Isaan 2017-2026

Hej

Det gör det inte och även på den enklaste restaurang i Thailand finns det ju nästan alltid några flaskor, burkar, extra chili och olika saker att ytterligare krydda och smaksätta sin mat efter personlig smak.

Mvh isan lover

Nej, det går inte för sig. Kastar du i för mycket av en vara så måste du kasta i mängder i korrekt förhållande av de andra varorna.

Hej

Fick den här bilden skickad till mig från en kompis. Han tog bilden när dom var på besök i byn för ett antal år sedan.

image000000(2).webp

Här har hans pojk och min fått tag i några stora grodor. Åren går fort och nu har den lille killen till höger redan körkort.

Mvh isan lover

Hej

Nu verkar uthyrningen av campingstolar och mattor samt servering av mat och dryck på stranden kvällstid vara igång igen, detta efter att myndigheterna rensade och beslagtog stolar och mattor den 11 februari i år. Misstänkte att det skulle kunna bli så här med tanke på hur populärt och inkomstbringande den här verksamheten verkar vara.

Foreign tourists embrace local style beach camping in Pattaya​

By Pattaya Mail
March 9, 2026

1773044929910.webp

A group of Indian tourists relax on the sand at Pattaya Beach in Pattaya, enjoying drinks and food purchased from nearby street vendors as they spend a laid-back evening by the sea.

PATTAYA, Thailand – Some foreign visitors in Pattaya are beginning to enjoy the city’s beaches much like locals do — by setting up simple seaside camps and spending relaxed evenings by the water.

Rather than moving between bars and restaurants, groups of tourists can often be seen sitting on mats or beach chairs along the sand, chatting while enjoying sea breezes and the night view of the bay.

Mvh isan lover

Hej

Igår blev jag uppringd från Thailand, det var en Thailändska med en svensk man som ville ha lite hjälp, hon skulle arrangera en Tam Boon i sin by och byborna skulle bjudas på mat o.s.v. hon hade försökt förklara för mannen vad detta var och att det är en tradition m.m utan framgång.

Det finns ju olika sätt att göra Tam Boon (boon) på , man kan skänka till munkar, skänka pengar eller hjälpa fattiga eller sjuka o.s.v, skänka pengar vid ceremonier och insamlingar till skolan, tempel eller byn, bjuda hem munkar, släppa fria fåglar, fiskar och andra djur, man kan meditera, sen hålls det ju även Tam Boon vid begravningar, utföra obetalt arbete för byns bästa och gemensamma anläggningar o.s.v.

Den här Thailändskan skulle ha en Tam Boon hemma och bjuda övriga i byn på mat vilket inte är helt ovanligt, genom att göra någon typ av Tam Boon hoppas ju thailändare kunna öka sin lycka, få ökad status i byn, samt förbättra sin andliga status och förhoppningsvis återfödas till ett bättre liv o.s.v.

Men hon kunde inte förklara för mannen vad det handlade om och varför hon ville göra det här, mannen tyckte att det var konstigt att bjuda folk i byn på mat och att det innebar en kostnad o.s.v, men efter att jag pratade med honom och förklarade det här är något naturligt och en del av traditionen i Thailand så sa han ja och frun blev glad.

Jag tror att det hade kunnat bli ett allvarligt bråk dom båda emellan om hon inte hade fått göra det hon trodde var rätt och förväntades av henne, så det var nog bäst att hon fick sin vilja fram här. Mannen får väl se det som en investering för framtiden för sin fru och honom själv i byn, sen blir ju dom båda återkommande bjudna på olika typer av Tam Boon hos andra så på sikt får man ju även lite valuta tillbaka på satsade pengar.

Mvh isan lover

Hej

Igår blev jag uppringd från Thailand, det var en Thailändska med en svensk man som ville ha lite hjälp, hon skulle arrangera en Tam Boon i sin by och byborna skulle bjudas på mat o.s.v. hon hade försökt förklara för mannen vad detta var och att det är en tradition m.m utan framgång.

Det finns ju olika sätt att göra Tam Boon (boon) på , man kan skänka till munkar, skänka pengar eller hjälpa fattiga eller sjuka o.s.v, skänka pengar vid ceremonier och insamlingar till skolan, tempel eller byn, bjuda hem munkar, släppa fria fåglar, fiskar och andra djur, man kan meditera, sen hålls det ju även Tam Boon vid begravningar, utföra obetalt arbete för byns bästa och gemensamma anläggningar o.s.v.

Den här Thailändskan skulle ha en Tam Boon hemma och bjuda övriga i byn på mat vilket inte är helt ovanligt, genom att göra någon typ av Tam Boon hoppas ju thailändare kunna öka sin lycka, få ökad status i byn, samt förbättra sin andliga status och förhoppningsvis återfödas till ett bättre liv o.s.v.

Men hon kunde inte förklara för mannen vad det handlade om och varför hon ville göra det här, mannen tyckte att det var konstigt att bjuda folk i byn på mat och att det innebar en kostnad o.s.v, men efter att jag pratade med honom och förklarade det här är något naturligt och en del av traditionen i Thailand så sa han ja och frun blev glad.

Jag tror att det hade kunnat bli ett allvarligt bråk dom båda emellan om hon inte hade fått göra det hon trodde var rätt och förväntades av henne, så det var nog bäst att hon fick sin vilja fram här. Mannen får väl se det som en investering för framtiden för sin fru och honom själv i byn, sen blir ju dom båda återkommande bjudna på olika typer av Tam Boon hos andra så på sikt får man ju även lite valuta tillbaka på satsade pengar.

Mvh isan lover
Bra gjort!

För att kunna förstå och framförallt förklara detta krävs det någon någon med rejäl erfarenhet av landet, folket och deras kultur!

Kul att det löste sig på bästa sätt!

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16