Macke's husbygge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Eftersom det verkar vara så populärt här med följetongstrådar så kommer här en om mitt husbygge i Isaan, vi började bygga i december 2011 och var färdiga i Augusti 2012, 3 månader försenade och på budget. Under byggtiden bodde jag med frugan och hennes två barn i ett rum på 16 kvm färdigställt för ändamålet. Toalett och dusch var det första jag byggde efter att ha trampat igenom golvet i det gamla utedasset som fungerade som duschrum när jag kom hit för 3 år sedan då jag fortfarande arbetade i Sverige.

Jag ville egentligen flytta till Chiang Mai men Pen som jag träffat hade hela sin familj och sina barn i Isaan, så hon fick ge mig en månad i norr så gav jag henne en månad i Isaan för att se vilket som kunde fungera. Jag insåg i Chiang Mai att det inte skulle fungera att flytta på Pen men däremot trivdes jag oväntat bra i hennes by dit jag flyttade i September 2011, månaden innan jag blev 61, kunde ta ut pension och sluta arbeta.

Jag bestämde att vänta 100 dagar innan jag startade husbygget för att se att det verkligen var möjligt att bo så här, jag som hela mitt liv varit stadsmänniska! Rådet om 100 dagar fick jag av en kinesisk sincere (spåman) som jag besökte i Chiang Mai, han berättade också att de 10 kommande åren skulle bli de lyckligaste i mitt liv. Än så länge har han inte haft fel.

Under tiden började vi leta hus och byggare, vi hittade en arkitekt från Chiang Mai på nätet som ritade hus i Lanna stil och valde ett av dem. Kompletta byggritningar och spec kostade 1500 Baht att köpa på nätet. http://www.house.banpatan.com/แบบบ้านชั้นเดียวเล่นระ

Nu hade vi underlag att söka byggare och började leta. Jag ville definitivt se referensbyggen innan jag skrev något. Vi var och tittade på en del men antingen var de bristfälliga byggen eller också var byggaren fullbokad ett år framåt. Till slut kontaktade vår blivande byggare oss, det var en gammal skolkamrat till Pen som bodde i byn och hört ryktet. Hans referenser var imponerande, han hade byggt faranghus tidigare och hade ett 30-tal man som jobbade åt honom. Dessutom kändes han ärlig och ordentlig.

Så vi började förhandla och efter någon månad var vi överens om alla detaljer, vi hade ett detaljerat avtal för påskrift (på Thai och engelska) så nu var det bara att vänta ut de 100 dagarna.

Fortsättning följer...

CM1.webp

ritningarna såg bra ut men lägg gärna in lite bilder på erat hus ;)

ska bli kul o följa denna story :)

Wow vilken kåk, den går inte av för hackor. :thumbsup: :thumbsup: Man ser ju vilket bilmärke firman tycker att man skall ha när det är färdigt.

Det skall verkligen bli spännande att se hur det växer fram.

Nu hoppas jag bara att köparna till vår gamla kåk dyker upp med pengar, än har svärföräldrarna inte sett röken av dom så jag börjar bli orolig. Det hade varit skönt om vårat nybygge blir klart innan vi åker ner nästa sommar. :-\

När de hundra dagarna gått trivdes jag fortfarande lika bra så vi beslutade att skriva på avtalet. Eftersom det är så många som tänker flytta hit och jag tycker det är fantasisummor på många håll så skall jag avslöja priset, ett fast pris på 1,4 milj Baht inkl. allt, även en halvmeter hög mur som gick runt hela tomten. Betänk att detta är ute i förskingringen, en by med ca 500 invånare och priset naturligtvis därefter. Som en svensk sommarstuga. Tumregeln byggarna i detta området använde var 1 milj för ett plan och 2 milj för två, detta hus bestod ju av två sammanfogade byggnader på 1,5 plan så det stämde ju rätt bra. Muren prutades in i kostnaden.

Lite om tomten vi byggde på:
Eftersom Pen redan hade en tomt intill sina föräldrars hus så valde vi att bygga på den, den var uppstyckad mellan syskonen men vi köpte ut två systrar och fick en totalyta som en svensk villatomt på 500 kvm. Sedan höjde vi marken på den tomten med nästan en meter. Det gick åt 100 lastbilslass med fylle, därav behovet av en mur runt tomten. Jag vägrade att ha den över ögonhöjd från gatan även om Pen ville det, murar stänger inte bara ute, de stänger inne också. Detta gjordes året innan bygget startade för relativt små kostnader och för att marken skulle hinna sätta sig över en regnperiod,

Pen hade talat med munkarna för att få en bra dag för byggstart och allt annat andligt som jag inte lade mig i. Datum sattes till den 21 december och kontraktet var på 5 månaders byggtid, så lagom innan sommarens Sverigebesök skulle det vara klart.

Dagarna innan den utsatt datum kom 20 byggarbetare och började gräva varsin grop, 24 stycken på 2 gånger 2 meter och 2 meter djupa så att vi skulle kunna sätta grundbulten på utsatt dag. Allt arbete gjordes manuelt, grävandet, cementblandandet och flätande av armeringsjärn. Inget monteringsfärdigt här inte. Till slut kom en cementblandare till bygget, man hade väl insett att det blev både effektivare och bättre men det var den enda maskin som användes under hela bygget.

På utsatt dag kom munkarna och byggmästaren, mor hade gjort iordning grishuvud med tilltugg för Buddha inklusive Lao Khao och vatten. Allt ställdes på ett bord och tygband bands runt första pelaren som alla hjälptes åt att resa. Jag fick äran att slå ner en grundkil i hålet där den restes. Sedan fylldes med en halv meter betong, det var rejäla fundament 2 meter ner och som sagt var 24 stycken. Altt flöt på enligt plan, bygget blev invigt och jag såg (med viss oro) fram emot det fortsatta arbetet.

Fortsättning följer...

byggstart.webp

armering.webp

cement.webp

Grundbult.webp

Munk.webp

mat.webp

Verkar vara samma prisberäkning som dom använder här jag bygger 2 plan, 2.3 millioner baht, fast pris allt klart (inte tomt inräknad).
Tog det 8 månader att få huset helt färdigt?

"mackes " sa:
Tack Rangela, kul att du är tillbaka!

Jonas, det stämmer.

Ok, jag kanske får lägga till 3 månader på mitt husbygge med dom sa att dom skulle vara klara med huset runt Songkran (6 månader) men det ser jag som uteslutet.
Hur lång tid tog det ifrån det att väggarna var klara?
Jag räknar med att ha väggarna färdiga till songhkran.

Det stämmer det, ledarn 8)

Budet vid anbud var 4 månader, sedan höjdes det i kontraktet till 5 men det inträffar ju alltid saker med byggen som är mer eller mindre förutsägbara, i mitt fall hade byggarn räknat fel på golvplankor (betong) och det var nästan 1 månads leveranstid på dom. Sedan får man ju räkna bort risskörden då alla arbetar är på fälten. Och så prioriterade byggaren om på slutet eftersom han hade ett annat stort bygge med förseningsviten.
Jag tror ju att 6 månader är minimum och för mig spelade inte tiden någon roll, bättre långsamt och ordentligt än fort och fel :)

Då var vi invigda och det "riktiga" bygget kunde börja, vi hade ungefär 20 man som jobbade heltid 7-17 alla dagar i veckan. Men som sagt, allt byggande skedde manuellt på plats så det tog sin tid.

Det första man gjorde var att bygga ett "staket" runt tomten som man nogsamt justerade i höjd med långa smala vattenslangar så man fick stakethöjden i "vatten". Mellan staketen spände man sedan upp elastisk tråd i ett rutmönster så att man kunde få stolparna exakt på plats i korsningarna. Thailändarna bygger ju ofta med stöd stolpar var fjärde meter, så var det här med med ett undantag för vardagsrummet som var 5 meter.

Sedan var det ned med fötter av armeringsjärn med stolparna monterade på också bara av armeringsjärn än så länge, 24 stycken. Sedan gjuta plattan i botten på varje hål, 2 x 2 x 0,5 meter. Det här jobbet tog några veckor och allt eftersom man blev färdig började arbetet med att förbinda stolparna med armeringsjärn och gjutformar. Detta huset hade ju inte som så ofta i Thailand någon bottenplatta utan vilade helt på stolparna med första våningen 2 meter upp (3 meter över bilplatsen). Vi valde dock att köpa till ett helgjutet golv under huset för att slippa djur och kunna använda det som förråd.

I början var byggmästaren ständigt närvarande och kontrollerade arbetet, det är ju viktigt att grunden läggs rätt, för om man upptäcker felaktigheter i senare skede är det ju nästan omöjligt att rätta till dem. Det gjordes dock inga fel som jag har upptäckt och det hela kändes väldigt proffsigt även om det inte såg så ut i mina västerländska ögon. Mitt jobb var att förse arbetarna med kallt vatten hela dagen, det är ett tungt och varmt jobb. Det lite lustiga är att i de flesta fall så var det kvinnor som tog de tunga bitarna, blanda och bära cement medan männen gjöt och putsade samt byggde formar.

Andra dagen efter invigningen kommer två elefanter förbi, detta händer inte varje dag. I själva verket har det inte hänt sedan dess men det var några och jobbade i trakten som hört ryktet om ett falangbygge och kom för att tjäna en extra hacka. Gammeltanterna i byn blev helt till sig, något sådant hade aldrig hänt förut och en elefant som välsignar tomten genom att spruta vatten över den är ett mycket gott omen. Det kommer definitivt att bli ett lyckligt hem i detta hus sa de. Och satte sig på huk på tomten för att få del av de välsignade vattnet (Se bilden)

fortsättning följer...

Constructor.webp

Elephant.webp

Armering.webp

Site.webp

Form.webp

Concrete.webp

Nu är det gjutning som gäller, stommen för hela huset skall gjutas och betongblandaren går hela dagarna. Det såg väldigt oplanerat ut när de slängde in sten, sand och betong i blandaren, lite grand på måfå medan de höll koll på betongen. Jag roade mig med all kolla hur mycket de egentligen stoppade i och det visade sig att det var på pricken efter tillverkarens rekommendationer, tänk vilken känsla man kan få för ett jobb. Annars har jag hört skräckhistorier om leverans med betongbil där en säck cement i varje last går till blandaren själv... Man kan ju undra när man ser vissa hus och gator. Men jag har inga sprickor än så länge, peppar peppar...

Lite om tomten och ägandet; som vi vet kan utlänningar inte äga mark i Thailand och det gjorde mig lite orolig. Inte för Pen, henne litar jag till 100% på (om hon sviker mig kan jag ändå inte bo kvar) men för släkten. Om Pen skulle gå bort så ärver ju släktingarna huset och dem litar jag inte riktigt på. Så jag Gogglade och läste massvis med info och kom fram till att usufruct var det som kunde hjälpa mig. Det innebär att jag får nyttjanderätten till tomten under min livstid (kan också skrivas på begränsad tid) och detta skrivs in i tomtbrevet (Chanoden) men att Pen fortfarande äger tomten. En sådan tomt blir i princip osäljbar då jag kan kasta ut alla som kommer.

Pen hade inga problem med detta och vi skrev in den på landkontoret, det tog en kvart och kostade 100 Bath. Pen blev i detalj informerad om vad som gällde om hon skrev på. En sak att tänka på är lagen om äktenskap i civilrätten i Thailand, vid skiljsmässa kan båda parterna säga upp samtliga avtal som är ingångna under äktenskapet om det inte drabbar tredje part. Det spelar ju ingen roll om ena parten avlider men en del landkontor vägrar att teckna usufruct om man är gifta. Vi var inte registrerat gifta vid tillfället. När jag försökte bli inskriven i husboken som Pen hade var det dock stopp, handläggaren tyckte att vad är det för smart utlänning du skaffat dig, honom skall du passa dig för. Han kommer inte in i boken förrän om tidigast om fem år...

Det gjöts på och efter två månader hade vi hela stommen med 24 stolpar och all betong mellan dessa på mark och på golvplan klara. Man gjöt enbart golv i toaletterna, det hade förmodligen med alla rör som gick genom golvet att göra, nu var det första gången jag verkligen fick tänka till för här skulle ju finnas alla bekvämligheter med gott om plats och vatten och avlopp till dessa. Något som inte Thailändarna var vana vid, normalt är det en vatten in och en ut i gräset på utsidan. Jag återkommer om infrastrukturen som får ett eget kapitel eftersom den är så viktig, lämna aldrig den till Thai, de har ingen aning om hur man gör. Och det är viktigt att du är med i varje moment. Resten av golven lades med betongplankor som kom på lastbil, här räknade byggaren lite fel vid beställningen så vi fick vänta ytterligare en månad på kompletteringsleverans innan de kunde göras klara. Under tiden påbörjades muren runt huset. En av jobbarna klagade, han hade begärt 100 baht per stolphål (1 meter djupa) men fick bara 80 av byggherren

Nu började murandet av väggar, jag fick välja mellan tegel och gasbetong och valde att följa byggspecen som specade tegel, det är starkare enligt vissa källor men naturligtvis mer jobb eftersom stenarna är mindre. Väggarna mot solsidan (väster) valde jag att göra dubbla med en luftspalt emellan, detta för att när solen värmer upp ytterväggen blr den glödhet och denna värmen sprider sig i rummet på insidan. En åtskild innervägg blir inte varm på samma sätt annat än av lufttemperaturen i mellanskiktet. Det fungerade bra, dock missade jag de stora fönstrena som också blir heta på samma sätt, dubbelväggar är ju billigt men dubbelglas ingick inte i budgeten.

fortsättning följer...

IMG_0828.webp

IMG_0830.webp

IMG_0895.webp

IMG_0896.webp

IMG_0900.webp

IMG_0906.webp

IMG_0918.webp

IMG_0928.webp

Ser ut som dom bygger exakt på samma sätt som vid mitt husbygge.
Dom skall börja med toaletterna nu är det något speciellt jag skall tänka på där jag är ju inte byggnadsarbetare själv så får ju lita till dom men som du säger deras sätt att planera toaletterna skiljer ju sig en hel del från vad man är van vid.
Hos mig har dom dragit avloppet ner i 4 st cement brunnar men dusch vattnet har dom bara dragit rör rakt ut.
Har du varmvattenstank eller kör du med dom små elektriska värmarna?

Det viktigaste är att du bestämmer dig för hur det skall se ut innan ni börjar, Jag använde Googles sketchup för att rita i 3-D och kunna se hur det blir.

Se till att de bygger in rören i väggarna och att de kommer ut på rätt höjd så du slipper slangar utvändigt. Glöm inte WC-duschen om du vill ha en sådan. Det är bra om du har WC stolen så måtten blir rätt.

I duschutrymmet sänkte jag golvet med 2-3 cm för att slippa vatten på golvet. Ett fack för shampo och tvål i duschen är väldigt enkelt att göra i detta skedet och väldigt praktiskt.

Jag leder bort allt tvättvatten från tomten för att slippa dräneringsproblem, vi använder ju så mycket mer vatten när vi duschar än dom. Då behöver du vattenlås på avloppet för att slippa lukt från avlopps systemet.

Genomströmningsvärmare funkar fint tycker jag, dock minst på 4 kW

Har två stycken 3-kammarbrunnar med infiltrationsrör för toalettavloppet, funkar fint.

Skall iväg nu men återkommer ikväll.

Jonas,

Jag skall bara komplettera om toaletter nu när jag är hemma igen.

Betongringar som tankar för toaletten är det vanligaste sättet att bygga i Thailand, det funkar bra för deras golvtoaletter där du spolar med en eller två skopor vatten. Den töms med tankbil lite då och då beroende på hur många personer det är i hushållet.

Men bygger du med toalettstolar med spolning blir det också här mycket större vattenmängder och risken för översvämning av ringen är överhängande. Med 3-kammarbrunn skiljer du av de fasta delarna och överskottsvätskan går ut i en s k infiltrationsrör, jag använder en 5 meter 4" PVC med en massa borrade hål i som är nedgrävd i marken så att vätskan går ut i marken. Jag har två på vardera 1000 liter.
De får ju också tömmas ibland men för oss räknar jag med någon gång om året, kanske någon gång extra under regnperioden då marken är mättad med vatten.

Vi har betongringar i svärföräldrarnas hus där jag bor nu med spoltoalett, men bara 1 betongring, i huset jag bygger är det 4, har inte haft problem med doft eller översvämmning hos svärföräldrarna, heller inte behövt tömma på ett år. Så får hoppas det klarar sig i huset jag bygger med, den delen av toallettbygget är redan klart, annars får jag ändra i efterhand.
Men tack för infon skulle det inte fungera detta system dom byggt för mig får jag testa den varianten du har gjort kanske är en bättre lösning.

4 ringar låter ju betryggande, en ring motsvarar ca 250 liter så fyra blir ju 1 000 liter. Du kan ju alltid borra några hål i sidan den översta så vätskan går ut i marken om den blir full men jag tror inte det behövs.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp