Moral hos banker, finans och försäkringsbolag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Har ett färskt exempel från Thailand där jag hjälpt en släkting ur ett engelskt finansbolags garn (med kontor i Thailand). Thailändsk finansmarknad verkar vara helt oreglerad.

Kunden (en svägerska) som hade dålig utbildning och dåligt med pengar trodde fullt och fast att hon betalade 3% ränta, det var dealet. Det visade sig vara 3% i månaden (36%) baserat på hela lånebeloppet under hela lånetiden, alltså bortsett från alla amorteringar. Sedan tog man ut en "indrivningsavgift" på 500 Baht för varje missad betalning trots att man inte lyfte ett finger för att driva in. Ett lånebelopp på 80 000 Baht hade efter 3 år blivit 100 000 Baht trots amorteringar! Inte undra på att de inte behöver vara så noga med vilka de lånar ut till.

Bankerna är liksom finansbolagen helt skrupellösa. Finansinspektion i Sverige ser till att de svenska bankerna inte tar ut ockerräntor vilket de skulle gjort om de fått en chans.

Nu lägger de ut synliga och osynliga avgifter istället, ta exemplet med att betala mottagande banks avgifter vid utlandsbetalning. Mottagande bank tar 200 Baht men svenska banken lägger på en avgift på 1 000 Baht. 500% !!! Eller att ta betalt för att hantera sedlar!!! Ungefär som att posten skulle ta extra betalt utöver portot för att hantera kuvert. Helt befängt!!!

Fler exempel???

Att politiker skulle ta extra betalt för att hantera sanningen! Gäller alla länder :laugh:

"mackes " sa:
Har ett färskt exempel från Thailand där jag hjälpt en släkting ur ett engelskt finansbolags garn (med kontor i Thailand). Thailändsk finansmarknad verkar vara helt oreglerad.

Kunden (en svägerska) som hade dålig utbildning och dåligt med pengar trodde fullt och fast att hon betalade 3% ränta, det var dealet. Det visade sig vara 3% i månaden (36%) baserat på hela lånebeloppet under hela lånetiden, alltså bortsett från alla amorteringar. Sedan tog man ut en "indrivningsavgift" på 500 Baht för varje missad betalning trots att man inte lyfte ett finger för att driva in. Ett lånebelopp på 80 000 Baht hade efter 3 år blivit 100 000 Baht trots amorteringar! Inte undra på att de inte behöver vara så noga med vilka de lånar ut till.

Bankerna är liksom finansbolagen helt skrupellösa. Finansinspektion i Sverige ser till att de svenska bankerna inte tar ut ockerräntor vilket de skulle gjort om de fått en chans.

Nu lägger de ut synliga och osynliga avgifter istället, ta exemplet med att betala mottagande banks avgifter vid utlandsbetalning. Mottagande bank tar 200 Baht men svenska banken lägger på en avgift på 1 000 Baht. 500% !!! Eller att ta betalt för att hantera sedlar!!! Ungefär som att posten skulle ta extra betalt utöver portot för att hantera kuvert. Helt befängt!!!

Fler exempel???

Fy vilket exempel, låter som smslånen

Banker har moral mot sina aktieägare :) Men finansbolagen är ett eller flera steg värre.

Moral i affärer handlar inte om att göda sina aktieägare, det handlar om att bygga långsiktiga relationer med sina kunder och det gör man inte genom att lura dem på pengar. Kunden skall ha fullständigt klart för sig vad han betalar för.

Det är en självklarhet i (nästan) alla andra brancher, varför inte i finansbranchen. Är det någon som har hört en bank säga att "vi sänker våra avgifter nu för vi tjänar för mycket"? Nej, det finns inga spärrar, det bara tillkommer nya avgifter hela tiden.

Idag gör vi allt arbete själva men avgifterna har blivit fler och dyrare än när allt var manuellt. Hade någon hört talad om "uttagsavgift" innan bankomaterna? För kassapersonal måste väl också kosta något?

"mackes " sa:
Moral i affärer handlar inte om att göda sina aktieägare, det handlar om att bygga långsiktiga relationer med sina kunder och det gör man inte genom att lura dem på pengar. Kunden skall ha fullständigt klart för sig vad han betalar för.

Det är en självklarhet i (nästan) alla andra brancher, varför inte i finansbranchen. Är det någon som har hört en bank säga att "vi sänker våra avgifter nu för vi tjänar för mycket"? Nej, det finns inga spärrar, det bara tillkommer nya avgifter hela tiden.

Idag gör vi allt arbete själva men avgifterna har blivit fler och dyrare än när allt var manuellt. Hade någon hört talad om "uttagsavgift" innan bankomaterna? För kassapersonal måste väl också kosta något?

Självklart Mackes är det inte moral mot aktieägarna, försökte bara vara lite lustig, men den gick inte hem.

Jag tror iofs ingen annan bransch säger "vi sänker våra avgifter nu för vi tjänar för mycket", de sänker kanske beroende av konkurrens. Konkurrens existerar ju knappast hos bankerna de de har dessa smygavgifterna. Främst är det väl räntegapet och fonder där de stjäl mest pengar, men det finns ju andra lukrativa avgifter vid valutahandel, aktiehandel, kortavgifter, uttagsavgifter, internetbankavgifter. Ju mer vi gör själva ju duktigare är de på att ta betalt för vårt jobb.
Det finns ju bättre och sämre banker, men oavsett om de är gratis (som Ledaren säger om Handelsbanken och som Danske bank är fast de funderar ju på att ta en kontohållningsavgift på 25 kronor i månaden) så har de ju sina smygavgifter.
Att detta fungerar är ju för att det är ganska svårt att byta bank, och det kostar ju också …

Lån är ju jobbigt, sen fonder och pensionsförsäkringar ... och det är ju i dessa kategorier mest dolda avgifter finns.
Det skulle ju bli smidigare att flytta, men inte har det blivit det … eller?

Har man bara ren cach så är det ju en annan sak ... som snöröjare kommer det väl i cash, varför kommer man annars med en bunt pengar in till banken ;)

Själv använder jag banken för att kunna ha översikt över mina pengar.
Räntan är inte så viktig eftersom jag näst intill tömmer mitt konto när familjen åker till Thailand.

Lån har jag ingen glädje av och speciellt inte i svensk bank, eftersom jag inte kan göra några avdrag på räntorna. Och jag får knappt ett telefonabb. så att köpa på avbetalning är inte heller aktuellt.

Tur att man inte är en kreditvärdig person. Det har säkert sparat mig många kronor.

"andrejsdenruskige " sa:
Tur att man inte är en kreditvärdig person. Det har säkert sparat mig många kronor.

Det där med kredit är kanska lustigt, jag har iofs inte varit någon trogen bankkund hemma heller men nu när jag flyttade ut och talade med banken om möjlighet till krediter så är den noll om man inte är skriven i Sverige. Här i Thailand får man ingen kredit om man inte har arbetstillstånd, oavsett hur mycket inkomster man har på annat håll... På banker alltså...

"mackes " sa:
Det där med kredit är kanska lustigt, jag har iofs inte varit någon trogen bankkund hemma heller men nu när jag flyttade ut och talade med banken om möjlighet till krediter så är den noll om man inte är skriven i Sverige. Här i Thailand får man ingen kredit om man inte har arbetstillstånd, oavsett hur mycket inkomster man har på annat håll... På banker alltså...
Du kan ju ha ett kreditkort i svensk bank även om du inte är skriven i Sverige. 8)

"mackes " sa:

För min del så är jag skriven i Sverige men ingen inkomst här.
Alltså är man icke kreditvärdig och mer eller mindre allt måste köpas kontant.

Iofs så har jag ett kreditkort och ett telefon abb. Men jag hade problem med tele-abb. när frun skulle ha ett sådant för en hel del år sedan.

"andrejsdenruskige " sa:
För min del så är jag skriven i Sverige men ingen inkomst här.
Alltså är man icke kreditvärdig och mer eller mindre allt måste köpas kontant.

Iofs så har jag ett kreditkort och ett telefon abb. Men jag hade problem med tele-abb. när frun skulle ha ett sådant för en hel del år sedan.

Jobbar oxå i Norge och har näst intill noll inkomst i Sverige men köpte hus nu i November (i Sverige) och var inga problem med lån!

"mackes " sa:
Äger du hus i Sverige är du ju per definition inte utflyttad.

Nej är inte utflyttad och tydligen inte ruskpricken heller eftersom han skrev att han bor i Sverige men jobbar i Norge och att han då eftersom noll inkomst i Sverige inte fick lån.

Jag känner iofs de på banken väl men var aldrig några problem att låna till huset!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp