Mitt Isaan

Jag måste i alla fall tillägga att jag gillar att gå till Wat här. Munken är väldigt trevlig och har adopteratmig på något sätt. Han blev väldigt glad när vi dök upp. Det lär bli en fin seizing på armen innan vi åker hem.

Förresten exakt fem år sedan jag och frugan gifte oss buddhistiskt här just idag.

"Jonas " sa:
Du är en bra man kapten och märker av dina skriverier och när vi pratat i telefon att du är en kapten med god moral som jag hade varit stolt att segla med.
Detsamma Jonas du är välkommen när som helst. Men mitt rederi kan tyvärr inte matcha den lön du har idag.

Tackar Micke. Bifogar en bild med dagens lunch, saeb.
nydaguqa.jpg

Instämmer, grattis Berralund på bröllopsdagen. Ska ni fira det på något sätt?

Nej det tror jag inte. Det är tydligen inget man bryr sig om här. Men den svenska bröllopsdagen brukar vi fira.

Grattis Berra,
köp en ros, oavsett om kvinnsen säger att dom inte vill ha nåt, så vill dom det.
Kanske lite sent att springa iväg och köpa ngt nu ser jag...
Guld är en investering ser jag det som, typ aktier, ibland går priset upp ibland ner. För mig har det vart säkrare att ha pengarna i Guld än på banken. Så himla lätt att springa bort till ATM när man ska ha en runda öl... jobbigare att gå och sälja guldet.

Det sistnämnda problemet har ju inte jag. Men visst är guld en investering pengarna är inte bortkastade. Vi får väl se vad det blir, hon hade ingen koll själv på att det är denna dagen.

Så länge guld inte faller i pris ja ... men det vet man inget om ....

"Berralund " sa:
Restaurang by the sea.
yjy2a5yp.jpg

Ja det är gott Berra, som inbiten västgöteborgare med skärgård och allt och älskar havet har jag faktiskt också varit i Isaan, Chayaphum, Korat, Kok Saad, mellan Petchabun och Chayaphum, så jag har lite erfarenhet i alla fall och jag älskar ju havet därför Ban Phe, men Isaan har mycket fint också och så gillar jag ju maten eller rättare sagt Lao food.

Fint med dina bilder och kommentarer, jag vill lära mig mer om Isaan, i min familj finns också folk från Isaan fron Surin, även om min familj är halvkineser, så har tydligen någon lyckats ta sig in, du vet thai är inskränkta åt hel'''vete när det gäller vissa folk..hahah.

Som gammal kock är ju Isaanmat, det jag gillar, stark, besk, mustig och het. Jag och min fru handlar ofta Isaan på marknader när vi är utanför Ban Phe, t ex i Krabi och Phuket, vi går aldrig på retaurang, vi går på de lokala marknaderna i templen och köper från de puttrande grytorna och stånden och vilka är det som står där, jo Isaan-folk, de har den godaste maten!!

Lyco

Vi går på restaurang ibland men hemlagat är oftast bäst. Går vi ut blir det med få undantag lokala restauranger, där får man den bästa maten. Frugan och svärfar är dock dom bästa kockarna.

Idag skall det tydligen bli en utflykt åt Khon Kaen hållet till. Det skall finnas en dinosaurie park på vägen dit. Även ett besök vid Ubol Rat dammen är inplanerat. Lunch lär det bli vid Pattaya 2, en sjö med strand. Förhoppningsvis kommer foto.

Utsikt från ingången till vårt hus. Plantering pågår i trädgården, en del växter flyttade från det gamla huset.
yba3a4ab.jpg

ebe6e5e6.jpg
Ett kort besök i Piu Wiang nationalpark där undertecknad vägrade gå in pga extrapris för farang. Jag bara hatar sådant
Fick dock ett dåligt foto på några dinosauriefotspår.

Var i den parken nu i våras och gick in och mycket intresant att se där inne.

Efter lunch, BBQ Gai med Som Tam vid vägen skall vi nu till en djurpark som ligger mellan Khon Kaen och Udon Thani. Har inga större förhoppningar.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar