Jag börjar känna värmen från Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Tänkte dela med mig av hur mitt liv sett ut från det jag träffade min nuvarande Thaifru till idag och framöver . hösten 2006 träffade jag min nuvarande fru här hemma i Sverige, hade då precis skilt mig från en Skandinavisk kvinna , har tidigare 3 vuxna barn +30år , med min sista ex har jag en underbar pojke som idag är 11 .. Gick i pension nu i December 2012, bor på Värmdö i ett hus som jag köpte 2004 , detta hus är nu till salu , eller om jag skall hårdra det så är det väl i praktiken sålt då jag skriver och erhåller handpenning kommande vecka (fredag). Sen skall huset frånträdas redan den sista April och vi reser till Thailand den 1 a Maj .. Intressant skall detta bli , att resa till Thailand endast ägandes 4 st resväskor med det allra käraste man har valt ut att spara ... min yngsta son tar detta bra , han vet att jag inte måt bra av kylan här i norden , i Thailand släpper alla problem som kommer av vårt kalla klimat , min pension lever jag gott på och jag har en del kvar efter husförsäljningen . Tanken är att jag och frugan skall bo i nennes Faranghus i Thaibyn , i alla fall har jag bestämt att jag tar det lugnt med att bygga , kanske efter ett år kan jag tänka mig att investera ca hundra tusen svkr i ett enkelt hus på frugans tomt i Nong song Hong. Att bo i en Thaiby är en utmaning , det har varit ok för det mesta när vi varit nere under dessa 6 år , som mest två månader i thaibyn , lite tråkigt att aldrig få ha privatliv men dom får lära sig att inte springa i tid och otid ...
Känns nära nu , ett nytt liv utan allt det jag är van vid , mina stora barn kan komma ner och 11 åringen sätter jag av ett resekonto till , så får exet sätta honom på Finnair till BKK för hämtning av Pappa .. På fredag efter kontraktskrivningen köps det biljetter .....

Phonta!

Jag bara älskar sådana här berättelser!

Jag önskar dig ett nytt o lyckligt liv i Thailand!

flera borde våga ta steget!
du är en mycket stor inspiration för oss övriga,
hoppas du förklarar dina problem med din flytt dvs
visum problem,sink etc

vinnarhälet

Fortsätt och skriv, både det som händer men även sånt som hänt. Gillar att läsa!

Du är välkommen! Nästan till mina hemtrakter.

Jag tog steget för snart två år sedan och har inte ångrat mig en dag. Jag ville bara njuta den sista tredjedelen av mitt liv och här är nära till allt och jag bara älskar Thailändarnas bekymmerslösa livsstil, inga sura eller bittra miner här inte!

Blir det tråkigt i byn så kan du alltid komma och hälsa på. Det enda jag saknar är vänner och barn från Sverige men flera av dem har varit här och hälsat på. Nu åker jag hem över midsommar för att träffa dem men jag är snart tillbaka igen.

Lycka till med allt!

Kör på nu alltid roligt me sådana här berättelser :)

Macke vart håller du till då

"mackes " sa:
I en liten by i Isaan :) Nära Phimai
Då kanske du känner till byn Non U Dom?
Jag har tillbringat en hel del tid där.
I Phimai har jag varit men endast på genomresa med buss till Chum Phuang varifrån vi fick åka "taxi" till slutdestinationen.

"Sir One " sa:
Då kanske du känner till byn Non U Dom?
Jag har tillbringat en hel del tid där.
I Phimai har jag varit men endast på genomresa med buss till Chum Phuang varifrån vi fick åka "taxi" till slutdestinationen.
Nej, det var fel håll från Phimai...

I morgon skall jag ringa inskrivningsmyndigheten samt besöka lantmäteriet för alla aktuella kartor inteckningar mmpå fastigheten , allt i ordning tills på fredag . Idag har jag stått ute på verandan och skrapat fönsterbågar och karmar , oljat samt strukit med färdigfärg , snyggt och prydligt , gillar att släppa ifrån mig ett trevligt hus även om han redan har betsämt sig , gjorde besiktning tillsammans igår , var överallt och kröp samt gick tomtgränser.. Tittade på biljetter på Finnair idag , verkar som om det blir den 2 maj då det fanns begränsat med platser den 1 a .. Kommer att beställa så fort handpenning är lagd . Ett tremånaders non immigrant single entry blir det , sen efter två månader till Chok Chai immigration och ansöka om ett år UT , då slipper jag all skit med visarun etc etc. likaså att fjoska med Svenska myndigheter om att få utdrag ur belastningsregistret , när jag ringde sade de att detta var inte prior så det skulle ta en månad minimum samt kosta trehundra kronor , skisumma iofs men däremot för djävl.. att man skall stå i kö för att snuten har för mycket att göra , varför kan de som bor i Sverige räkna ut själva .....

;)

Lycka till med dina planer, Phonta. Det är inte utan att man blir avundsjuk, men frugan och jag har gjort vårt val så det blir till att stanna i Sverige och resa ner någon gång när ekonomin tillåter. :wai:

mycket bra att du flyttar från detta nu och inte väntar,

tror att många gubbar inte tänkt sig för,
träffar en relativt ung fru skaffar barn etc i sverige
när drömmen närmar sig dvs flytta till paradiset som dom drömt om hela livet,

så är det kört, dagis,köer, kalltväder etc etc etc

allt har två sidor.

Underbar läsning. Blir en stor omställning men det vet du ju redan :-) kanske rent av är det du vill ha! Man blir lite avundsjuk. Om jag bara hade pension haha

Lycka till, jag tror den lyckligaste tiden i ditt liv startar nu.

Grattis Phonta både till försäljning av huset och din planerade flytt till Thailand! :)
Detta var vad jag planerat...flytta för gott i juni i år...men vi har bestämt att vänta ett tag...blir bara två månader i år.

Innan du åker, kolla(kanske du redan gjort) om du behöver förnya några vaccsinationer. Själv kom vi på förra året att jag inte hade skydd för stelkramp(varar bara i 30 år och jag gjorde den i lumpen)!

Ha det bra och lycka till!

Areeya

"nakonsawan " sa:
Underbar läsning. Blir en stor omställning men det vet du ju redan :-) kanske rent av är det du vill ha! Man blir lite avundsjuk. Om jag bara hade pension haha

Lycka till, jag tror den lyckligaste tiden i ditt liv startar nu.

Tack för det , det värmde . Jo jag vill ha förändring , så förbannat underbart skönt att inte äga mer än sin hoj samt vad jag har med mig i 3 st resväskor ..
Inga räkningar , bra mina slantar som jag bestämmer ensam över , varje månad kommer 14000svkr in på mitt konto utan att jag gör ett skit Hahahaha ;D

Men dessa slantar har jag fåt slita för , jobbat i 40 år i detta land och aldrig legat samhället till last ....
Och nån djävla Pickup blir det inte , det vet min fru nu efter denna morgons Thailandsplanering , 400000thbt för gamla beg rishögar de måste tro att de väldigt speciella bilar i Thai ... nej , hellre en ny honda 1300cc Hahaha....

"Phonta " sa:
Tack för det , det värmde . Jo jag vill ha förändring , så förbannat underbart skönt att inte äga mer än sin hoj samt vad jag har med mig i 3 st resväskor ..
Inga räkningar , bra mina slantar som jag bestämmer ensam över , varje månad kommer 14000svkr in på mitt konto utan att jag gör ett skit Hahahaha ;D

Men dessa slantar har jag fåt slita för , jobbat i 40 år i detta land och aldrig legat samhället till last ....
Och nån djävla Pickup blir det inte , det vet min fru nu efter denna morgons Thailandsplanering , 400000thbt för gamla beg rishögar de måste tro att de väldigt speciella bilar i Thai ... nej , hellre en ny honda 1300cc Hahaha....
Du vill dö kvickt ser jag.

"magnusjansson " sa:

allt har två sidor.
"magnusjansson " sa:

allt har två sidor.
Jag tror att jag ska ta dig på orden.
Nästa tant, om det blir någon, ska vara en hornförsedd, loppbiten, luggsliten kärring med skäggvårtor och ihoptejpade flipflops på fötterna plus sadelväskor under blusen :)
Då riskerar man inte att fertiliteten sätter käppar i hjulet.

woman.webp

Haha, eller så tar man det bästa från två världar, dvs flytta till Thailand och träffa henne där, då gör det ju inget om hon är ung och fertil :)

Fast jag tog ju min tjej till Sverige, skaffade barn här så får väl se hur det blir i framtiden men det är ju många år kvar tills man kan flytta och många år till som man ska jobba, sen kanske hon vill jobba till sin pension och vips då är det ju försent. Men inte ta ut problemen i förskott!

Phonta skriv mer om ditt liv, det började bra, hur ni träffades, vad din fru jobbat med, drömmar om livet i Thailand etc ...

Skönt att läsa när snön yr i luften här i Sthlm igen (och säkert ännu mer på Värmdö)!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
3 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp