Mediacenter

Annars kan man köra alltihop i Kodi helt gratis i sin dator. Svensk tv, utländs tv, formel 1, fotboll, filmer mm. Googla på svensk tv med kodi. Installationen är inte svår men heller inte för dummies.

Annars kan man köra alltihop i Kodi helt gratis i sin dator. Svensk tv, utländs tv, formel 1, fotboll, filmer mm. Googla på svensk tv med kodi. Installationen är inte svår men heller inte för dummies.

Godmorgon, det är just KODI vi talar om här men på Raspberry istället för att koppla in och ur kabeln till datorn hela tiden.

Ledarn efterfrågade ett sätt att surfa trådlöst på TV:n. Låter som trådlös mus/tangentbord passar bäst.

Godmorgon, det är just KODI vi talar om här men på Raspberry istället för att koppla in och ur kabeln till datorn hela tiden.

Ledarn efterfrågade ett sätt att surfa trådlöst på TV:n. Låter som trådlös mus/tangentbord passar bäst.
Såg inte att du skrev Kodi men ser bilden nu.
Iaf bra tips mackes, kan ju aldrig bli för mycket info om sånt här och nu vet alla att man inte behöver lägga 900 på en raspberry eller 390 på chromecast om man redan har en dator till tv:n.

Ok vad det surfning på TVn så missförstod jag trodde det handlade om att streama film till TVn

Förstår inte varför man ska surfa på TVn, det är datorn och plattan bra på.

Streamar du till TVn via Cromecast så går det INTE via datorn och blir bättr en med HDMI-kabel

Så ska du ha TVn som skärm till ditt surfande köp kabel ska du se film casta via Chromecast. Vill du surfa utan dator med med extra tangentbord kör Raspberry. Köp aldrig Apple TV, sämst på allt inkl pris.

Jag köpte en Kinesisk smart tv sist jag var hemma, tänkte måste testa en Kines tv en gång, 55" smart tv 15.000 baht.
Funkar riktigt bra, grym bild, mycket snabbare smart tv än LG smart tv:n jag hade, snabbknappar direkt på fjärrkontrollen för netflix och youtube, halva priset av en motsvarande Samsung.
Vart riktigt nöjd för det priset köpte den på Tesco Lotus.

Jag köpte en Kinesisk smart tv sist jag var hemma, tänkte måste testa en Kines tv en gång, 55" smart tv 15.000 baht.
Funkar riktigt bra, grym bild, mycket snabbare smart tv än LG smart tv:n jag hade, snabbknappar direkt på fjärrkontrollen för netflix och youtube, halva priset av en motsvarande Samsung.
Vart riktigt nöjd för det priset köpte den på Tesco Lotus.

Jag är förvånad att Samsung inte lagt mer krut på TV:n, media är riktigt dåligt. Dessutom försvann Youtube efter ett tag. Vilket märke köpte du?

Här är en bild på hur Chrome Cast fungerar, det är hela finessen med ChromeCast att man inte Castar en streaming via datorn utan direkt till TVn.

http://cdn01.androidauthority.net/wp-content/uploads/2013/07/Casting-645x401.png

Läs gärna mer här om ni vill förstå https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...ppling-uppspelning/google-cast-och-chromecast

Det vill säga så länge man castar från en server som har implementerat ChromeCast APIet så är ChromeCast mycket bättre än en HDMI kabel. Är filmen på hårddisken så är det nog lite bättre med HDMI kabel. Ska man surfa på TVn så kan man väl köra via dator eller en Raspberry om man inte har dator eller plats för dator.

En annan fördel med Chromecast är ju att man kan starta streamingen från nallen så man slipper resa sig ur soffan eller ha extra tangentbord och mus.

Ok vad det surfning på TVn så missförstod jag trodde det handlade om att streama film till TVn

Förstår inte varför man ska surfa på TVn, det är datorn och plattan bra på.

Streamar du till TVn via Cromecast så går det INTE via datorn och blir bättr en med HDMI-kabel

Så ska du ha TVn som skärm till ditt surfande köp kabel ska du se film casta via Chromecast. Vill du surfa utan dator med med extra tangentbord kör Raspberry. Köp aldrig Apple TV, sämst på allt inkl pris.
Tyckte jag var extremt tydlig med att jag vill köra t.ex Dreamfilm via datan istället för webbläsaren i Tv'n. Skulle aldrig sitta och surfa på Tv'n då det är för segt. Tangentbord behöver man inte till Dreamfilm utan det räcker med en mus som jag redan har.
Men det verkar uppenbart att så länge Samsung inte fixar en bättre webbläsare än den dom har i sina nya Tv så blir det en kabel.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är förvånad att Samsung inte lagt mer krut på TV:n, media är riktigt dåligt. Dessutom försvann Youtube efter ett tag. Vilket märke köpte du?
Kommer inte ihåg var det var för märke, fanns 2 märken jag inte hört talas om innan där på Tesco, det ena var Thai och det andra Kinesiskt, samma kostnad fast Thaimodellen hade ingen smart TV.
Vart lite nyfiken på Kinesiska modellen, se hur en kinesmodell fungerar i verkligheten, Kina produkter har ju inte alltid världens bästa rykte ;)

Dom har ju funnits på marknaden i några år. Vad är fördelarna med denna istället för Chromecast och Apple TV.
Och Mackes ... väntar fortfarande på vad du ser för fördelar med en Raspberry. Jag förstår inte om det bara inte är intressant att man kan ha en dator på ett litet kort? Är det om man inte har plats för dator?

Och Mackes ... väntar fortfarande på vad du ser för fördelar med en Raspberry. Jag förstår inte om det bara inte är intressant att man kan ha en dator på ett litet kort? Är det om man inte har plats för dator?
Skulle jag koppla en dator till TV:n skulle jag vilja ha en liten dator på ett litet kort.

Och varför ska man ha en dator till TVn?
Kanske börjar bli lite out of date att ha dator kopplad till tv med alla tillbehör som finns men nog finns det många som fortsatt har datorerna kopplade direkt till TV:n?

Streama är ju en sak men vet ännu ingenstans där man kan och skulle väl behövt bra lina om man skall streama 3D bluerayfilm tex? Fast kan ju koppla HD direkt till tv:n idag, dom flesta tv apparater kan ju köra dom formaten direkt idag så behöver inget mer än en hd med dina nedladdade filmer kopplad direkt till datorn om man inte streamar. Så är väl en liten förlegad grej att koppla datorn till TV:n, men jag skrev om jag skulle koppla ;) Nu har jag inget kopplad till min tv, smart tv funktionen funkar bra.

Nu klarar ju inte denna lilla manicken det men när jag bodde i Sverige så hade jag datorn kopplad till 37" tv för att spela wow, cod och bf.
Så finns säkert många anledningar och koppla sin dator till TV:n

Youtube funkar bra direkt med våran Samsung. Tv'n är knappt ett år gammal. Finns en app för youtube.

Köpte TV:n när jag flyttade hit 2011, försvann efter ett år p.g.a. "uppgradering av Youtube"
Har nog inte kollat sedan dess, den var ändå sopig. Apple TV:n:s Youtube app funkar utmärkt. Så gör raspberryn. Hur svårt kan set vara.

Tillbaka
Topp