Lämpligt avstånd från thaifamilj?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lunkan

Gäst
Först tänkte jag att en kilometer är lagom, men någon farang berättade om problem med avstånd till fruns familj. Han skrev:
/Om man bor nära, så får man aldrig vara ifred
/men om man bosätter sig halvlångt ifrån, så är fru aldrig hemma hos honom, för hon är hos sin thaifamilj... :)

/Mitt tillägg: Om man bor långt bort (som Sverige) så blir det dyrt med resor ((och jag vill bo i Thailand.))

Såklart en del beroende på inblandade personer, för er, som inte vill bo ihop med hela thaifamiljen - vad (för avstånd/tillvägagångssätt) rekomenderar ni?
Berätta gärna om storlek och typ av thaifamilj, så man ser vad som är lagom för olika situationer.

Jag vet inte mycket om att bo nära thai-frugans familj..
Men jag vet, hur långt ifrån mig jag hade velat ha min Fd. svärmor = Väääldigt långt ifrån ;)

Jag bor mitt i familjen, dvs mina svärföräldrar + barnen bor i vårt hus. Och jag har inga som helst problem med detta, jag ser det som självklart när ungarna tas omhand av svärföräldrarna.

Alla nära släktingar i vår by bor inom 300 meter, och det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker det är härligt med en sådan sammanhållning. Förvisso kan det ju uppstå "fnurror" på tråden ibland, men dessa löses för det mesta ganska snabbt upp.

När vi tar barnen till Sverige nästa sommar så kommer svärföräldrarna att bo kvar i huset. Det passar bra, huset blir omskött och alla blir nöjda och glada.

Berralund :wai:

"ulle " sa:
Jag vet inte mycket om att bo nära thai-frugans familj..
Men jag vet, hur långt ifrån mig jag hade velat ha min Fd. svärmor = Väääldigt långt ifrån
:)
Det står "f d" =Sa du någonstans tidigare att det var exfru?
Brås hon på mamma? :)

"legolas " sa:
Lunkan!! jag förstår vad du far efter, och jag har full förståelse för dina dubier. jag har själv hanterat exakt denna situation, och faktiskt klarat av det gallant förutom de obligatoriska blindskären som vi alla stöter på... Men det var nog mer tur än skicklighet.

För det första Lunkan så är inte thai en homogen grupp, de består av ett oändligt antal individer, så man får se till att jobba med denna biten utifrån det material man har till hands, allt den familj du gifter dig in i.

Nummer 1 - underskatta aldrig den kvinna du gifter dig med. Hon är en mångfassetterad kvinna på många olika sätt, och hon vill dig väl på många olika sätt. De män som är väldigt negativa tror jag är killar som har svårt med att "läsa av situationer".

Nummer 2 - detsamma gäller den övriga thaifamiljen, de är inte dumma i huvudet och de är inte gnidna människor som alla vill plocka dig på pengar. Tro inte de killar som gillar att dödsföraktande berätta om hur hans släkt tog allt han ägde och hade...

Lunkan, du börjar en fräsch start här i Thailand med förhoppningsvis en kvinna vid din sida. Se till att PRATA med henne
-cut-
Ja, jag har försvarat "vanliga" thai många gånger mot dem som tror att alla thai bara är intresserade av pengar.
MEN jag tror att de, som blivit berättat att de blivit blåsta, verkligen har blivit det. De har "bara" valt fel kvinna/familj.

Ja, thaifamiljer kan vara mycket olika. Det var därför jag skrev om ni talar om "typ" :)

Gällande prata: "Allt", som är för viktigt för att inte vara ganska LÄTT förhandlingsbart, ska vi vara överens om INNAN giftemål, annars får giftemålet vara, för kan man inte lösa det före giftemålet, så går det knappast att lösa det efter giftemålet heller. Gällande saker, som man tycker är viktiga alltstå. Mindre viktiga saker kommer man säkert överens om om man gillar varandra tillräckligt. T ex så är det ju inget bra om en absolut vill bo på landet och den andra absolut vill bo i Bangkok :)

Otrevliga/giriga människor har jag inga problem med, för dem kan jag bara säga ifrån till, utan att bry mig om vad de tycker,
men jag frågade för att göra det så enkelt som möjligt att komma bra överens med en vänlig familj. Jag antar att de tycker man är konstig om man inte vill träffa "familjen" hela tiden, så därför undrade jag vad som är tillräckligt avstånd :) Men såklart är det bättre om man kan träffas "lagom" och ändå bo nära, om de tycker det är OK.
(((F ö har jag inte så stort uppmärksamhetsbehov - fastän en del tror det :) på forum där jag säger ifrån till mobbare - så för mig är det OK att frun är hos thaifamiljen betydligt mer än vad de flesta män tycker är OK. Periodvis är jag ändå mycket i naturen eller jobbar koncentrerat och då är det bättre frun är med thaifamiljen :)

"Lunkan " sa:
Först tänkte jag att en kilometer är lagom, men någon farang berättade om problem med avstånd till fruns familj. Han skrev:
/Om man bor nära, så får man aldrig vara ifred
/men om man bosätter sig halvlångt ifrån, så är fru aldrig hemma hos honom, för hon är hos sin thaifamilj... :)

/Mitt tillägg: Om man bor långt bort (som Sverige) så blir det dyrt med resor ((och jag vill bo i Thailand.))

Såklart en del beroende på inblandade personer, för er, som inte vill bo ihop med hela thaifamiljen - vad (för avstånd/tillvägagångssätt) rekomenderar ni?
Berätta gärna om storlek och typ av thaifamilj, så man ser vad som är lagom för olika situationer.
Är det efter beroende på svaren du får på dina frågor som du ska börja leta efter en thaifru som du kan gifta dej med?
De flesta brukar träffa en partner först, svensk eller inte, därefter brukar kärlek uppstå, därefter planerar man gemensamt var man ska bo sen kommer det andra väldigt naturligt. Du verkar vara en sån att du vill ha facit först sen ut och leta. :o

Jag bor ju inte i thailand, men jag skulle nog kunna tänka mig att ha min ev. thaifrus familj lite på avstånd.

Hur långt vet jag inte, men gäller det en by, så vill jag nog bo i motsatt ände av byn gentemot fruns familj. :D.

Med det så vill jag inte utesluta att man tar hand om svärföräldrarna, och när de blir för gammla att klara sig själva så är det väl naturligt att man får dom inneboende hos sig?

:wai:

"ulle " sa:
Jag bor ju inte i thailand, men jag skulle nog kunna tänka mig att ha min ev. thaifrus familj lite på avstånd.

Hur långt vet jag inte, men gäller det en by, så vill jag nog bo i motsatt ände av byn gentemot fruns familj. :D.

Med det så vill jag inte utesluta att man tar hand om svärföräldrarna, och när de blir för gammla att klara sig själva så är det väl naturligt att man får dom inneboende hos sig?

:wai:
Ja, ur den synvinkeln kan det vara bättre att bo närmare dem, så att de bor intill, men kvar i deras egna hus,
MEN om de är flera syskon, så behöver det ju inte vara min fru, som tar hand om det praktiska. Jag räknar med att vi kommer att betala mer till föräldrarna än vad syskonen gör, och då är det ju rimligare om något annat av syskonen sköter föräldrarna mest.
(Fast "mins" båda föräldrar har dött under de senaste åren, och hon har många äldre syskon.)

"lunkan211 " sa:
Är det efter beroende på svaren du får på dina frågor som du ska börja leta efter en thaifru som du kan gifta dej med?
De flesta brukar träffa en partner först, svensk eller inte, därefter brukar kärlek uppstå, därefter planerar man gemensamt var man ska bo sen kommer det andra väldigt naturligt. Du verkar vara en sån att du vill ha facit först sen ut och leta.
Nu tänkte du inte klart innan du skrev va? :)

Hur skulle svaret på trådfrågan kunna göra någon skillnad på vilken fru jag väljer???
OBEROENDE av vilken thaifamiljen är, så kan ju egna huset byggas på olika avstånd från dem...

Citat av Lunkan:

Ja, ur den synvinkeln kan det vara bättre att bo närmare dem, så att de bor intill, men kvar i deras egna hus,
MEN om de är flera syskon, så behöver det ju inte vara min fru, som tar hand om det praktiska. Jag räknar med att vi kommer att betala mer till föräldrarna än vad syskonen gör, och då är det ju rimligare om något annat av syskonen sköter föräldrarna mest.
(Fast "mins" båda föräldrar har dött under de senaste åren, och hon har många äldre syskon.)

Jag håller med dig Lunkan,
Men om man är den enda Falangen i familjen så blir det kanske mest naturligt att den med mest resurser tar hand om dem utan resurser

"ulle " sa:
Citat av Lunkan:

Jag håller med dig Lunkan,
Men om man är den enda Falangen i familjen så blir det kanske mest naturligt att den med mest resurser tar hand om dem utan resurser
Ja, matriellt resursmässigt ja. Som jag skrev så räknar jag med att BETALA mest(/allt) för föräldrarna,
MEN om jag ska jobba in mer pengar än syskonen, och min fru jobbar heltid, så är det ju rimligare att andra syskon tar mest hand om föräldrarna JOBBmässigt. Syskonen slipper ju betala (så mycket) till föräldrarna jämfört med om jag inte hör dit. (Det kan även tänkas att jag betalar dem extra för skötseljobbet. Beror på hur egna ekonomin är då.) F ö är det ju inte säkert att det finns några levande föräldrar, men det kan även finnas far- och morföräldrar i livet... :)

"Lunkan " sa:
Ja, matriellt resursmässigt ja. Som jag skrev så räknar jag med att BETALA mest(/allt) för föräldrarna,
MEN om jag ska jobba in mer pengar än syskonen, och min fru jobbar heltid, så är det ju rimligare att andra syskon tar mest hand om föräldrarna JOBBmässigt. Syskonen slipper ju betala (så mycket) till föräldrarna jämfört med om jag inte hör dit. (Det kan även tänkas att jag betalar dem extra för skötseljobbet. Beror på hur egna ekonomin är då.) F ö är det ju inte säkert att det finns några levande föräldrar, men det kan även finnas far- och morföräldrar i livet... :)
Inlägget ovanför skriver du ju att det finns inga föräldrar i livet, i detta inlägget skriver du att det är ju inte säkert att det finns några levande föräldrar. ::) Kan du utvecka det?
Eller är det så att du inte vet vem du ska gifta dej med ännu?
Det verkar ju vara många som står på kö.
Blir det några ungmöer över så kan du väl tipsa dom om oss här på forumet. ;D

"lunkan211 " sa:
Inlägget ovanför skriver du ju att det finns inga föräldrar i livet, i detta inlägget skriver du att det är ju inte säkert att det finns några levande föräldrar. ::) Kan du utvecka det?
Eller är det så att du inte vet vem du ska gifta dej med ännu?
Det verkar ju vara många som står på kö.
Blir det några ungmöer över så kan du väl tipsa dom om oss här på forumet. ;D
Jag hade en "halvklar" med döda föräldrar, men min flytt blev försenad p g a sölig/dålig sjukvård för mitt skadade knä, som jag tänker få fixat före flytten. Rftersom hennes biologiska klocka börjar ticka för fort (37 år) så började hon leta alternativ, men vad jag vet har hon inte hittat någon annan än.
Men eftersom hon letar alternativ, så får jag göra det också.

(((Tidigare nämnda 31-åringen tror jag är en "hjärtekrossare" så henne håller jag mig undan. 29-åringen är ingen mö, för hon har en liten dotter :) Vet inte hur intresserad hon är. Hon blev kanske sur då jag sa under kontakten med 37-åringen att jag nog var upptagen.
Men "djungeltelegrafen" har gått igång att jag kan vara ledig :) så under senaste veckorna har några till anmält intresse, men jag har aldrig träffat någon av dem.
(((Två 25-åringar, som nog är för unga, men den ena är tänker sig iofs mycket mer för än de flesta äldre. En 37-åring till med ett häftigt trähus uppe i bergen i norr, men hon har nog lika bråttom som den andra, antar jag. Och så är det två 29-åringar till, som jag inte vet något om annat än att de har universitetexamina, bor i BK nu, och är "lagom" snygga :) De verkar dåliga på engelska alla fem.)))

"legolas " sa:
-cut -
För att vara rakt på sak och säkert uppröra en del av Er romantiker, så vill jag helt enkelt inte sitta på min ålders höst och ta hand om andra äldre människor. Jag vill det helt enkelt inte. Däremot som jag sade tidigare, om vi vore de enda möjliga, så hade man nog trots allt tagit hand, tror jag...
Fast vi behöver se till att thaisläkten inte blir sur, för vi vill bli bra omhändertagna då vi blir gamla :)

"legolas " sa:
Lunkan håller med dig i sak där det gäller att "ta hand om" svärföräldrarna. Jag anser på grundval att det finns flera syskon i familjen att jag och falangdelen av familjen INTE skall ta hand om svärföräldrarna praktiskt när de blir äldre.

Dels så hjälper vi falang till ganska ofta med att pyttsa in lite mer pengar till dem och dels så är detta en thai-sedvänja. Såklart så skall man göra det som man tycker om att göra i detta fall, men det är upp till var och en anser jag. En thai sedvänja kan hanteras av en thai människa.

För att vara rakt på sak och säkert uppröra en del av Er romantiker, så vill jag helt enkelt inte sitta på min ålders höst och ta hand om andra äldre människor. Jag vill det helt enkelt inte. Däremot som jag sade tidigare, om vi vore de enda möjliga, så hade man nog trots allt tagit hand, tror jag...

Jag vet hur viktigt det är för min fru att ta hand om svärföräldrarna, speciellt efter det att hennes bror gick bort i en MC-olycka för snart ett år sedan. När hon börjar jobba har jag inget emot att hon skickar en slant varje månad för att hjälpa dom. Flyttar vi ner när jag en gång pensionerar mig så är det naturligt för mig att hjälpa dom. Det lär exempelvis bli husbygge då om inte tidigare.

Dessutom är svärföräldrarna väldigt bra och hjälpsamma, det är "pay-back time" då.

Berralund :wai:

"Lunkan " sa:
Jag hade en "halvklar" med döda föräldrar, men min flytt blev försenad p g a sölig/dålig sjukvård för mitt skadade knä, som jag tänker få fixat före flytten. Rftersom hennes biologiska klocka börjar ticka för fort (37 år) så började hon leta alternativ, men vad jag vet har hon inte hittat någon annan än.
Men eftersom hon letar alternativ, så får jag göra det också.

(((Tidigare nämnda 31-åringen tror jag är en "hjärtekrossare" så henne håller jag mig undan. 29-åringen är ingen mö, för hon har en liten dotter :) Vet inte hur intresserad hon är. Hon blev kanske sur då jag sa under kontakten med 37-åringen att jag nog var upptagen.
Men "djungeltelegrafen" har gått igång att jag kan vara ledig :) så under senaste veckorna har några till anmält intresse, men jag har aldrig träffat någon av dem.
(((Två 25-åringar, som nog är för unga, men den ena är tänker sig iofs mycket mer för än de flesta äldre. En 37-åring till med ett häftigt trähus uppe i bergen i norr, men hon har nog lika bråttom som den andra, antar jag. Och så är det två 29-åringar till, som jag inte vet något om annat än att de har universitetexamina, bor i BK nu, och är "lagom" snygga :) De verkar dåliga på engelska alla fem.)))
Det är ju fantastiskt vad du verkar vara populär.......

"Caveman™ " sa:
Det är ju fantastiskt vad du verkar vara populär.......

Nja.. Du samlar nog inga pluspoäng själv, på detta viset...

Men om man nu återgår till ämnet så har jag en (mot)fråga.
Finns det ett olämpligt avstånd från thaifamilj?

"Per Olav " sa:
Nja.. Du samlar nog inga pluspoäng själv, på detta viset...

Men om man nu återgår till ämnet så har jag en (mot)fråga.
Finns det ett olämpligt avstånd från thaifamilj?
Det är väl ganska individuellt, vi saknar familjen när vi är i Sverige, så för oss är det avståndet för långt.
När vi bor i Surin har vi 300-400 meter till övriga släktingar från vårat hus och det är helt okay avstånd för oss.

Efter att vi själva haft lite dåliga erfarenheter av famljen i thailand, pratar vi här hemma snarare om 25-30 km från svärföräldrarna.
Det kan ju naturligtvis ändras ju närmare dan för flytt vi kommer :)

Vi hamnade alldeles inpå svärföräldrarna - dom bor i vårt hus. Och jag har inget som helst problem med det - så visst är det individuellt.

Men skulle vi flytta ner för gott en vacker dag så kommer saken i ett annat läge. Då kommer vi säkert att bo i samma by men inte i samma hus.

För mig e de inget problem me svärföräldrar för dom e båda döda nu men syrrans grabbar som jobbar hos oss bor 150-200 meter ifrån oss o när vi e där umgås vi nästan varje kväll me mat o dryck.....

Svärmor är tyvärr borta sedan några år...men vi har svärfar kvar :)
Gumman har 2st bröder som bor i byn och de umgås vi en hel del med, men tyvärr så är de bägge helnykterister :-[
Det är tur att svärfar inte spottar i glaset, för annars fick man sitta själv på altanen och titta på solnedgången med en kall pilsner ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp