Kan min thailändska partner få uppehållstillstånd efter 3 månaders turistvisum i Sverige?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

moonoi

Gäst
Hej!

Tänkte höra med er hur det ligger till med uppehållstillstånd, ska bjuda hit min tjej snart med besöksvisum, kan hon få uppehållstillstånd efter 3 månader i sverige?

Vet att det här är en fråga för migrationsverket men jag sitter och funderar, och kanske någon här vet från egna erfarenheter

Stort tack :wai:

Tänkte också höra ifall någon vet hur det ligger till med födelsebevis i thailand, tydligen har hennes mor tappat bort det och enligt vad mamman fått höra kan man inte få ett nytt. och ambassaden vill tydligen ha ett sådant dokument

"moonoi " sa:
Hej!

Tänkte höra med er hur det ligger till med uppehållstillstånd, ska bjuda hit min tjej snart med besöksvisum, kan hon få uppehållstillstånd efter 3 månader i sverige?

Vet att det här är en fråga för migrationsverket men jag sitter och funderar, och kanske någon här vet från egna erfarenheter

Stort tack :wai:

Nej, uppehållstillstånd måste alltid sökas via ambassaden i Bangkok. Läs på migrationsverkets hemsida, där finns alla upplysningar om tillvägagångssätt och krav på dokumentation.

Sen måste hon vänta i Thailand tills UT är klart och UT-kortet har kommit till ambassaden.

Det finns inget som säger att alla ansökningar måste ta fyra månader utan Migrationsverket säger c:a 4 månader. Mycket beror det på hur komplett en ansökan är från början så handläggaren kan fatta ett snabbt beslut.

Mvh Thaikonsult

"thaikonsult " sa:
Det finns inget som säger att alla ansökningar måste ta fyra månader utan Migrationsverket säger c:a 4 månader. Mycket beror det på hur komplett en ansökan är från början så handläggaren kan fatta ett snabbt beslut.

Mvh Thaikonsult

Nä det är väl ganska logiskt egentligen, varför måla in sig i ett hörn? Det kan ju vara många ansökningar också och det kan vara semestertider osv, logiskt är ju då att man skapar lite marginal för att inte skapa orealistiska förhoppningar, ser jag som helt naturligt.

Insayt

ok tackar för det thaikonsult.

Men då blir det ändå ett mycket flummigt besked för att vara från en myndighet, som att säkra alla eventualiteter utan att ta något ansvar mot sina "kunder".

Vi lämnade in våran webbansökan den 12 februari. Har läst trådar här och där från andra som gjort webbansökan som pratat om 2-3 veckor och ibland något längre sen så har dom blivit kallade till intervju. Så nu undrar tjejen om hon ska sitta kvar i bangkok och vänta på intervjun eller åka hem och fortsätta jobba ett tag. Blir lätt tråkigt sitta där och bara vänta.

Inte lätt veta det om det kan ta allt från nästa vecka till 4 månader innan hon måste tillbaka till bangkok för intervjun!
Jag som sagt till henne att det inte är någon idé för att dom snart kommer att höra av sig och vill ha en intervju så just nu bor hon hos moster i bangkok och väntar...

Dessa myndigheter gör en knäpp ibland :'(

Vi lämnade in ansökan mitten på januari, det tog ca 2 veckor innan vi fick ett mail från migrationsverket om att boka tid hos ambassaden! Så jag tror nog att din flickvän kan vänta i Bangkok :)

"nakonsawan " sa:

Men då blir det ändå ett mycket flummigt besked för att vara från en myndighet, som att säkra alla eventualiteter utan att ta något ansvar mot sina "kunder".

Vi lämnade in våran webbansökan den 12 februari. Har läst trådar här och där från andra som gjort webbansökan som pratat om 2-3 veckor och ibland något längre sen så har dom blivit kallade till intervju. Så nu undrar tjejen om hon ska sitta kvar i bangkok och vänta på intervjun eller åka hem och fortsätta jobba ett tag. Blir lätt tråkigt sitta där och bara vänta.

Inte lätt veta det om det kan ta allt från nästa vecka till 4 månader innan hon måste tillbaka till bangkok för intervjun!
Jag som sagt till henne att det inte är någon idé för att dom snart kommer att höra av sig och vill ha en intervju så just nu bor hon hos moster i bangkok och väntar...

Vet inte om jag håller med dig nakonsawan, migrationsverket är den mest missuppfattade statliga verk om finns.

Finns inget verk som har fått utstå så mycket skit och elände som migrationsverket där fullständigt skandalösa medier byggt upp ett gigantiskt hat mot detta verk och de människor som jobbar där.

Folk i gemen tror att det bara sitter en massa hårdhudade människor utan medkänsla som bara vill göra livet surt för människor, men jag tror tvärtom, de är de mest medkännande människor som finns och varje dag möter de tragedier och jobba då i en sådan situation där man samtidigt skall behandla våra, mina och dina ärenden som kanske inte är av den tragiska verklighet som många andras, ja då väntar jag gärna och låter mer behövande få sina ärenden gjorda.

Det går säkert ingen nöd på din älskade...eller hur?

Insayt

Det var skönt att höra Kajsa nu känns det lite bättre. Då provar vi med att vänta bangkok ett tag.

Insatyn jag sa väll inget illa om dom som jobbar på mig? Men tycker det skiljer på asylärenden och visum för familjemedlemmar. Orkar faktiskt inte med den diskussionen jag ville bara veta om någon hade någon aning hur väntetiden ser ut nu i verkligheten och det var det ju, stort tack Kajsa!

Klart man blir orolig och less när man tidigare läst och planerat för 2-3 veckor och nu får läsa 4 månader, behöver inte dra igång världens debatt om hur det är för asylsökande och hur tufft det är att jobba på mig för det?

God natt

"Insayt " sa:
Vet inte om jag håller med dig nakonsawan, migrationsverket är den mest missuppfattade statliga verk om finns.

Finns inget verk som har fått utstå så mycket skit och elände som migrationsverket där fullständigt skandalösa medier byggt upp ett gigantiskt hat mot detta verk och de människor som jobbar där.

Folk i gemen tror att det bara sitter en massa hårdhudade människor utan medkänsla som bara vill göra livet surt för människor, men jag tror tvärtom, de är de mest medkännande människor som finns och varje dag möter de tragedier och jobba då i en sådan situation där man samtidigt skall behandla våra, mina och dina ärenden som kanske inte är av den tragiska verklighet som många andras, ja då väntar jag gärna och låter mer behövande få sina ärenden gjorda.

Det går säkert ingen nöd på din älskade...eller hur?

Insayt

Jag är faktiskt böjd att hålla med dig där, jag är i alla fall av den uppfattningen att man gör sitt bästa. Sen finns det naturligtvis avarter där precis som på andra arbetsplatser, det tråkiga är ju att det syns mycket mer i ett statligt verk när någon gör något olagligt. Jag tänker då på mygelpellarna i Malmö som inte kunde hålla fingrarna från syltburken.

Det bemötande vi fick när min kära hustru fick UT, därefter barnen och till sist när alla fick PUT har varit mycket korrekt och bra. All heder för att man kan vara vänlig och trevlig trots en mycket hög arbetsbelastning.

Karma kommer för ditt inlägg, Insayt!

"nakonsawan " sa:
Det var skönt att höra Kajsa nu känns det lite bättre. Då provar vi med att vänta bangkok ett tag.

Insatyn jag sa väll inget illa om dom som jobbar på mig? Men tycker det skiljer på asylärenden och visum för familjemedlemmar. Orkar faktiskt inte med den diskussionen jag ville bara veta om någon hade någon aning hur väntetiden ser ut nu i verkligheten och det var det ju, stort tack Kajsa!

Klart man blir orolig och less när man tidigare läst och planerat för 2-3 veckor och nu får läsa 4 månader, behöver inte dra igång världens debatt om hur det är för asylsökande och hur tufft det är att jobba på mig för det?

God natt

Jag förstår din situation också givetvis, jag syftar på denna mening:

...tycker inte den ger den rättvisa åt migrationsverket.

Insayt

"nakonsawan " sa:

Visst är det tråkigt att behöva vänta, när vi sökte sa verket 6 månader men det var klart efter 5. Så jag tippar att det går snabbare, se bara hur lång väntan är om du inte gör en webansökan. Den möjligheten fanns inte när vi sökte för snart 4 år sedan.

"Berralund " sa:
Jag är faktiskt böjd att hålla med dig där, jag är i alla fall av den uppfattningen att man gör sitt bästa. Sen finns det naturligtvis avarter där precis som på andra arbetsplatser, det tråkiga är ju att det syns mycket mer i ett statligt verk när någon gör något olagligt. Jag tänker då på mygelpellarna i Malmö som inte kunde hålla fingrarna från syltburken.

Det bemötande vi fick när min kära hustru fick UT, därefter barnen och till sist när alla fick PUT har varit mycket korrekt och bra. All heder för att man kan vara vänlig och trevlig trots en mycket hög arbetsbelastning.

Karma kommer för ditt inlägg, Insayt!

Ja, vi skall väl inte dra detta i långbänk och staliga eller kommumala verksamheter finns mycket att säga, men i detta fall tror eller jag är faktiskt övertygad om att migrationsverket är kanske inte det enda verket där det finns människor som verkligen bryr sig, men det verk som jag har mest förtrodende för, förutom då syktburken men det kan man ju inte lasta alla för, finns alltid fula fiskar överallt.

För att arbeta i en verksamhet som migrationen måste innebära ett fruktansvär tryck på den personen som arbetar där, att se alla dessa traumatiska verkligheter varje dag, ja jag vill inte byta.

Att arbeta för denna sak, den mänskliga saken, då har man ett patos för det man gör och jag ger all heder åt dessa människor!

Insayt (eller har du hunnit ändra berra?) ivrige Ivar ;D ;D

Ja väntetiden i sig har jag faktiskt inget emot. Har full förståelse att det kan ta tid. Tycker det är suveränt sverige börjat med webbansökan och den korta väntetiden som verkar bli av det.

Det enda är ju att att jag gärna vill ha en hyfsad koll på hur lång tid det ska ta så att man kan planera livet därefter med flygbiljetter, barn och jobb för både henne och mig. Sen om det tar 3 veckor eller 3 månader känns mindre viktigt om man vet om vad som gäller och det inte ändras :))

Men nu planerar vi att det ska ta runt 3 veckor att komma på intervjun så få vi se vad som händer.

hej

vi gjorde detta i början av sep 2012 väntade 2 veckor på intervjuv.
sedan tog det 5 veckor
vi kunde åka till sverige 4 dec

dvs tot ca 2 månader efter vi lämnat in via weben

Jag förstår inte riktigt det här med försörjningskravet? Hur vet jag om min pojkvän som ansökte, omfattas av det?

"alltidkajsa " sa:
Jag förstår inte riktigt det här med försörjningskravet? Hur vet jag om min pojkvän som ansökte, omfattas av det?

Alla ska försörjas på ett eller annat sätt, ex din lön är stor nog för er båda eller att han har ett arbete att komma till, med intyg från arbetsgivaren.

Undantag är flyktingstatus

Köp en biljet till honom ,säg åt honom attcredan innan han stiger på planet i BKK så gör han sig av med alla handlingar , när han kommer till Sverige viftar han bara ochvsäger "no papers,no papers....Han är då en papperslös ,han har rätt att stanna samt få läkarvård ,tänderna fixade m.m. Kanon, vet många som har gjort på detta sätt ,faktiskt vet jag att tusental har gjort det .. ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp