Ladda inte upp bilder som du inte äger (Intrång i upphovsrätt)

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Fina stulna bilder.Bra gjort.

Så här säger våra forumregler om upphovsrätt:

Intrång i upphovsrätt
Det är enligt svensk lag i regel inte tillåtet att publicera bilder som du inte själv har upphovsrätten till. SeLag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. För att använda en bild i ett inlägg måste du äga rättigheterna till bilden, antingen genom att det är du som är fotografen eller att du har ett skriftligt medgivande från fotografen. Om du publicerar en bild som du inte själv äger är det nödvändigt att i ditt inlägg ange att du har givits tillstånd till publiceringen av upphovsrättshavaren. Du anger tydligt vem som givit dig tillstånd för publiceringen och när det gjordes (i varje inlägg som bilden förekommer) enligt följande mall: Bilden är publicerad med tillstånd som skriftligen givits mig av upphovsrättshavaren Nils Nilsson den 2013-01-01. Om du utelämnar uppgift om tillstånd från upphovsrättshavaren och det bedöms att det inte är din egna bild tas den bort i förebyggande syfte.

Att ladda upp och publicera någon annans bild kan bli kostsamt. Om du vet med dig att någon bild publicerats i strid mot upphovsrätten, eller om du vet att någon annan gjort detta är vi mycket tacksamma för att du klickar på länken med texten "Anmäl" och anger varför. :wai:

Kostsamt kan det bli, Du e rolig Du 5555

var det inte forumet som skrivit, några IP adresser lämnar vi inte ut?

Om någon skulle finna en bild som Ubon äger rättigheten till så ger jag mitt
tillstånd/samtycke att denna får användas, dock icke i kommersiellt syfte.

(och vem i he....e skulle vilja ha Ubon:s bilder?)

Namn:
Ubon

Namnförtydligande:
Ubon

Kostsamt kan det bli, Du e rolig Du 5555

var det inte forumet som skrivit, några IP adresser lämnar vi inte ut?

Om någon skulle finna en bild som Ubon äger rättigheten till så ger jag mitt
tillstånd/samtycke att denna får användas, dock icke i kommersiellt syfte.

(och vem i he....e skulle vilja ha Ubon:s bilder?)

Namn:
Ubon

Namnförtydligande:
Ubon

Detta gäller naturligtvis inte publicerade bilder som du själv tagit och därmed har upphovsrätt till.

Ja det kan bli dyrt att publicera andras bilder olovligen.

Korrekt, vi lämnar inte ut IP-adresser till någon utan beslut från svensk domstol. :wai:

Tineye är en utmärkt tjänst för att söka om en bild ligger ute på nätet. https://www.tineye.com/

Senast redigerad av en moderator:
En tanke till er som använder facebook (liten bokstav medvetet för att markera att jag inte respekterar den sajten) är att om ni tagit en bild som ni har upphovsrätt till och lägger ut den på där, så var medvetna att ni inte längre äger den bilden. Spelar mindre roll nu men rent juridiskt så får ni inte publicera den bilden här då ni inte längre äger den bilden.

En tanke till er som använder facebook (liten bokstav medvetet för att markera att jag inte respekterar den sajten) är att om ni tagit en bild som ni har upphovsrätt till och lägger ut den på där, så var medvetna att ni inte längre äger den bilden. Spelar mindre roll nu men rent juridiskt så får ni inte publicera den bilden här då ni inte längre äger den bilden.

Man kan väl aldrig förlora sin upphovsrätt om man har märkt sin bild, var har du fått det ifrån??? Facebook är för övrigt bara skit!!!!!!!!!

Riktigt så illa är det inte enligt en artikel jag läste. Du äger bilden, men facebook får använda den fritt inom sitt system och via inbeddning av facebook-komponent.

Tillbaka
Topp