Mitt Isaan

Jo jag har Svensk matkultur kæka ihoprørt slaktavfall med chilli vet jag inte om jag kan kalla matkultur.
Eller væsterslændsk skall jag væl kalla den før helt Svensk ær den ju inte.

"Jonas " sa:
Jo jag har Svensk matkultur kæka ihoprørt slaktavfall med chilli vet jag inte om jag kan kalla matkultur.
Eller væsterslændsk skall jag væl kalla den før helt Svensk ær den ju inte.
Inget slaktavfall i det vi käkade i varje fall. Malet kött och kryddor. Yummi.

Var det inte Lav moo jag tänkte på utan Isaan mat i det stora hela.

ha9utu3y.jpg

Micke har tänkt sig att berätta något i byns högtalare.

"Berralund " sa:
Det går att beställa Isaanmat utan inälvor med bara rent kött. Inga problem alls.

Det vet jag men vi diskuterade matkultur ;) och då är det ju deras matkultur och det kallar jag inte mycket till matkultur.
Med bara rent kött då har du ju västerländsk anpassat den och då är det ju inte deras matkultur längre ;)
Nä allt skall ner då e det Isaan matkultur.

"Jonas " sa:
Det vet jag men vi diskuterade matkultur ;) och då är det ju deras matkultur och det kallar jag inte mycket till matkultur.
Med bara rent kött då har du ju västerländsk anpassat den och då är det ju inte deras matkultur längre ;)
Nä allt skall ner då e det Isaan matkultur.
Precis, jag håller med dig. Lever t ex har jag inga problem med men däremot har jag svårt för njure. Jag kan äta skotsk haggis med förtjusning och det vet vi ju vad den innehåller.

Men som sagt så går rått kött bort, lite självbevarelsedrift har jag trots allt.
emoji6.png

555 Haggis du är inte klok Kapten 555, ja kanske med ett par rediga skotska Whiskeys innanför rocken innan ;)

Ska man äta köttfärslimpa.får.det allt.va redigt me chilli i den
a6yqy5yr.jpg

Mat stopp.på vägen

Stark mat har jag inget imot, slänger själv i en 30 tal pirri pirri i min korv-stroganoff.
Starka pizzor etc. men Isaan mat nä usch förutom lab moo.
Är inte styrkan i maten jag har problem med men jag käkar inte mixat synligt avfall,
Kan ju snygga till det stoppa in det i en körv eller något då går det ner ;)
Sen tycker jag mycket av Thaimaten smakar rent illa, men finns många goda rätter med men jag föredrar västerländskt, och en köttfärslimpa skall inte kryddas stark!!.

"Jonas " sa:
Stark mat har jag inget imot, slänger själv i en 30 tal pirri pirri i min korv-stroganoff.
Starka pizzor etc. men Isaan mat nä usch förutom lab moo.
Är inte styrkan i maten jag har problem med men jag käkar inte mixat synligt avfall,
Kan ju snygga till det stoppa in det i en körv eller något då går det ner ;)
Sen tycker jag mycket av Thaimaten smakar rent illa, men finns många goda rätter med men jag föredrar västerländskt, och en köttfärslimpa skall inte kryddas stark!!.

Jag som du föredrar västerländsk mat....men visst finns det vissa Thailändska maträtter som smakar bra. Min fru här hemma vet vad jag gillar och "trollar" ibland med smaker som passar mej! Dock, traditionell Isaanmat när jag är i Thailand undviker jag av många skäl....hygien, kvalitet och utseende. Man äter ju även med ögat... :nod:

"areeya " sa:
Jag som du föredrar västerländsk mat....men visst finns det vissa Thailändska maträtter som smakar bra. Min fru här hemma vet vad jag gillar och "trollar" ibland med smaker som passar mej! Dock, traditionell Isaanmat när jag är i Thailand undviker jag av många skäl....hygien, kvalitet och utseende. Man äter ju även med ögat... :nod:
OK allt äter jag naturligtvis inte men så är det ju med maträtter från alla länder. Men just nu sitter jag och avnjuter en saftig Som Tam utan rutten fisk. Suveränt gott faktiskt, det tröttnar jag aldrig på.
emoji12.png

"Berralund " sa:
OK allt äter jag naturligtvis inte men så är det ju med maträtter från alla länder. Men just nu sitter jag och avnjuter en saftig Som Tam utan rutten fisk. Suveränt gott faktiskt, det tröttnar jag aldrig på.
emoji12.png

Som Tam med tonfisk i vatten är alldeles utmärkt...Uteköket här hemma får bli tillredningsplats för fruns Som Tam med rutten fisk... ;)

Föresten...tack för dina fina bilder och skriverier från Isaan. Tyvärr, pga allt för mycket jobb just nu så får vi skjuta på vår inplanerade resa i augusti...senare under året lär det dock bära iväg ett par veckor för att kontrollera renoveringen av fruns gamla hus.

Japp, när stinkfisken kommer fram hemma då flyr man fältet. Något så vedervärdigt intages icke, ej heller surströmming .
emoji40.png

Nu har jag fåtti mig första stora leon me is aå nu kan man koppla av efterutflykten

"glimten66 " sa:
Nu har jag fåtti mig första stora leon me is aå nu kan man koppla av efterutflykten
Gott att ni är hemma igen, tack för ett trevligt besök. Det gick ju hyfsat fort trots allt. Jag hoppas att det blir tillfälle för besök i Stockholm om vi kommer dit med fartyget.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar