Hycklare eller partyfolk?

P

Pjodd

Gäst
Ni kan väl hålla med att oavsett samhällsklass så tackar en Thai inte nej till ett party. Det är iaf min erfarenhet. Allt från fattiga bönder till de mer välbärgade "hi soo" i städerna (har dock inte koll på miljonärerna i dollar räknat).

Min observation är från helgen som varit (är i Laos nu och därför vågar skriva lite friare) i Sakon Nakhon som hade en festival där vi var med hela familjen. Fantastiska skulpturer gjorda av bivax (ska försöka lägga in några bilder från mobilen). Kan rekommendera att komma hit nästa år.

Så, kungen har gått bort och sorgetid är utlyst. Vad var skillnaden?
Folk (även jag naturligtvis) gick i svarta kläder, ingen musik spelades varken på tivolit eller i karnevaltåget men det drog likt förbaskat lika mycket folk som i "normala tider". Alla skrattade och fotade (massor av selfies naturligtvis med fingrarna kors o tvärs över ansiktet, ja ni vet...) med andra ord en helt vanlig karnevalstämning fast utan musik och med svartklätt. Helt seriöst så fick jag en konstig olustkänsla över det hela. Jag visste helt plötsligt inte hur jag skulle agera.
Vi var 3 generationer 14 pers (tidigare under dagen så la vi mammans aska i Mekongfloden men det är bara en parantes och en story som jag kanske kommer berätta om i en annan (ny) tråd) och när vi återvände till hotellet så hade ena brodern köpt både öl och whisky. Jäklar vilket dilemma!!! Inte för att jag suktade efter att supa, tvärt om.
För att ni ska förstå dilemmat så ni vet, skillnaden mellan ett polskt bröllop och en polsk begravning. -På begravningen är det en som inte super!
Det är samma här men det kändes så fel iom kungens bortgång. Har varit på åtskilliga bröllop o begravningar här men detta kändes bara fel.

Så min analys är att:
-Sup hur mycket du vill bara du är klädd i svart och inte spelar musik... Hur tokigt det än verkar

Vet inte om du varit på Thailändska begravningar , där super man skallen av sig i sorgens tecken , man talar om den avlidne , om hur god han var , vad han tyckte om mm Man behöver inte vara lycklig för att supa , festa kanske är fel uttryck , dricka alkohol med sina bygrannar eller vänner ,samt tala om den avlidne skulle jag vilja säga .. Inget som jag anser vara hyckleri . Missförtå mig nu inte , detta är inget påhopp :)

Ingen fara @Phonta , vi har många gemensamma nämnare men jag är ofta klumpig i text.
Jo, har varit på fyra ceremonier från död till kremerad där den ena kremeringen var av riktigt gammal tradition, dvs en bädd av virke under bar himmel. Men det var inte min poäng i det hela. Det jag syftade på var att den sorg över kungens död inte riktigt stämmer överens med verkligheten.
Fick nyligen veta att helgen som varit här i Savanaket (Laos) var det tokmycket thaifolk som festade. Varför? Jo förmodligen av den enkla anledningen att "hemma" går man i svarta kläder och lossas ha "sorg".
Missförstå mig rätt, jag dömmer ingen. Jag hade förmodligen gjort likadant.
Ville bara ge en annan bild på vad jag upplever här.

Senast redigerad av en moderator:
Här lite om detta av Richard Burrow en mycket respekterad Thailandprofil!

http://www.thaibuddhist.com/what-to-expect-if-you-are-invited-to-a-thai-funeral/

...och här om olika kanske för oss märkliga beteenden när det gäller döden.

http://factsanddetails.com/southeast-asia/Thailand/sub5_8b/entry-3217.html

...här känner man att det skulle vara bra med ett inlägg av vår nya medlem @Sawitree, för att kanske få in lite av en Thai's vy på det hela.:)
Du verkar ju också trög, han skriver ju om pga. rådande sorgestund som är utlyst i landet inte om Thailändsk begravning i sig att allt är som vanligt man har bara sänkt musiken!
Så kommer du och länkar om begravningar, läs vad folk skriver istället, ditt innlägg kunde ju inte bli mer OT.

Utan musik står det och svartklätt.
;)
Ja men som han säger märks inte mycket av det. Vi var vid en Thailändsk turistort med majoritet Thaiturister och tyckte med det var lite konstigt Thailändarna var precis som vanligt. Och förutom det man läser i tidningarna så har vi inte märkt något av det mellan Pattaya och Surat Thani får se när vi kommer till Krabi.
Verkar bara som att det är folket som hänger på lite speciella barer som märker av det, kanske perfekt tillfälle för Thailand att stänga ner dessa ställen.

Ja om dom skulle stänga några speciella barer pga orespekt inför dom beslut som är tagna pga av det som inträffat så är det helt rätt anser jag.
:wai:

Du verkar ju också trög, han skriver ju om pga. rådande sorgestund som är utlyst i landet inte om Thailändsk begravning i sig att allt är som vanligt man har bara sänkt musiken!
Så kommer du och länkar om begravningar, läs vad folk skriver istället, ditt innlägg kunde ju inte bli mer OT.

Nja, jag tyckte det var ganska passande. Ditt sätt att uttrycka dig om människor är alltid lika vänligt och vårdat, stort plus för dig Jonas.:thumbsup:

Nja, jag tyckte det var ganska passande. Ditt sätt att uttrycka dig om människor är alltid lika vänligt och vårdat, stort plus för dig Jonas.:thumbsup:
Och jag håller inte med han ville ge en bild av hur han upplevt situtionen i Thailand dom sista dagarna och bla. annat från en begravning han var på.
Och han skriver tydligt att han vet hur en Thai begravning går till.
Både rubriken och hans inlägg säger att det var inte begravningen i sig han förundrades över, det har han god erfarenhet av.
Pjodd kan rätta mig om jag har fel, men både du och phontha börjar babbla om begravningar det är ju inte dit han ville komma med sina innlägg.

Och jag håller inte med han ville ge en bild av hur han upplevt situtionen i Thailand dom sista dagarna och bla. annat från en begravning han var på.
Både rubriken och hans inlägg säger att det var inte begravningen i sig han förundrades över, det har han god erfarenhet av.
Pjodd kan rätta mig om jag har fel, men både du och phontha börjar babbla om begravningar det är ju inte dit han ville komma med sina innlägg.
Möjligtvis att vi skrev om begravningar samt huruvida det var hyckleri att supa när man sörjer , men babblat har jag inte gjort i denna tråd :):):)

Möjligtvis att vi skrev om begravningar samt huruvida det var hyckleri att supa när man sörjer , men babblat har jag inte gjort i denna tråd :):):)
55555555, får du ursäkta mig Phonta så jag utrycker mig och kanske låter fel. Problemet med forum, missförstånd ;)

Skillnaden som kan vara mellan FB och forum, på FB där jag har tex. jag 98% på vänlistan som jag känner väl, 1.999% jag träffat och är bekant med och resten som jag aldrig träffat utan addat genom forumet. Där förstår dom pga. dom vet hur man snackar till vardags, medans här blir det lätt missförstånd.
Helt OT och kanske borde hamna i OT tråden ;) För hade inget med tråden att göra 5555

Skillnaden som kan vara mellan FB och forum, på FB där jag har tex. jag 98% på vänlistan som jag känner väl, 1.999% jag träffat och är bekant med och resten som jag aldrig träffat utan addat genom forumet. Där förstår dom pga. dom vet hur man snackar till vardags, medans här blir det lätt missförstånd.
Helt OT och kanske borde hamna i OT tråden ;) För hade inget med tråden att göra 5555

Ja, jag är inte putt, jag fick ju två gillande för inlägget så helt fel kan det ju inte varit...hehe:rolleyes:

Du har uppfattat mig rätt Jonas, att strö askan i Mekongfloden var bara en parantes. Trodde att det framgick tydligare i mitt andra inlägg här i tråden.

Thailändarna är överlag riktigt skenheliga rasister. Är en uppfattning jag fått efter att jag undan för undan lärt mig thai.
Självklart finns det undantag men det är dessa som bekräftar regeln.

Thailändarna är överlag riktigt skenheliga rasister. Är en uppfattning jag fått efter att jag undan för undan lärt mig thai.
Självklart finns det undantag men det är dessa som bekräftar regeln.
Kan även skrivas om Svenskar. Skillnaden är att de Thais som jag träffat är mera öppna med sin rasism. Svenskens rasism är svårare att se, kanske för att svensken är bättre på att dölja den. Kanske för att det är straffbart på arbetsplatserna. Har sett ex. på de som ar perfekt korrekta på arbetet men på fredagskvällen när groggarna kommit fram ser man den verkliga inställningen.

Tillbaka
Topp