Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
H

Hans Svensson

Gäst
Handlar på Ica och Willys när jag kan....Jag tänkte att vi som gillar att laga mat själva ska jämföra priser på mat i Sverige respektive Thailand (Pattaya...)! Var på Willys idag, tog några bilder på en del varor som är vanligt att man plockar med sig...Vad tror ni priserna ligger i Thailand?
Handlar man här blir det svårt att äta för mer än 3000:-/ person i månaden!

PA130627.webp

PA130629.webp

PA130628.webp

PA130626.webp

PA130630.webp

PA130631.webp

PA130632.webp

Jag skulle dra mig för Irländsk köttfärs men det kanske inte är något fel på den...Pratade med ett biträde den svenska skulle de sätta ner priset på med 20:-kr/kg imorgon tror jag han sa...1kg köttfärs det räcker till åtskilliga måltider! Ska ärligt säga att jag inte äter köttfärs själv, det har varit för mycket skriverier så äckelkänslorna säger stopp....
Brukar köpa 20kg säck med ris - återkommer med priset vid ett senare tillfälle - när jag handlar nästa gång!

Jag ger dig en karma Hans för denna tråden, det ska bli intressant att se vad det skiljer i pris.

jag vägrar köpa kött från den lokale "äcklige "handlaren här i byarna, vi handlar på Tesco Lotas , vi ger för kyckling file ungefär i svenska slantar 37 kr kilot, för kyckling ben ca 80 thbt /kilot vilket ger ca 16,30 kilot i Svenska kronor .. Tycker att tesco har tillräckligt bra hygien även om den kunde vara bättre , kött och fisk ligger på is vilket jag uppskattar , samt att priserna lätt slår den Svenska Willyskedjan , handlade själv på Willys i Sverige , de är grymt bra efter Svenska mått mätt, deras grönsaksavdelningar får man verligen prisa , nog bäst på marknaden .Både i sverige och Thailand ;)

Brukar handla på Lotus i Pattaya och kyckling är väldigt billigt i Thailand precis som du skriver Phonta....Jag tycker kyckling är ganska billigt i Sverige också...Den här förpackningen köpte jag igår på Willys,Kyckling/bröst, 698g (125.-kr /kg) pris 87,25 - räcker till c:a 4 mål mat, vilket gör 22:-kr per måltid....37:-kr kg i Thailand är svårslaget!
Riktig bra och billig mat är SCANS falukorv klassiker, 600 gram för 20:-kr! Räcker till minst 4 måltider, 5:-kr per måltid,sedan tillkommer grönsaker, ris osv.
Nog går det att leva ganska billigt och äta bra om man hushållar litet...

PA140634.webp

Havregryn 400 gr kostar 50 Bht. Köttfärs 250 Bht kg.
Bröstkycklingfile i bitar utan fett 130 Bht kg
Biffkött på marknad 250 Bht kg Fläskkött på marknad 130-140 Bht kg

"Hans Svensson " sa:
Jag skulle dra mig för Irländsk köttfärs men det kanske inte är något fel på den...Pratade med ett biträde den svenska skulle de sätta ner priset på med 20:-kr/kg imorgon tror jag han sa...1kg köttfärs det räcker till åtskilliga måltider! Ska ärligt säga att jag inte äter köttfärs själv, det har varit för mycket skriverier så äckelkänslorna säger stopp....
Brukar köpa 20kg säck med ris - återkommer med priset vid ett senare tillfälle - när jag handlar nästa gång!
När du är ute och shoppar nästa gång ta gärna priser på fisk, intressant att veta.

"Phonta " sa:
jag vägrar köpa kött från den lokale "äcklige "handlaren här i byarna, vi handlar på Tesco Lotas , vi ger för kyckling file ungefär i svenska slantar 37 kr kilot, för kyckling ben ca 80 thbt /kilot vilket ger ca 16,30 kilot i Svenska kronor .. Tycker att tesco har tillräckligt bra hygien även om den kunde vara bättre , kött och fisk ligger på is vilket jag uppskattar , samt att priserna lätt slår den Svenska Willyskedjan , handlade själv på Willys i Sverige , de är grymt bra efter Svenska mått mätt, deras grönsaksavdelningar får man verligen prisa , nog bäst på marknaden .Både i sverige och Thailand ;)

Vad är priset på fisk, exempelvis lax....Här i Stockholm kan man köpa en hel lax för c:a 50:-kr/kilot....Vad väljer du för fisk när du handlar ? Hur bedömer du kvaliteten, här pratar man mycket om att vår fisk är utsatt fört negativ miljöpåverkan därför att Ötersjön är så nersmutsad...
Citat ur Ica-kuriren..."Visste du att det är olagligt att sälja Östersjölax till fransmän, men inte till svenskar? Anledningen är att vi svenskar förutsätts känna till att Östersjölaxen innehåller miljögifter. Men hur känt är det egentligen?

Länge har vi fått höra att den feta fisken är nyttig, eftersom den är full av omega-3-fettsyror som minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Om den inte kommer från Östersjön vill säga, för då är den hälsovådlig.

Olaglig lax till Frankrike
Nyligen blev ett företag i Karlskrona polisanmält efter att ha sålt 105 ton Östersjölax till Frankrike. Skälet är att lax från Östersjön innehåller så höga halter dioxin att den inte får säljas till andra EU-länder – förutom Sverige, Finland och Lettland!

”En förutsättning för undantaget är att konsumenterna i Sverige får information om hur ofta de kan äta fisken” förklarar Livsmedelsverket. Men hur många svenskar känner egentligen till att barn, ungdomar och kvinnor i fertil ålder inte bör äta fet vildfångad fisk som lax och strömming mer än högst två till tre gånger om året?
Inte många enligt en färsk undersökning från Konsumentföreningen Stockholm. 1 000 personer fick svara sant eller falskt på påståendet ”Barn bör inte äta strömming”. 65 procent svarade att påståendet var falskt, vilket var fel svar eftersom barn i princip inte bör äta strömming alls.

Orsaken till nästintill nolltolerans för feta östersjöfiskar är de fettlösliga miljögifterna dioxiner och PCB som lagras i fettet hos fiskar – och människor. Hos foster och små barn kan de påverka den mentala utvecklingen, immunförsvaret och leda till reproduktionsstörningar. För vuxna kan de öka risken för cancer. Det gäller även öring från Östersjön, Vänern och Vättern, sik från Vänern och röding från Vättern.

Tur att det finns andra hav och sjöar – för fisk är trots allt bra för oss. Ät därför fisk, men rätt fisk, helst två till tre gånger i veckan uppmanar Livsmedelsverket. Vill du veta mer? Gå in på nyttigfisk.se"

Citat ut nyttigfisk.se..."ALL STRÖMMING ÄR INTE NYTTIG Dioxin och PCB är miljögifter som, vid höga halter, kan påverka vårt immunförsvar, centrala nervsystemet och misstänks påverka vår möjlighet att få barn samt även öka risken för att få cancer. Mer än hälften av strömmingen som tas upp i norra Östersjön, Bottenhavet och Bottenviken har höga halter av dioxiner och PCB. Problemet är att du inte vet vilken strömming som är onyttig. Därför rekommenderar vi alla strömmingsälskare att nöja sig med ett mål i veckan. Barn, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande mammor är extra känsliga och bör inte äta strömming oftare än några gånger per år. " http://nyttigfisk.se/

S k r ä m m a n d e....

Köpte torsk idag c:a 500gram för 40:-kr(1/2 priset), räcker till 2 mål mat för mig! Nordostatlanten - vet ej hur mycket pcb, dioxin etc man får i sig av det, det smakade gott! Tillagade fisken i stekpanna med smör.
"Livsmedelsverkets kostråd
För både barn och vuxna är det bra att äta fisk två till tre gånger i veckan, och att välja olika sorter. Däremot rekommenderas barn, både flickor och pojkar, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än två till tre gånger per år. Det gäller strömming från Östersjön, vildfångad (inte odlad) lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern och röding från Vättern samt sik från Vänern och Vättern. Dioxin och PCB lagras i fettvävnaden under flera år. Därför är det bra att utsättas för så lite dioxin och PCB som möjligt under uppväxten. När man är gravid eller ammar förs ämnena över till barnet via moderkakan och bröstmjölken, vilket kan påverka barnets utveckling.

Kvinnor som är eller försöker bli gravida eller som ammar bör även vara försiktiga med fisk som kan innehålla kvicksilver. Kvicksilver lagras i kroppen under några månaders tid och förs över till barnet via moderkakan och bröstmjölken. Därför bör man inte äta fisk som kan innehålla kvicksilver oftare två till tre gånger per år under tiden man försöker bli gravid, liksom under graviditet och amning. Det gäller abborre, gädda, gös och lake och stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den tonfisk som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

Vuxna män och kvinnor som inte är i barnafödande ålder kan äta strömming från Östersjön, vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern och röding från Vättern samt sik från Vänern upp till en gång i veckan."

http://nyttigfisk.se/index.php?page=sik

PA250637.webp

PA250653.webp

Så här brukar min frukost se ut i Stockholm och även i Pattaya! Macka med ost + kalles kaviar + tomatskivor kryddade med vitpeppar! Står mig bra på detta!
Casall bollen till vänster i bild använder jag direkt och gör gymnastik på morgonen - för att slippa ryggskott!

PA260666.webp

Tja!

Jag gör min egna ärtsoppa, en paket med gula ärtor kostar inte många kronor.

"Phonta " sa:
37 kr kilot för kyckling file??
E ju svindyrt. Tesco Lotus här i Hua hin tar ganska precis 100 baht för ett kilo prima file.

"bson " sa:
37 kr kilot för kyckling file??
E ju svindyrt. Tesco Lotus här i Hua hin tar ganska precis 100 baht för ett kilo prima file.

Billigt, - dina matkostnader kan inte vara höga under en månad! :clap_tranparent:

"Hans Svensson " sa:
Billigt, - dina matkostnader kan inte vara höga under en månad! :clap_tranparent:
Ja skulle vi äta hemlagat hela tiden så blir det nog billigt men det gör vi ju inte. Har inte en susning om vad våra matkostnader är, vet bara vad vi normalt landar på en mån totalt.

Har varit i Udon thani för länge sedan, fin liten stad....Käkade fisk på en uteservering mitt i city, helt ok! bson - kan du lägga in några bilder på "restauranger" du gillar?

:angry_transparent:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp