Lite tipppps!

J

Jesper

Gäst
Hallå! Jag har lite snabba frågor till er därute. MIn tjej befinner sig nu i sverige och har varit här i cirka 5 månader. NU när vi åker tbx till Thailand så ska hon påbörja sin ansökan om permanent uppehållstillstånd i 2 år. Jag har en jätte bra kontakt i Thailand (BKK) Men om han gör ansökan via svenska ambasaden i thailand, kommer det ta mycket längre tid än att göra ansökan via migrationsverkets hemsida? MIn andra fråga är om det är "Jätte svårt" att köra allt på egen hand vi migrationsverkets hemsida? Tack och hej,

Jeppa!

Antar att det är uppehållstillstånd inte permanent, då ska man väl bort här minst två år innan.

Det sägs väl att det går fortare att ansöka via webben, men de får väl inte diskriminera de som söker direkt via ambassaden heller har jag läst. (Men det står ju fortfarande på ambassadens hemsida att webbansökningarna prioriteras).

Man kan ansöka själv, inte jättesvårt, man bör dock förstå vilken information de ber om och vart man hittar den informationen. Titta på deras webbsida eller här http://www.swedenabroad.com/sv-SE/A...ll-nara-anhorig-i-Sverige/Dokument-som-kravs/

Dokumenten från Thailand ska ju översättas. Be din vän att hjälpa till min din tjejs dokument och du fixar dina dokument härifrån. Om kontakten är på ambassaden kanske det kan vara bättre att ansöka direkt där :)

Hallå! Jag har lite snabba frågor till er därute. MIn tjej befinner sig nu i sverige och har varit här i cirka 5 månader. NU när vi åker tbx till Thailand så ska hon påbörja sin ansökan om permanent uppehållstillstånd i 2 år. Jag har en jätte bra kontakt i Thailand (BKK) Men om han gör ansökan via svenska ambasaden i thailand, kommer det ta mycket längre tid än att göra ansökan via migrationsverkets hemsida? MIn andra fråga är om det är "Jätte svårt" att köra allt på egen hand vi migrationsverkets hemsida? Tack och hej,

Jeppa!

Hej! Jeppa, flera här på forumet har god kunskaper om detta du funderar över och råd över hur att komma vidare i ansökan om PUT..

Jo-Be

Tack för snabbt svar ;) JAg har hört att det går mycket segare om man ansöker vi ambasaden i Thai än att göra det via migrationsverket, just nu är allt en jävla jungel bara ;) fattar nada vad som e bäst och smidigast ;) Mvh Jeppa

Jag lämnade in papperen på ambassaden, då vi ändå var i samma byggnad och översatte hennes, sen om webansökningarna prioriteras eller inte vet jag inget om, hon fick intervjutillfället 8 dagar senare på ambassaden.

Hej Janne, förstår vad du menar, men jag blir fortfarande inte klok på vilka papper, vi e inte gifta. Men vi har snart bott tsm i sverige i 6 månader. Finns ju en massa uppehållstillstånd man kan söka, och jag blir ju inte klok på vilka papper hon ska lämna in. Blir allr mycket svårare för att vi inte e gifta.. Vi e ju bara 22 och 24 år gammla,svårt och vara gift då;)

Hej Janne, förstår vad du menar, men jag blir fortfarande inte klok på vilka papper, vi e inte gifta. Men vi har snart bott tsm i sverige i 6 månader. Finns ju en massa uppehållstillstånd man kan söka, och jag blir ju inte klok på vilka papper hon ska lämna in. Blir allr mycket svårare för att vi inte e gifta.. Vi e ju bara 22 och 24 år gammla,svårt och vara gift då;)
Dom papperen som alla behöver och dom papperen som ogifta behöver ska ni skicka in

HEj Glimten, hur länge sedan var det du gjorde via Ambasaden ? // Jeppa

Ah okeej, och alla hennes papper ska lämnas in ? MIgrationsverket snackar något om fullmakt, är det något som måste göras för att jag ska få sköta hennes papper ?

Ah okeej, och alla hennes papper ska lämnas in ? MIgrationsverket snackar något om fullmakt, är det något som måste göras för att jag ska få sköta hennes papper ?
Både du och hon måste skriva på den för att du ska kunna sköta hennes saker, finns att hämtas på ambassaden iaf

Hennes papper ska kunna visas i original på intervjun fattade jag det som, fullmakten ska hon också kunna visa i original och du ha en kopia på. Hons skriver fullmakten för att du ska få föra hennes talan, vid frågor till MIG eller överklagan etc.

Denna sidan var nog bättre. https://www.migrationsverket.se/Pri...-gifta-dig-eller-bli-sambo/Sa-ansoker-du.html

Okej, kollade vad Glimten skrev, så hon kan påbörja sin ansökan när hon e i sverige? jag lästa att man inte kunde göra så.. men om man kollar

"Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, nr 160011" så kan man ju göra det... nu blir ag yr ;) tack för er hjälp grabbar!

Okej, kollade vad Glimten skrev, så hon kan påbörja sin ansökan när hon e i sverige? jag lästa att man inte kunde göra så.. men om man kollar

"Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, nr 160011" så kan man ju göra det... nu blir ag yr ;) tack för er hjälp grabbar!
Jag har väl inte sagt att man kan påbörja ansökan när hon är i Sverige :rolleyes: hon måste ju gå till en auktoriserad översättare och det hittar hon bl.a. På 17:e våningen i ambassadbyggnaden i Bangkok

nej menade inte såGlimten, men om du kollar pappret
Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, nr 160011 så skulle hon kunne påbörja sin ansökan, det var det jag menade ;)

nej menade inte såGlimten, men om du kollar pappret
Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, nr 160011 så skulle hon kunne påbörja sin ansökan, det var det jag menade ;)
Det skulle man kanske göra, men då hon ändå måste till amphur i sin by och hämta papper, då hennes papper inte får vara äldre än 3 månader gamla så kan man göra allt på en gång, och jag tyckte det var smidigt att lämna dom på ambassaden, och dom tittade igenom papperen så allt var ifyllt, och hade man några frågor så fick man svar på en gång.

ah okej, men om jag då köper en tjänst av någon snubbe i BKK, vad gör han som vi slipper göra.. är det värt 10000 bath ?

ah okej, men om jag då köper en tjänst av någon snubbe i BKK, vad gör han som vi slipper göra.. är det värt 10000 bath ?
På europe visa på 17:e våningen tar dom 15000 bath och då fyller dom bara i hennes del, din del får du själv fylla i, jag fylle i den blanketten 160011 och skrev ut den i 3 exemplar, en till mig, en till henne och en till ambassaden

15 000 för att fylla i blanketten ... oj man kanske skulle börja jobba med sånt .... eller var det inkl översättningar?

15 000 för att fylla i blanketten ... oj man kanske skulle börja jobba med sånt .... eller var det inkl översättningar?
Det borde vara inkl. översättning av hennes papper. Man kan nog käna en bra slant på det ;)
Men det får jag nog kolla i min mail vad dom skrev

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp