Moraliskt dilemma

mackes

Forumveteran
Jag har hamnat i ett moraliskt dilemma, som jag skrivit tidigare om så blev en släkting i Thailand anklagat för att ha varit delaktig i en gruppvåldtäkt. Det hände förra hösten och tre av grabbarna har varit fria mot borgen sedan dess.

Jag backade ur försvaret när det blev tydligt att någon våldfört sig på en ensam tjej i ett gäng med 4 grabbar som hade fylleparty. Historierna gled isär och de var inte konsekventa. En av killarna hade bitmärken från tjejen, dock ej vår släkting.

I veckan dömdes tre av killarna inklusive vår släkting i thailändsk domstol till vardera 20 års fängelse för gruppvåldtäkt. En av grabbarna frikändes helt.

Vår släkting som är 20 år nu har fått sitt liv förstört vilket inte verkar vara fallet med tjejen om man skall tro hennes facebookinlägg.

Det är väldigt svårt att hålla hemligheter i en så liten by som vår och det går nu rykten om att tjejen betalats åtskilliga hundra tusen baht av familjen för att fria den nu släppta grabben och fälla de andra.

Så hur agerar man i ett sådant läge? Man har trettio dagar på sig att överklaga, vilket i Thailand inte betyder nya förhör utan detta görs helt och hållet på papper. Inlämnad överklagan kan inte hänvisa till pojkens tidigare vandel och inte ändras, det är relativt ovanligt att dessa godkänns och det kommer att kosta en hel del advokatpengar.

Jag har nu blivit tillfrågad om att hjälpa till ekonomiskt men vet verkligen inte hur jag skall göra. Grabben har fru och två små barn som nu saknar försörjning. Å andra sidan är gruppvåldtäkt något av det vidrigaste som finns och skall beivras hårt men jag kan ju tycka att fem år hade räckt för en tjugoåring.

Jag låter nu en advokat läsa igenom domen för att informera mig om vad beslutet bygger på och kommer sedan att ta beslut om jag skall gå vidare med biståndet. Spontant känner jag nog mer för att hjälpa hans fru.

Några åsikter?

Det är ju förfärligt om han är oskyldigt dömd pga pengar i den andre killens fall. Men din släkting är förmodligen inte helt oskyldig men domen på 20 år står kanske inte i relation till brottet. Och våldtäkt i alla dess former är vedervärdigt, den saken är klar.

Usch vilket dilemma du har hamnat i, jobbigt. Det finns kanske någon advokat bland våra medlemmar som kan ge goda råd?

Våldtäktsmän ska hängas upp i pungen på en lyktstolpe och där ska dom hänga tills dom ruttnar...
Inte en spänn skulle jag lägga på detta äckel...
Däremot kan jag kanske tänka mig att hjälpa hans barn..??
Men är tveksam till det också...??
Tänk bara på att det kunde ha varit din dotter dom våldtagit..
Vad hade du tänkt då..??

Våldtäktsmän ska hängas upp i pungen på en lyktstolpe och där ska dom hänga tills dom ruttnar...
Inte en spänn skulle jag lägga på detta äckel...
Däremot kan jag kanske tänka mig att hjälpa hans barn..??
Men är tveksam till det också...??
Tänk bara på att det kunde ha varit din dotter dom våldtagit..
Vad hade du tänkt då..??
Håller med dig i grunden men likväl är det hemskt om killen är oskyldigt dömd pga mutor. Men var han med så skall han ha sitt straff, tveklöst. Synd om fru och barn som drabbas.

Håller med dig i grunden men likväl är det hemskt om killen är oskyldigt dömd pga mutor. Men var han med så skall han ha sitt straff, tveklöst. Synd om fru och barn som drabbas.
Du missuppfattar nog. Mutan hade väl inget med denna killen att göra utan tjejen fick betalt för att säga att en av dom andra inte var med på det fast han eg var skyldig han också. Men denna killen är nog helt klart skyldig.

I en sån liten by visste med garanti alla att han varit inblandad i en våldtäkt..??
Hur kan man då som tjej välja att vilja bli gravid med en sån gris..??
Han ska sitta i fängelse och veta att det är han och bara han som gör att fru och barn svälter..
Det är det enda rätta straff om inte dödsstraff kan utdelas för våldtäktsmän...
Värsta dådet tillsammans med pedofili enligt mig...

Hade dom inte tagit pengar från den ena familjen hade hon inte fått ett skit..??
Fyra killar på kåken och inget skadestånd eller 3 killar inlåsta och kontot fyllt..??
Enkel ekvation för mig...
Sen hade jag tagit sikte på 4:e killen med bilen en mörk kväll....

Nu är ju jag lite emot pöbelmentalitet där en folkmassa utdömer straff utan att ha hört de inblandade.

Även i ett sådant här fall kan det finnas omständigheter som gör den ena eller andra mer skyldig. Tyvärr kan jag inte tala med flickan men det finns en story bakom med olycklig kärlek och hämndbegär.

Det faktum att släktingen inte höll en rak linje när vi talade med honom första gången gjorde att jag inte ville försvara honom. Han har dock aldrig erkänt och killen med bitmärken försökte ta på sig allt själv men tjejens story motsade honom. En vanlig våldtäkt hade gett enbart honom 5 år.

Så det är ingen enkel story. En sak som jag lärt mig under mina år i Thailändsk fattigdom är att korruptionen är djupt rotad och accepterad. Man anser att det är ok att pengar går före rättvisa, det gäller alla, de rika stjäl ju från oss så vi stjäl tillbaka.

Det är ett dilemma för mackes. Svensk moral eller thailändsk lag. Thailand ändvänder pengar för att köpa sig fria. Det handlar nog mycket här om vad som förväntas göra av mackes. Har han tänkte fortsatt var en del av släkten bör han lyssna av den. Personligen hade jag dragit mig ur om det inte var min egen son och häller lämnat. Hade det varit min dotter som accepterar mutor vet jag inte om någon av dem skulle dömts för att hon visar så dåligt omdöme. Det handlar nog mycket om hur man ser på straff men säger också mycket om pengars värde i thailand.

Ja, min franska advokat sa det.
"Glöm västerländsk moral, i Thailand gäller thailändskt synsätt och thailändsk lag. Spela på de villkoren eller lämna."

Så det lutar nog åt det senare, jag vägrar att köpa honom fri vilket jag även på ett sätt skulle göra med ett överklagande.

Vad än vissa hävdar är det inte lätt att byta kultur!

Ja ingen rolig historia men personligen skulle jag då inte vilja leva med det oket på mina axlar att varit behjälplig med att få en våldtäktsman fri.
Å vad gäller den friade om han som det verkar var medskyldig till dådet så lär nog inte hans liv trots friandet bli en dans på rosor.

"Glöm västerländsk moral, i Thailand gäller thailändskt synsätt och thailändsk lag. Spela på de villkoren eller lämna."

Så det lutar nog åt det senare, jag vägrar att köpa honom fri vilket jag även på ett sätt skulle göra med ett överklagande.

Det är svårt att byta kultur men det är omöjligt att byta moral;) Gå på magkänslan, där sitter de moraliska värderingarna djupast. Mellan raderna så tror jag att du redan bestämt dig för det enklaste och förnuftigaste.

-Va, jag? Blanda inte in mig! Jag vet inte vad som hänt.

Nu är ju jag lite emot pöbelmentalitet där en folkmassa utdömer straff utan att ha hört de inblandade.

Även i ett sådant här fall kan det finnas omständigheter som gör den ena eller andra mer skyldig. Tyvärr kan jag inte tala med flickan men det finns en story bakom med olycklig kärlek och hämndbegär.

Det faktum att släktingen inte höll en rak linje när vi talade med honom första gången gjorde att jag inte ville försvara honom. Han har dock aldrig erkänt och killen med bitmärken försökte ta på sig allt själv men tjejens story motsade honom. En vanlig våldtäkt hade gett enbart honom 5 år.

Så det är ingen enkel story. En sak som jag lärt mig under mina år i Thailändsk fattigdom är att korruptionen är djupt rotad och accepterad. Man anser att det är ok att pengar går före rättvisa, det gäller alla, de rika stjäl ju från oss så vi stjäl tillbaka.
Ställ dig på tjejens sida i tanken....
Nu står du ju på den "stackars" killens sida och tycker att det känns orättvist..

Självklart finns det tjejer som anklagar killar för våldtäkt som hämnd för något..
Men det är nog ganska sällan ett gäng blir det helt oskyldiga..??

Eftersom han nu redan är dömd så får man väl ändå anta att han är skyldig, spec då Mackes själv ansåg att hans story inte höll.
Så jag hade inte lagt 2 fingrar i kors för att hjälpa honom, huruvida straffet är får hårt eller ej är inte vår sak att avgöra, detta är Thailand och det bestämmer dom här.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att referera till Mackes åsikter om att man ska hjälpa alla människor och att han tycker att det är ok att ta in våldtäktsmän och mördare i Sverige så i den aspekten är det väl bara för Mackes att lägga upp pengarna och köpa killen fri.

Nu blir nog en del här sura och tycker att mitt argument suger, men det är ungefär samma som att dra rasistkortet på alla som röstar på SD...

Goda eller dyra råd?? Vi vet inte mer än det du skriver, men en våldtäkt är ett grovt brott, en gruppvåldtäkt är än värre beroende på skada. Jag tycker nog att straffskalan i Thailand är helt ok, men det är min personliga uppfattning. Sen att "kanske" den som skulle fått 30 år kan köpa sig fri, är ju förfärligt. Om du vill ha mitt förslag Mackes? släpp detta, för annars kommer det mala sönder dig i dina tankar, för i Thailand finns det bara en lag, djungelns.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att referera till Mackes åsikter om att man ska hjälpa alla människor och att han tycker att det är ok att ta in våldtäktsmän och mördare i Sverige så i den aspekten är det väl bara för Mackes att lägga upp pengarna och köpa killen fri.

Nu blir nog en del här sura och tycker att mitt argument suger, men det är ungefär samma som att dra rasistkortet på alla som röstar på SD...

?????????????????????????????????????????????????????????????

Klart jag vet att argumentet suger men som sagt likvärdigt med att dra rasiskortet så tycker ändå att det passade just här.
Som nam na

Jag undrar om man kan köpa killen fri eftersom han är redan dömd, trots att det finns tid för överklagan.
Offret, tjejen måste ha en väldigt selektiv minne, för att komma sedan med förklaring att killen var inte med
våldtäkten???.
Du har, Mackes, inte så många alternativ i dilemmat. Pengar de löser många problem, men i detta fall känns det för mig som muta.
Killens familj är och blir prekär utan familjeförsörjaren. Jag har inga lösningar i situationen, killens fru börja jobba, släkten hjälper med pengar o.s.v
Utan att veta händelseförloppet, hur hamnade tjejen bland fulla killar som våldtog henne ??? Letade hon efter offer ??? Jag får det inte att stämma.
Jag har fått berättat för mig en likadan historia i Sverige, dock mellan kille och tjej, killen i fängelse och tjejen offer med hämndbegär[/QUOTE]

Va fan, du som lever i paradiset, har du inget bättre för dig än att jävlas och hämnas. Har sällan sett sådant hat här tidigare. Gå till beachen och svalka ner dig.
Jag vet att det här argumentet är jävligt dåligt men det är typ samma som att dra rasist kortet och jag gillar inte när nån kallar mig rasist.
Så vill visa Mackes här hur dåliga hans argument är... Samma nivå...

Tillbaka
Topp