Mackes Isaanbilder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Tänkte starta en tråd med bilder från Isaan i trakterna runt min hemby.

Visst byggs det vackra trähus i Isaan också, detta ligger i grannbyn. Byggpris 2 miljoner baht

IMG_0416.webp

Kokt munk
Följde med familjen på ännu ett tempelspektakel, denna gången hade man lyckats värva en munk som lät sig kokas i olja. Märk trådarna från besökarnas huvuden till munken där alla ens önskningar skulle förmedlas. Oljan var riktigt varm, kan jag lova...

IMG_0234.webp

"mackes " sa:
Kokt munk
Följde med familjen på ännu ett tempelspektakel, denna gången hade man lyckats värva en munk som lät sig kokas i olja. Märk trådarna från besökarnas huvuden till munken där alla ens önskningar skulle förmedlas. Oljan var riktigt varm, kan jag lova...

Läcker bild Mackes

Ock så var det idrottsdag i en stor skola i regionen, rätt likt hemma. Förutom dansande tjejer på läktaren och glada lärare och föräldrar groggandes med Hong Tong inunder. :angel:

IMG_0628.webp

IMG_0626.webp

Bröllop blir det ofta när man bor i Isaan, brudparet sitter som på bilden och gästerna passerar förbi med ett litet bidrag, knyter ett band runt handlederna och häller lite vatten i brudparets kupade händer. Här en systerson som gifter sig. Brudgummen lämnar alltid ett bidrag till brudens föräldrar eftersom han tar henne hemifrån. Brudens föräldrar håller festen.

IMG_0026.webp

"mackes " sa:
Bröllop blir det ofta när man bor i Isaan, brudparet sitter som på bilden och gästerna passerar förbi med ett litet bidrag, knyter ett band runt handlederna och häller lite vatten i brudparets kupade händer. Här en systerson som gifter sig. Brudgummen lämnar alltid ett bidrag till brudens föräldrar eftersom han tar henne hemifrån. Brudens föräldrar håller festen.
Att lämna ett bidrag till föräldrarna för att man tar deras dotter hemifrån borde väl vara tvärtom det blir ju en mindre att försörja för det är väl ett fåtal Isaantöser som har ett arbete förutom dom som jobbar falang och med dessa är det ingen thaiman som gifter sig med och ingen falang heller har jag förstått av de här på forumet i alla fall. ;D

"gunnarg " sa:
Att lämna ett bidrag till föräldrarna för att man tar deras dotter hemifrån borde väl vara tvärtom det blir ju en mindre att försörja för det är väl ett fåtal Isaantöser som har ett arbete förutom dom som jobbar falang och med dessa är det ingen thaiman som gifter sig med och ingen falang heller har jag förstått av de här på forumet i alla fall. ;D

Jag talar traditioner Gunnar, förr i tiden i Isaan så jobbade alla barnen på risfälten.

"gunnarg " sa:
Det här med sinsord är ju en känslig fråga för oss farang som inte är vana vid den och just mot oss farang kan den kanske kännas orättvis då man brukar fastställa summan efter brudgummens ekonomi och brudens ålder och om har varit gift innan, har barn etc.

Jag tror det finns massa av trådar om detta på forumet.

"Janne " sa:
Det här med sinsord är ju en känslig fråga för oss farang som inte är vana vid den och just mot oss farang kan den kanske kännas orättvis då man brukar fastställa summan efter brudgummens ekonomi och brudens ålder och om har varit gift innan, har barn etc.

Jag tror det finns massa av trådar om detta på forumet.

Jadå, det finns massor om sinsord. Denna beror som sagt på brudgummens ekonomi samt mycket också på bruden. Har hon barn, varit gift tidigare, är hon orörd? Allt detta spelar in. Läs i trådarna, mycket att tänka på så att man inte blir helt skinnad pga girighet. :)

Min sinsod bestod av ny toalett och nytt kök plus lite skådespel vid ceremonin för att rädda familjens ära, det funkade fint.

Vid 6-tiden varje dag brukar det bli en kvällspromenad med hundarna. Det är som svensk sommar på landet året runt man andra tider för ljuset. Gruset knastrar under fötterna...

IMG_0846.webp

IMG_1336.webp

Tjusigt mackes, bilderna visar verkligen paradiset och ger det rättvisa. Mera, f*n vad jag längtar ner. :wai:

"mackes " sa:
Vid 6-tiden varje dag brukar det bli en kvällspromenad med hundarna. Det är som svensk sommar på landet året runt man andra tider för ljuset. Gruset knastrar under fötterna...
Riktigt härligt... Ser gärna fler..

En bild på vår tomt innan bygget började, visst känns det landet. En bild på järnvägsstationen 1 km bort, fortfarande i fullt bruk. Det tar dubbelt så lång tid till Bangkok som med buss men det är en upplevelse!

IMG_0405_2.webp

IMG_0910.webp

En interiörbild från grannens hus som är ett typiskt Isaanhus. Rummet (det enda) där man sover ovanpå "vardagsrum" och kök som är utomhus i skuggan under huset. Mannen var för övrigt en av de bärplockare som blev lurade i Sverige för några år sedan.

Songkran tar man på allvar, här en liten tjej med vattengevär med extratank på ryggen.

IMG_0417_2.webp

IMG_0321.webp

"mackes " sa:
En interiörbild från grannens hus som är ett typiskt Isaanhus. Rummet (det enda) där man sover ovanpå "vardagsrum" och kök som är utomhus i skuggan under huset. Mannen var för övrigt en av de bärplockare som blev lurade i Sverige för några år sedan.

Songkran tar man på allvar, här en liten tjej med vattengevär med extratank på ryggen.
Va fina bilder du tar, känns nästan som man är på plats!

Husen känner man igen, nästan bara dessa typ va hus i min frus hemby!

Segregationen mellan män och kvinnor är total i Isaan. Inga PK-tjejer här som försöker delta i männens tjöt, helt ointressant. Heller inga män som vågar sig in i köket...

DSCF2033.webp

IMG_0978.webp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp