Nationaldagen

Man skall väl vara stolt och glad för att vara svensk... Ett underbart land..
Får väl passa på att på högtidsdagen välkomna alla nya svenskar till Sverige... Och att de får ta del av svenska traditioner mm.. Tror att många av dem snart kommer att hoppa små grodorna runt en stolpe med löv.. Äta sill och potatis. Grilla fina kotletter... Nubbe mm. Hoppas alla får en trevlig nationaldag.... ( Vad man nu firar har jag inte en aning om ).. :upanddown:

Jag tror du skojar till det lite, för inte många svenskar jag känner är så iaf, men det jag tycker är viktigt är ett tolerant samhälle där folk får vara, tycka och tänka som man vill i så stor utsträckning som är realistiskt möjligt. Jag tycker att Sverige är relativt sett väldigt bra på detta, och det tycker jag är en sak med Sverige som man kan vara stolt över.

Senast ändrad:
Håller med. Och "idén" kommer förmodligen av att "marknaden" vill tuta i oss en skev bild av vad lycka är. "Marknaden" vill få oss att tro att vi behöver dessa dyra bilar, båtar, hus, etc. För att uppnå lycka fastän jakten efter dessa ting för de flesta innebär att de mår dåligt och jakten många gånger pågår livet ut. De som inser detta och hoppar av ekorrhjulet tror jag har större chans att bli lyckliga. Det gjorde i vart fall mig lyckligare! :wai:

Absolut! Det är helt värdelöst att imponera på andra människor. Finns ingen som vinner något på det. Bättre då att försöka imponera på sig själv genom att försöka sig på någonting som man ser som en utmaning. :-)

Ja, det är ju just det. Man måste ju se relativt på saken och har realistiska förväntningar på vad som är möjligt utifrån mänsklighetens nuvarande medvetandenivå. :)
Hej @suriya ! Du har en poäng i ditt tänk... Såg idag i tidningen att det politiska läget verkar blivit lite förändrat i Sverige. Vad Svenskar vill. De 3 största. 1 Socialdemokraterna. 2. Sverigedemokraterna. 3. Moderaterna. …..
Något händer i Sverige.. Och ingen fattar?? Snart blir det mycket majstänger och blå gula flaggor.. ;)
Om alla partier värnar om Sverige varför ser det då ut som det gör nu i mätningarna?? :):):)
Om det fortsätter lika dant så är snart SD nr 1 i mätningarna.. Konstigt? Nä...
Men med folk som föredrar mobiltelefonen före människor så är det inte konstigt... :confused::confused: ( Kunde vara lite Off Topic, men det har betydelse för vår nationaldags betydelse ).
Vår framtid.. Glöm aldrig vad som hände på 30 talet... Då blev det verklig nationalism... ;);)

Hej @suriya ! Du har en poäng i ditt tänk... Såg idag i tidningen att det politiska läget verkar blivit lite förändrat i Sverige. Vad Svenskar vill. De 3 största. 1 Socialdemokraterna. 2. Sverigedemokraterna. 3. Moderaterna. …..
Något händer i Sverige.. Och ingen fattar?? Snart blir det mycket majstänger och blå gula flaggor.. ;)
Om alla partier värnar om Sverige varför ser det då ut som det gör nu i mätningarna?? :):):)
Om det fortsätter lika dant så är snart SD nr 1 i mätningarna.. Konstigt? Nä...
Men med folk som föredrar mobiltelefonen före människor så är det inte konstigt... :confused::confused: ( Kunde vara lite Off Topic, men det har betydelse för vår nationaldags betydelse ).
Vår framtid.. Glöm aldrig vad som hände på 30 talet... Då blev det verklig nationalism... ;);)

É de Ådalen 1931, du är ute efter...

Farsan var bara 11 bast när det hände och morsan var nyfödd bebis, visserligen inget som drabbade dem, för de bodde ju på andra vattenpölen(Finland):):p:)

Det är väldigt synd om det är så. Det finns så mycket som är bra och som man kan vara stolta för.

Tar man ansvar för sitt liv och slutar gnälla på allt möjligt som man anser bär skulden för att man inte är så lyckad som man tycker att man förtjänar så är det en fantastisk plattform att bygga sitt liv på att vara Svensk.

Jag har ofta läst här på forumet och tänkt att det är förvånansvärt många som är besvikna och bittra över Sverige, men jag känner mig både tacksam och nöjd med den chans det har inneburit för mig att födas i Sverige. :)

Gratulerar på dagen, Sverige!

Hej

Samma här, är inte alls besviken på Sverige, snarare stolt och glad över att vara just Svensk.

Men jag är inte så positiv till utvecklingen i vårt kära fosterland, gillade idén med folkhemmet, allas lika värde, en statlig skola för alla oavsett klass och etnicitet, minns tillbaka och tycker att mycket faktiskt var bättre förr, men det är väl också ett tecken på åldrande.

Mvh isan lover

Hej

Samma här, är inte alls besviken på Sverige, snarare stolt och glad över att vara just Svensk.

Men jag är inte så positiv till utvecklingen i vårt kära fosterland, gillade idén med folkhemmet, allas lika värde, en statlig skola för alla oavsett klass och etnicitet, minns tillbaka och tycker att mycket faktiskt var bättre förr, men det är väl också ett tecken på åldrande.

Mvh isan lover

hehe..., jo jag tillhör också dem som vill att Posten skall vara Posten, Televerket, SJ osv, en del av det statliga hade vunnit på det, sen kan jag tycka att annat statligt är bra att det är utlagt på entreprenad!

Ett stort misslyckande är ju sjukvård och äldrevård, jag förbannar alla dessa politiker oavsett tillhörighet har massakrerat vår sjukvård och deras sliskiga argument står mig upp i halsen?????

hehe..., jo jag tillhör också dem som vill att Posten skall vara Posten, Televerket, SJ osv, en del av det statliga hade vunnit på det, sen kan jag tycka att annat statligt är bra att det är utlagt på entreprenad!

Ett stort misslyckande är ju sjukvård och äldrevård, jag förbannar alla dessa politiker oavsett tillhörighet har massakrerat vår sjukvård och deras sliskiga argument står mig upp i halsen?????

Hej

Samma här, mår illa av att höra dom slingra sig i TV, när skolbarnen inte längre kan läsa och räkna, äldre svälter och vanvårdas på privata vårdhem, köerna till den offentliga vården växer samtidigt som rika köper sig förbi köer o.s.v så har välfärden kollapsat och folkhemmet raserats.

Skattepengar till vård, skola och omsorg ska inte försvinna till utländska skatteparadis utan gå till dom som är i behov av dom här i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Samma här, mår illa av att höra dom slingra sig i TV, när skolbarnen inte längre kan läsa och räkna, äldre svälter och vanvårdas på privata vårdhem, köerna till den offentliga vården växer samtidigt som rika köper sig förbi köer o.s.v så har välfärden kollapsat och folkhemmet raserats.

Skattepengar till vård, skola och omsorg ska inte försvinna till utländska skatteparadis utan gå till dom som är i behov av dom här i Sverige.

Mvh isan lover

Jo, jag håller med men samtidigt är jag inte emot, vi behöver också privata initiativ. Alla privata initiativ i krissituationer t ex har ju visat sig oumbärliga i samhället där just inte staten klarat det. Dock spelar politiker golf med valutaspekulationer, valutainvesterare och multinationella företagsledare eller lobbyister och få sin beskärda del av kakan, därför fungerar inte privat entreprenörskap i samspel med stat.

Det finns oerhört fantastiska människor inom t ex äldrevård, före detta sjuksköterskor, sjukgymnaster eller arbetsterapeuter eller som idag om de tar en legitimation fysioterapeuter, fint skall det vara som startat eget med genuint hjärta!

De har skapat fantastiska boenden för äldre osv, apotek t ex jättebra öppet långt längre än som var innan, kan få på nätet osv, så det finns bra saker också.

Själv arbetar jag som lagerchef/logistiker inom Malmö stad för att ge malmöborna alla de hjälpmedel de behöver för att fungera i sin vardag, ett arbeta som jag älskar och ger mig stor tillfredsställelse.

Att få prata med Agda 95 och meddela henne att i morgon kommer vi med en fin rullstol till dig så att du kan få komma ut i solen och höra då henne vara så tacksam och glad, är mer värt än alla pengar på en lott.

Sådant fyller mig med otrolig glädje och jag kan gå hem efter en arbetsdag och känna att jag gjort något för en medmänniska och gjort ett bra arbete.

Vi är ju fortfarande inom kommunal regi, hur länge vet jag inte, den dagen det inte är det, slutar jag för då vet jag att då är det pengar som styr om vi har otur och vi är ju stora så knappast har några engagerade och altruistiska sjuksköterskor nog att investera.

Hej

Mvh isan lover
Och under vilken tid har detta skett , och under vilken/vilka regeringar :rolleyes:

555555, har aldrig fattat detta, spelar väl för fan inte någon roll var di snäppar, Gud gör väl ingen skillnad på var du seglar vidare:D:p
Nä. Men att bli sjuk och gammal i dagens Sverige med rådande äldrevård är inget som tilltalar mig , I Thailand sköter min familj/fru om mig den sista tiden och inga problem med tillex ev smärtlindring om man skulle bli sjuk en tid med svåra smärtor . Men så långt kanske du inte tänkt , inte alla som faller ner knall och fall . Kan bli en längre tids sjukdom om det vill sig illa

Nä. Men att bli sjuk och gammal i dagens Sverige med rådande äldrevård är inget som tilltalar mig , I Thailand sköter min familj/fru om mig den sista tiden och inga problem med tillex ev smärtlindring om man skulle bli sjuk en tid med svåra smärtor . Men så långt kanske du inte tänkt , inte alla som faller ner knall och fall . Kan bli en längre tids sjukdom om det vill sig illa

Efter att ha sett farfar dö här, se hur farmor har det, deras syskon och vänner samt sommarjobbat inom äldrevården så kan jag ärligt säga att bli gammal och sjuk i Sverige är nog en av få saker som verkligen skrämmer mig.

Liknande trådar

A
Svar
28
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp