exakt är möjligt men skulle betyda att jag skulle springa där så fort jag kom hem igen framförallt vid resor inom thailand. Men som vanligt mycket trevliga på imigration.

Bra initiativ att kolla, vi alla borde göra det, så vi vet vad som gäller, just den gången,
på just det immigration-kontoret.

Tack Matts1965 alltid bra med input i ämnet, och bra att samma information kommer från flera håll då....

Det enda jag kan lägga till då är att bötes-beloppet på 200 baht a day och 2.000 baht maximum, gäller property-owner... Vad det gäller falangen och hans rapportering av TM 28 så är det dubbelt så mycket i böter......

På förekommen anledning! Om det skulle vara så att vi själva, eller någon familjemedlem eller kamrat skulle vara förhindrad att göra sin 90 dagars-rapport, så är det inget som hindrar att dom fyller i sin ansökan, och så kan någon annan ta med den och rapportera i deras ställe.

Kanske bra att veta, om man är sjuk själv, eller har en sjuk kamrat!!

• Like
Reactions: jp
Så på tisdag skall jag rapportera. Får se nu då om Chaiyaphum har mig inne i datorn ordentligt, så jag slipper att ta med alla fotokopior som annars krävs....

Men dessförinnan så skall jag naturligtvis kolla om "online-rapporteringen" fungerar, så man slipper åka ditt personligen överhuvudtaget....

Rapport följer..

Tillbaka
Topp