Insektsbett

H

HIT

Gäst
Idag tidigt på morgonen blev jag biten av en fingerlång centipede, tusenfoting, i köket här i Bangkok. Det var mörkt och jag trampade på den. Det gör ont, ganska ordentligt. Jag har rengjort foten. Det har nu gott ett par timma, ingen svullnad men ordentlig värk. Man får vara försiktig med dessa insekter här i Thailand. Jag har ingen allergi så det ordnar sig säkert.

Dessa tusenfotingar hatar min fru mest av alla djur i Thailand. Troligen för on blev biten av en sån i ryggen när hon var liten.

Det har gått nästan 12 timmar nu sedan insekts bettet och smärtan håller på att avtaga men det bultar fortfarande i hela foten. Jag antar att jag kan vara lycklig att den var liten. Barn skall säkert undvika att trampa på dessa krabater.

Läste detta kanske lite sent men berättade för gumman om ditt bett.
Hon undrade varför du inte gick till en läkare för att få motgift/smärtstillande.
Finns många nasty insekter här.
Ett besök på en liten klinik hade förmodligen besparat dig den hel del smärta för småpengar.

Själv är jag allergisk mot kryp (rent fysiskt) så jag hade inte tvekat en sekund.
Blev biten av en liten löjlig sak (inte en susning vad det var för flygfä), svullnaden blev enorm. Medicinen hjälpte mot klådan och värken.

Det hela är över nu. Det var smärtsamt men jag tar bara mediciner i nödfall och låter kroppens eget försvar hantera det hela. Grannen berättade att de såg i veckan i gigantisk tusenfoting och de har ofta små i köket. Det är bäst att hålla ögonen öppna.

Skönt att höra du är ok nu.
Fördelen med dessa kryp är att (om man nu ser dom innan;)) rullar ihop sig och blir lätta att slänga. Inte som en orm eller råtta

Skönt att höra du är ok nu.
Fördelen med dessa kryp är att (om man nu ser dom innan;)) rullar ihop sig och blir lätta att slänga. Inte som en orm eller råtta
Du tänker inte på den maskliknande som är vanlig med massa små fötter, det är väl inte den.
Den tusenfotingen som bits och gör ont som attsingen har jag då ingen erfarenhet av att den rullar ihop sig.
Jäkla fart på den men den springer ifrån dig.
Dom maskliknande tusenfotingen som rullar ihop sig bit väl inte.

Är den andra som är större med långa ben väl, dom det har blivit liv på Thailändarna här iallafall och de sprungit runt och jagat, dom kryper som sagt inte ihop sig.

Dom ser man ju hela tiden och vad jag hört bits inte den.
Aldrig sett någon Thai som reagerar på den ens, ser inte ut att ha något att bitas med.
Den som det blev ett jäklar liv på kärringen och hon sprang in i huset och skrek att jag måste ut och döda den, samma när vi såg en i byn kärringarna hoppa upp på bänkarna och gubbarna sprang och jaga såg ut så här.
picture-1953_33921537.webp

Och den rullar inte ihop sig en jäkla fart på den. Sett sådan tusenfoting 2 gngr.
Men kanske bits masken med småbenen med aldrig reagerat på dom dom kryper bara ihop och spelar döda, hade mängder av dom i condominiumet.

Tillbaka
Topp