Kol eller gas grill

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vi ska nu köpa en ny grill. Vad är bäst? Kol eller gasol? Eller en som klarar både och?

Innan har jag mer vart för kol i första hand, men ändrade mig lite igår. Sambon skulle laga mat och gallret var inte ok på den gamla grillen, han säger då att hade vi haft en grill med gasol hade jag kunnat stå ute och lagat middagen, nu måste jag stå inne i det fina vädret.
Vad har ni för erfarenheter?
Måste det vara weber eller funkar Landman och rustas/byggmax grillar?

Gasol är smidigast och lättast att grilla med.
Vi på TS kör väl antingen Broil King eller Napoleon, men det fungerar säkert med det mesta.
Kol är charmigare, men personligen tycker jag att det tar för lång tid att hålla på. Sedan är jag egentligen värdelös på att grilla och då blir det för svårt med kol för egen del.

Vi på TS kör väl antingen Broil King eller Napoleon, men det fungerar säkert med det mesta.
Kol är charmigare, men personligen tycker jag att det tar för lång tid att hålla på. Sedan är jag egentligen värdelös på att grilla och då blir det för svårt med kol för egen del.
Jo, men ja woka på både gas o kol...

Tyckte det var en bra sammanfattning. Gasol absolut smidigast allt från att grilla korv till att göra mer avancerade grejer. Kolgrill kör jag när vädret är härligt och jag har tid. Var jag tvungen att välja så valde jag gasol.
Weber, Napoleon och Broilking är premium märken och kostar därefter men jag köper nog en mindre i den billigare modellserien av någon av dessa premium märken än att köpa Landman eller noname. Man får vad man betalar för. Tycker bra grillar har gått upp mycket i pris senaste åren. Kanske som mycket annat. Svårt att rekommendera något då priserna har ett stort spectrum.

Vi ska nu köpa en ny grill. Vad är bäst? Kol eller gasol? Eller en som klarar både och?

Innan har jag mer vart för kol i första hand, men ändrade mig lite igår. Sambon skulle laga mat och gallret var inte ok på den gamla grillen, han säger då att hade vi haft en grill med gasol hade jag kunnat stå ute och lagat middagen, nu måste jag stå inne i det fina vädret.
Vad har ni för erfarenheter?
Måste det vara weber eller funkar Landman och rustas/byggmax grillar?
Hej, funkar med dom som är lite billigare köp en med kraftiga galler och så bra plåt som möjligt jag rök grillar stekar och hela kycklingar bakar pizza och diverse så funkar bra minst fyra brännare eller fler +sido brännare för såser och potatis och liknande.

Hej, funkar med dom som är lite billigare köp en med kraftiga galler och så bra plåt som möjligt jag rök grillar stekar och hela kycklingar bakar pizza och diverse så funkar bra minst fyra brännare eller fler +sido brännare för såser och potatis och liknande.
Jag testade en Blugaz grill sicket skräp. Var så ojämn värme så gick knappt att grilla hamburgare på den. Sålde den nästa säsong och köpte min Broilking jag fortfarande har kvar idag. Skillnad som natt och dag. Billiga grillar har så gott som jämt klena galler.

En gasolgrill med Riktigt rostfritt galler o inte något typ gjutjärnsgaller ,, Bra uppsamlare för fett , Finns även vissa gasolgrillar med koltråg som jag gillar , Sen en bra sizzler som man även kan ha som kokplatta , Sen e man hemma

Jag testade en Blugaz grill sicket skräp. Var så ojämn värme så gick knappt att grilla hamburgare på den. Sålde den nästa säsong och köpte min Broilking jag fortfarande har kvar idag. Skillnad som natt och dag. Billiga grillar har så gott som jämt klena galler.
Jag sa inte billig jag sa så bra kvalitet som möjligt med no name har haft min i 5år funkar fortfarande jätte bra tror jag betalade 5500 kr

Jag har en Traeger pelletsbrännare. Den är kanon att köra ribs i men sämre att grilla med. Fläskkarré går okej om man kör på max men entrecôte åker på gasolgrillen.
Jag anser kol vara oslagbart, i alla fall här i Thai då vi betalar motsvarande ca 30 sek för 20 liters säck med kol, sen smakar ju köttet dessutom kolgrillat, miljömässigt borde gasen vara bättre, men fasen vet. Säkert nån här som vet bättre då det brukar vara så

Gas är för betongbarn som har app behov 55555.
Har kolgrill hemma blir sällan använd, jobbigare göra ordning efter än matlagningen.c

Har kolgrill hemma blir sällan använd, jobbigare göra ordning efter än matlagningen.c
Sällan använd är ju ett tecken på att man har köpt fel grill eller så gillar man helt enkelt inte att grilla.
Gasol är bekvämt, går fort och lätt att justera temperatur. Vill jag köra något på 90°C så ställer jag in den temperaturen. Jag kan ställa in "huvtemperaturen" på 90°C, tillagning på vänstra sidan och elden på högra sidan.
I tillägg så kör jag ibland med min "Sear station" för bryning, men jag borde skaffa vindskydd till den delen av grillen då vind påverkar ganska rejält.
Sedan så får man lite det man betalar för och det är ganska dyrt med grillar. Som tur var så är själva grillen en engångskostnad och inte en prenumeration.

grill.webp

Sällan använd är ju ett tecken på att man har köpt fel grill eller så gillar man helt enkelt inte att grilla.
Gasol är bekvämt, går fort och lätt att justera temperatur. Vill jag köra något på 90°C så ställer jag in den temperaturen. Jag kan ställa in "huvtemperaturen" på 90°C, tillagning på vänstra sidan och elden på högra sidan.
I tillägg så kör jag ibland med min "Sear station" för bryning, men jag borde skaffa vindskydd till den delen av grillen då vind påverkar ganska rejält.
Sedan så får man lite det man betalar för och det är ganska dyrt med grillar. Som tur var så är själva grillen en engångskostnad och inte en prenumeration.

grill.jpg
Lutar åt köpt fel, hade jag köpt gasol hade det blivit oftare. Får smygköpa en då frugan tycker löjlig utgift hon grillar i lerkruka.

Om gasol är för betongbarn med app behov så tycker jag du skall kila iväg direkt och köpa dig det värsta du kan hitta :laugh2:

Var inte så snål mot dig själv, man måste unna sig lite roliga prylar ibland. Frugan din kommer nog ändra uppfattning om grillen och glömt kostnaden ganska snabbt. Bara grilla lite till henne. Det är lätt att grilla till thai, man grillar tills allt ser ut som kolbitar :laugh2:

Tillbaka
Topp