Isaan 2017-2026

Hej

Idag bär det av till Sakhon Nakhon, frugan ska på ett möte där, själv har jag inte besökt staden tidigare så det blir kul att se ett nytt ställe.

Den vita ekorren var hos oss nu på morgonen, det var nästan en månad sen jag såg den sist, trodde nästan att den hade blivit uppäten, bra att den finns kvar för den är så fin.

FA9ADC4C-06F2-427F-A6AA-A33B35752DE1.webp

Igår var vi i byns tempel och besökte frugans föräldrars gravplats.

4ADCB18F-F6F5-44B8-BC74-333F48DD9104.webp

Här är pojken inne i templet.

Mvh isan lover

Hej

Då är vi i Sakon Nakhon, frugan har varit på möte hela dagen, det var något investmentbolag som höll info, själva åkte jag, lillpojken och vårt Sverigebesök ut till den nye kungens ställe i en nationalpark utanför stan, promenerade bland dom stora träden, kollade på påfåglar och andra djur som strövade omkring i ”slottsparken”.

Det blev en natt här i stan och ikväll bär det av till Nong Khai.

E72DB542-C962-4E14-9614-B8F9F16894D1.webp

Lillpojken i parken.

E89B35F0-8579-4AB3-9B3E-3B6CEAB9B1C1.webp

En av många påfåglar vi såg, denna var i bur men dom flesta strövade fritt omkring.

D2727A2A-42E1-4C32-B4A0-CB9110917F43.webp

Här tillbringade frugan hela dagen i ett convention center.

Mvh isan lover

Hej

Nu är vi i Nong Khai och jag hade ju en remiss till lasarettet här för mitt öra, men det var mycket folk där så för att spara tid tog vi en privat öron, näs och hals klinik som vi har blivit rekommenderade till.

Det fungerade bra, det var en Kinesisk läkare som kollade trumhinnan och den hade läkt ganska bra, han gjorde rent hörselgången och frugan, jag och lillpojken kunde följa med på en bildskärm och ser hur det såg ut inne i örat, han ordinerade mig mer antibiotika för att häva inflammationen, men tyckte samtidigt att örat såg såpass bra ut att jag kunde bada och duscha utan att vara allt för rädd för att få vatten i örat.

Besöket kostade mig 700 baht inklusive medicin och örondroppar, betydligt dyrare än på ett statligt sjukhus men det gick snabbt och smidigt.

Så nu bär det av till Laos några nätter, sen ska vi vara hemma tills på torsdag då Boa med fru kommer på besök.

Mvh isan lover

Hej

Då är vi på plats i Vientiane, här har det hänt mycket sedan vi var här sist, det har byggts en hel del och antalet falanger måste ju vara något slags rekord, mycket mer falanger här än i någon stad i Isaan jag har besökt.

Men utbudet för utlänningar är ju också ofantligt mycket större här än i ex.vis Nong Khai eller Udon Thani, centrala Vientiane domineras ju faktiskt av utlänningar.

Det blev lite mat i stånden längs strandpromenaden vid floden på dagen, sen blev det några öl mitt i stan vid fontänen, på kvällen åt vi på en restaurang där Thailändare och Laotier dominerade, det blev grodlår i en currygryta för frugan och bläckfisk, stekt ihop med vitlök, gullök, chili och färsk peppar på kvist, kanongott ihop med Beer Lao.

Noterade också att antalet tiggare verkar ha ökat i staden sen sist gång, alla får tydligen ingen glädje av det ekonomiska uppsvinget och byggandet.

Mvh isan lover

Hej

Då är vi på plats i Vientiane, här har det hänt mycket sedan vi var här sist, det har byggts en hel del och antalet falanger måste ju vara något slags rekord, mycket mer falanger här än i någon stad i Isaan jag har besökt.

Men utbudet för utlänningar är ju också ofantligt mycket större här än i ex.vis Nong Khai eller Udon Thani, centrala Vientiane domineras ju faktiskt av utlänningar.

Det blev lite mat i stånden längs strandpromenaden vid floden på dagen, sen blev det några öl mitt i stan vid fontänen, på kvällen åt vi på en restaurang där Thailändare och Laotier dominerade, det blev grodlår i en currygryta för frugan och bläckfisk, stekt ihop med vitlök, gullök, chili och färsk peppar på kvist, kanongott ihop med Beer Lao.

Noterade också att antalet tiggare verkar ha ökat i staden sen sist gång, alla får tydligen ingen glädje av det ekonomiska uppsvinget och byggandet.

Mvh isan lover
Hej hur är det för th & falang tex visa kostnad att komma in till Vientiane Hotell priser mm,bilen kan man lämna på Th sidan bäst så kanske .Åker till Nong Khai mitten av mars på ett par dagars semester vore trevligt att besöka andra sidan.

Hej

Mvh isan lover
Lägg gärna ut lite bilder, var tio år sedan jag var i Vientiane senast. Jag gillade staden då. Redan då mycket västerländskt vid strandpromenaden ...

Hej hur är det för th & falang tex visa kostnad att komma in till Vientiane Hotell priser mm,bilen kan man lämna på Th sidan bäst så kanske .Åker till Nong Khai mitten av mars på ett par dagars semester vore trevligt att besöka andra sidan.

Hej

Numera är det i princip gratis att komman in i Laos, ex.vis är avgiften för Visum borttagen, Svenskar kommer precis som Thailändare in gratis, har för mig att det var en ganska hög avgift förr, men man får naturligtvis betala för transporten över bron och in till Vientiane o.s.v, men det var 40 för bussen över bron, sen betalade vi 100 baht var för transporten in till Vientiane med en Songtaew.

Tax-free priserna var fortfarande attraktiva vid gränsövergången, köpte en liter Larsen cognac för 180 kr, en 5 årig Scotch Whiskey för under hundralappen o.s.v, även cigaretter är billigt, men själv röker jag ju inte.

Hotell priserna är ungefär som i Thailand, men det finns nog dubbelt så många hotell nu som för 10-15 år sedan, matpriserna är också ganska lika Thailand, men man häpnar över det stora utbudet av restauranger och bare inriktade på falanger, men vill man äta stekar, pizza på en Italiensk restaurang och annan falangmat på dessa ställen så kostar det naturligtvis en del.

Bara ett glas vin på en av dom fina restaurangerna runt fontänen mitt i stan kostade 35 000 kip, men hela området runt fontänen är renoverat och ombyggt, alla restauranger där var inriktade på falanger som utgjorde 90% av besökarna där, väldigt elegant och all musik som spelades både av liveband och annat var europeisk popmusik.

Vi käkade på en väldigt välbesökt restaurang med ett Thailändskt liveband nere vid floden, den låg på en terass på andra våningen med utsikt över floden och Thailand, här kostade en pepparstek 45 000 kip, väldigt mycket fol och hög stämning.

Ska ta med mig min I-pad ut idag och ta lite bilder.

Mvh isan lover

Hej

Nu har vi varit runt och tittat på Vientianes sevärdheter, ör min egen del var det ju inte första gången, men för lillpojken var det förstås kul.
Det blev ett besök vid triumfbågen, morgonmarknaden och några tempel.

FE4D9F22-6449-4C5D-A22A-95AA1EFCDC86.webp

Här är pojken innan vi gick upp och kollade på utsikten.

B2822A15-4A2C-4809-A428-AFE52578DA72.webp

Så här såg det ut uppifrån.

Mvh isan lover

Hej

Här är några bilder ifrån besöken på olika tempel, man tog inträde på något av dom och det var fotoförbud inne i templet, så man kunde bara foto utomhus.

BA00E791-0874-4CAF-A0AE-F7A43F503372.webp

Här är frugan på väg ut ifrån ett av templen.

10E1A861-829E-4E50-8F58-2F47DF7C58A3.webp

Här har vi lillpojken vid entrén till en gammal stupa som nu är en ruin, men folk ber och offrar fortfarande här.

Mvh isan lover

Hej

Tyckte igår att ganska mycket var billigare än i Thailand, men här får jag backa, det berodde nog mest på att vi då rörde oss i centrum där ett glas vin, en öl eller falangmat mycket riktigt var billigare på många ställen än i Thailand.

Men idag när vi har varit runt i hela staden märker man att priserna nästan är högre på allt, även för Laotier är priserna höga så även om man prutar rejält blir det ändå dyrare än i Thailand.

En som tam kostar ju ca 20 baht i Thailand, här kostar den 50-60 baht, en nudelsoppa kostar ju ca 30 baht i Thailand och 60-80 baht här, all frukt är också dyrare, mango ville dom ha 100 baht per kg för, vi betalar 35 baht per kg i byn, durian kostade 300 baht per kg, lam jai kostar 80 baht per kg o.s.v, stor skillnad på det mesta.

Även kläder, souverirer och annat var dyrt på marknaden, det enda som egentligen var relativt billigt var en del märkes kopior, dvd kopior med barnfilmer kostade ex,vis bara 20 baht vilket är billigare än i Thailand.

Mvh isan lover

När jag körde mc var Laos det absolut häftigaste landet att åka i, en tur utanför stan är att rekommendera, t ex till Luang Prabang. Eller en båttur på Mae Khong floden även om jag hört att den är obekväm :)

Hej

Håller med helt men någon tid till detta finns tyvärr inte denna gång.

Mvh isan lover

Hej

AC7DCDA7-53A7-4219-8D15-866FB1487411.webp

Här är frugan och lillpojken i shoppingtagen längs strandpromenaden.

C7890DF8-8ABD-47CF-85FF-6B437B7F7A1B.webp

Här är vi inne i centrum på e.m vid fontänen innan allt folk kom.

11691808-77C9-4060-B280-4D8B8809D86D.webp

Så här ser själva fontänen ut numera, men den är finare på kvällen med färgad belysning.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Idag åker vi tillbaka till Nong Khai, vi ska hälsa på en sköterska och hennes familj där, hon är en f.d skolkamrat till frugan sen tiden på univeritetet i Udon Thani, vi brukar hälsa på varandra varje år.

Det blir en natt där innan vi återvänder till byn, Boa med fru kommer ju på torsdag.

Har träffat en Svensk här i Vientiane som verkar bli blåst, men jag väljer att inte säga något, jag har på känn att han inte vill veta sanningen och skulle bli arg om man försökte tala om detta med honom.

Hans flickvän är enligt honom en fattig jordbrukare, men hon är vitare än dom flesta falanger i Sverige vid den här årstiden, varenda gång dom talas vid eller träffas verkar det bara handla om pengar.

Mannen är närmare 70 år och tjejen under 30 år, hon vill ha bil, kläder och guld, nu senast ska han betala en skönhetsoperation åt henne, frugan har ju en syster som är lite agent och förmedlar kunder mot provision till just den klinik i Udon Thani dom har vänt sig till, det pris han ska betala är 400% högre än. normalt.

Men jag väljer att tiga, har lagt mig i sånt här förut och då blivit måltavla för den utsattes vrede, så nu ligger jag lågt.

Mvh isan lover

Hej

Idag åker vi tillbaka till Nong Khai, vi ska hälsa på en sköterska och hennes familj där, hon är en f.d skolkamrat till frugan sen tiden på univeritetet i Udon Thani, vi brukar hälsa på varandra varje år.

Det blir en natt där innan vi återvänder till byn, Boa med fru kommer ju på torsdag.

Har träffat en Svensk här i Vientiane som verkar bli blåst, men jag väljer att inte säga något, jag har på känn att han inte vill veta sanningen och skulle bli arg om man försökte tala om detta med honom.

Hans flickvän är enligt honom en fattig jordbrukare, men hon är vitare än dom flesta falanger i Sverige vid den här årstiden, varenda gång dom talas vid eller träffas verkar det bara handla om pengar.

Mannen är närmare 70 år och tjejen under 30 år, hon vill ha bil, kläder och guld, nu senast ska han betala en skönhetsoperation åt henne, frugan har ju en syster som är lite agent och förmedlar kunder mot provision till just den klinik i Udon Thani dom har vänt sig till, det pris han ska betala är 400% högre än. normalt.

Men jag väljer att tiga, har lagt mig i sånt här förut och då blivit måltavla för den utsattes vrede, så nu ligger jag lågt.

Mvh isan lover
Klokt! Och i och med att du inte säger något ljuger du inte heller.

Hej

Mvh isan lover

Sånt är svårt. Träffar man tillfälligt skulle jag nog inte säga något. Skulle man vara närmare skulle jag nog föreslå att han sätter in sig i prisbilden. Skulle flickvännen dock vara nära släkt eller vän med min fru skulle det bli knepigare.

Är det så stor ålderskillnad kanske han är beredd och betala och lycklig, då är det ju dumt att säga något.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar