Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bor nog en hel del oregistrerat i Thailand, exet hade en hel del släkt uppe i bergen Khao Kho vi besökte dock inte long neck men annat folk.
Bergsfolk och antagligen inget man stöter på i stan.
Såg dom även nere på floating market här.Tidigare gick det se Long necks på Kaosarn road.
/ SatanG
Såg dom även nere på floating market här.
Men inte där dom hör hemma.
Jag bara skrev, var dom bor och att Thailand har en stor blandning av folkkultur.Nä det är ju för att skramla ihop pengar.
/ SatanG
HejTom min äldste son tror att Isaan är ett eget land
Tyvvär tycker jag skrämmande och delar Thailand, jag intalar mina barn att det viktiga är att ni måste se er som ett folk och ett land inte dela upp norr och syd, folk söderöver är lika mycket värda som er norr över.Hej
Det är det nog ganska många som tycker, dom är stolta över sitt ursprung och håller ihop som en etnisk grupp, helt underbara enkla och sociala människor.
Mvh isan lover
Förstår inte denna enkla mattematik, ingen tjänar på att trycka ut den andre.Tyvvär tycker jag skrämmande och delar Thailand, jag intalar mina barn att det viktiga är att ni måste se er som ett folk och ett land inte dela upp norr och syd, folk söderöver är lika mycket värda som er norr över.
HejTyvvär tycker jag skrämmande och delar Thailand, jag intalar mina barn att det viktiga är att ni måste se er som ett folk och ett land inte dela upp norr och syd, folk söderöver är lika mycket värda som er norr över.
Nu är ju majoriteten av befolkningen från Nord Öst så stämmer inte det du skriver...Hej
Jag gissar själv att det är den etniska Thai (Siam) befolkningen i centrala Thailand runt Bangkok som är orsaken till att befolkningen i norr och söder kanske inte i första hand känner sig som ett land och ett folk, både befolkningen i norr och söder har ju tvingats in i det som nu är Thailand via erövringskrig ifrån Siamesernas sida.
Siameserna var ju krigens vinnare och dom kuvade grannländernas befolkning i dom delar i norr och söder som dom lade under sig med våld, befolkningen där användes helt enkelt som slavar, även i nutid ses befolkningen i norr, nordost och söder lite som andra klassens medborgare av dom som bor i det rikare och mer utvecklade centrala Thailand.
Det här med att föra erövringskrig mot grannländerna och förslava den del av befolkningen som nu hamnade i Siam var nog ingen bra start på att enat och homogent Thailand, sen försökte man tvinga dom att byta språk till Thai genom att förbjuda deras lokala språk i skolor, hos myndigheter och alla officiella sammanhang, men det har Siameserna inte heller lyckats med fullt ut i vare sig dom norra eller södra delarna av landet, man talar fortfarande flera hundra år efteråt Lao, Khmer och Malaj m.fl språk i stora delar av landet.
Mvh isan lover
HejNu är ju majoriteten av befolkningen från Nord Öst så stämmer inte det du skriver...
Man säger att majoriten och dom flesta bor i nord öst där är största rösmängden.Hej
Ja det är många som härstammar ifrån och talar Lao men att dom skulle utgöra en majoritet av dom närmare 65-70 miljoner som lever i Thailand har jag aldrig hört förr, man brukar väl uppskatta antalet Lao/Isaan till ca 15-20 miljoner och 33% av befolkningen.
Mvh isan lover
HejMan säger att majoriten och dom flesta bor i nord öst där är största rösmängden.
Det jag säger och dom i Isaan är röstberättigade.Hej
Ja det är åtminstone den överlägset största minoriteten i landet, även i delar av Bangkok är det människor ifrån Isaan som dominerar.
Mvh isan lover
Japp eget parlament men lyder under svensk lag, hade kock ombord egen lag i sverige tror dom men dom går under svenska rikets grundlag och måste lyda den.De är väl som samerna i Sverige. Tillhör urbefolkningen men behandlas som minoriteter i thai