Husförsäkting

Hej vi har försäkring på vårat hus kommer inte ihåg vilket bolag men det kan vara någon av bankernas samarbets partner och beror på vart det ligger och värdering av fastigheten men ska ta reda på bolag tror att vi betalar 10-12tusen om året.

Är detta angående att ha försäkring på ett hus i Thailand? Vi tecknade nyligen en husförsäkring via Bangkok bank men de tillät endast att vi fick försäkra upp till 3 miljoner Baht( det täcker inte vad det skulle kosta att få upp ett likadant nytt hus) och försäkringen gäller endast för byggnaden. Det var lite bråttom att fixa en försäkring för min Thai sambo skulle resa hem tämligen snart och det gällde att få någon form av försäkring men ingen av oss var nöjd utan vi tecknade försäkring för ett år och bestämde att undersöka om vi kan få en bättre försäkring om ett år? Försäkringen kostade 3800 Baht så var inte dyr men det blev som jag valet mot att inte ha någon försäkring alls…Så jag tar tacksamt emot tipps om hur man skaffar en bra husförsäkring i Thailand där man har möjlighet att helst välja vad som skall ingå själv (som i Sverige).

I Sverige så har jag en mycket mera komplett försäkring på alla sätt och vis och som täcker upp till 2 miljoner i värde utöver själva byggnaderna (hus + dubbelgarage). Jag hade vädigt många år Folksam men bytte alla mina försäkringar över till Länsförsäkringar för ca 7 år sedan då jag fick totalt mera försäkring för samma pengar på husförsäkringen och betydligt lägre försäkringskostnader på fordonsförsäkringarna. Den så kallade lösöres försäkringen kan jag lägga ännu högre till extra kostnad än standard men när jag gjorde det med Folksam så krävde de att jag satte lås på alla fönster och dörrar så att de även inifrån går att öppna med nyckel trots att jag har larm med väktarutryckning. Idiotiskt krav för det går ju inte då att ta sig ut t.ex. genom ett fönster utan nyckel.

Är detta angående att ha försäkring på ett hus i Thailand? Vi tecknade nyligen en husförsäkring via Bangkok bank men de tillät endast att vi fick försäkra upp till 3 miljoner Baht( det täcker inte vad det skulle kosta att få upp ett likadant nytt hus) och försäkringen gäller endast för byggnaden. Det var lite bråttom att fixa en försäkring för min Thai sambo skulle resa hem tämligen snart och det gällde att få någon form av försäkring men ingen av oss var nöjd utan vi tecknade försäkring för ett år och bestämde att undersöka om vi kan få en bättre försäkring om ett år? Försäkringen kostade 3800 Baht så var inte dyr men det blev som jag valet mot att inte ha någon försäkring alls…Så jag tar tacksamt emot tipps om hur man skaffar en bra husförsäkring i Thailand där man har möjlighet att helst välja vad som skall ingå själv (som i Sverige).

I Sverige så har jag en mycket mera komplett försäkring på alla sätt och vis och som täcker upp till 2 miljoner i värde utöver själva byggnaderna (hus + dubbelgarage). Jag hade vädigt många år Folksam men bytte alla mina försäkringar över till Länsförsäkringar för ca 7 år sedan då jag fick totalt mera försäkring för samma pengar på husförsäkringen och betydligt lägre försäkringskostnader på fordonsförsäkringarna. Den så kallade lösöres försäkringen kan jag lägga ännu högre till extra kostnad än standard men när jag gjorde det med Folksam så krävde de att jag satte lås på alla fönster och dörrar så att de även inifrån går att öppna med nyckel trots att jag har larm med väktarutryckning. Idiotiskt krav för det går ju inte då att ta sig ut t.ex. genom ett fönster utan nyckel.
Ja vi har försäkring för stöld , brand för huset och garaget samt gäst hus och lösöres försäkring dom kom ut och värderade allting. Ska fråga frugan i morgon vilket bolag om jag kommer ihåg rätt så tror jag att det kostade runt 10-12tusen om året det är i Nakonsawan.

Ja vi har försäkring för stöld , brand för huset och garaget samt gäst hus och lösöres försäkring dom kom ut och värderade allting. Ska fråga frugan i morgon vilket bolag om jag kommer ihåg rätt så tror jag att det kostade runt 10-12tusen om året det är i Nakonsawan.

Oj tryckte fel på min Ipad så får försöka på nytt…Vi köpte nyligen ett hus i ett Mo Ban eller som det heter på engelska ”Gated community” (vad heter det på svenska måntro?) och betalningen gick via Bangkok Bank där både jag och min sambo har konton. Det var en representant som kom från Bangkok bank som besökte huset men det fanns inga alternativ att försäkra annat än byggnaden för t.ex. skada av brand. Lösöres försäkring var inte möjligt och försäkringsrepresentanten sa till min sambo att så är det i Thailand och han tyckte vi borde betala för försäkring i minst 10 år. Nej sa jag vi tar och försäkringar bara ett år och börjar i god tid innan försäkringen går ut och letar efter ett bättre försäkringsbolag.

Hej! Har du frågat frugan vilket försäkringsbolag ni har för ert hus i Thailand? Jag tar tacksamt tipps från er och även andra naturligtvis som har erfarenhet av denna fråga.

Hej!vi har försäkring iBangkok bank och den innehåller stöld och brand försäkring den kostar ca 7000/ år dom kom ut och värderade huset och garage och gäst hus.
Tack! Jag tittar på den försäkring som min sambo har tecknat med Bangkok Insurance Public Company Limited och som kostade totalt 3868 Baht för 1 år. Försäkringen gäller huset men även saker inhuset som kanske skadas vid en brand men även skador som kan uppstått efter storm eller skador av vatten etc. Jag skulle gissa att om vi jämförde våra försäkringar så har vi i stort sett samma försäkring eftersom vi har samma försäkringsbolag men er försäkring gäller ju hus + gästhus + garage och gissar att därmed totala försäkringsbeloppet är något högre än 3 miljoner Baht än vårt som bara är för ett hus. Premien blir dock lägre per år ju fler år man har tecknat försäkringen för. Jag ser dock inget om att vår försäkring även gäller stöld eller att det går att lägga till för detta på själva försäkringspappret.

Tack! Jag tittar på den försäkring som min sambo har tecknat med Bangkok Insurance Public Company Limited och som kostade totalt 3868 Baht för 1 år. Försäkringen gäller huset men även saker inhuset som kanske skadas vid en brand men även skador som kan uppstått efter storm eller skador av vatten etc. Jag skulle gissa att om vi jämförde våra försäkringar så har vi i stort sett samma försäkring eftersom vi har samma försäkringsbolag men er försäkring gäller ju hus + gästhus + garage och gissar att därmed totala försäkringsbeloppet är något högre än 3 miljoner Baht än vårt som bara är för ett hus. Premien blir dock lägre per år ju fler år man har tecknat försäkringen för. Jag ser dock inget om att vår försäkring även gäller stöld eller att det går att lägga till för detta på själva försäkringspappret.
Jag vet att dom inte ville ha med stöld och lösöre stöld ingår med 300000 och lösöre i tillfälle av brand 20000 + huset och andra byggnader är värderade till 3200000 och försäkringen gäller två år 7100 vi har våra konton och sparande där. Och så har vi kameror utvändigt det blev lite billigare då.

Jag vet att dom inte ville ha med stöld och lösöre stöld ingår med 300000 och lösöre i tillfälle av brand 20000 + huset och andra byggnader är värderade till 3200000 och försäkringen gäller två år 7100 vi har våra konton och sparande där. Och så har vi kameror utvändigt det blev lite billigare då.
Tack ska kolla om vi kan få med även stöldförsäkring tills nästa gång även för vårt hus? Vi hade en längre tid letat efter ett hus på den ort i Chon Buri provinsen där min sambos vuxna dotter jobbar med plan att vi alla samlas där. I november hittade vi ett fint hus som varit ett visningshus som nu var möjligt att köpa eftersom nästan alla andra hus blivit sålda i detta Mo Ban. Min sambo har dock tidigare på samma ort i närmare 20 år men det var ca 25 år sedan. Angående kamerabevakning så har jag själv Ring Security som täcker mitt hus i Sverige hus på alla sidor samt garaget med inspelning när rörelsedetektorerna känner av rörelse i zonerna jag ställt in. Jag har även satt en Ring flood light kamera som täcker alla rörelser på den enda infarten till min sambos hus i Udon Thani där vi har bott hittills och även kommer växelvis bo fortfarande. Jag har redan också beställt Ring flood light kamera som jag kommer att installera på samma vis vid det nya huset. Ring Appen är jättebra och man ser samtliga kameror när man öppnar appen på alla platser och att ha möjlighet att ha inspelning på en kamera kostar 3 Euro i månaden och obegränsat antal kameror 10 Euro i månaden men lite billigare när man betalar för ett år i taget som jag gör. Min sambo som verkligen har svårt för allt med IT och inte kan engelska gillar dock Ring appen som hon har i sin Iphone och Ipad och hon bad mig att köpa en Ring flood light kamera även till nya huset och beställde igår via Kjell & Compani som har rea fram till den 20.e februari.

Vi har försäkring som vi teckna med bolag via banken, Chubb.
Nu är den på Thai, var krav från banken när frugan tog huslån.
Den skall täcka, skada på hus, inbrott, brand, sjukvård, ersättning vid inkomstförlust, betala huslånet om frugan dör och kanske nåt mer.
Om vi betalar av huset tidigare kan vi säga upp försäkringen och få pengar tillbaks.

Eftersom jag inte läser Thai så får jag gå på bankkvinnans ord.
Vad gäller sjukvårdsdelen har frugan använt den 2 gånger.
Dock läst på bankers hemsidor här nere och verkar som ett vanligt försäkringskrav vid huslån.

Den skall täcka, skada på hus, inbrott, brand, sjukvård, ersättning vid inkomstförlust, betala huslånet om frugan dör och kanske nåt mer.
Om vi betalar av huset tidigare kan vi säga upp försäkringen och få pengar tillbaks.

Dock läst på bankers hemsidor här nere och verkar som ett vanligt försäkringskrav vid huslån.
Det tror jag för frugan har huslån och det är en försäkring där också ifall hon skulle dö så försvinner det som är kvar på lånet.

För vår del så kom frågan aldrig upp om något krav om försäkring eftersom vi inte tog något lån när vi köpte huset utan det var så att det var jag som insisterade att jag ville huset skulle försäkras. Tyvärr så berättade inte Bangkok (Bank) Insurance Company inte att det finns möjlighet att lägga till en lösöres försäkring utan på fråga från min sambo sa att det endast gick att försäkra byggnaderna. Detta är något vi kommer vi kommer ta upp på nytt då vi skall teckna ny försäkring om lite mindre än 11 månader.
Vi fick däremot ett års garanti från Mo Ban’et och det var tur för det visade sig vara fel på ”svartvatten” avloppstanken som förhoppningsvis nu efter varit tömd och bl.a. målad på insidan nu är ok efter många turer.. Som tur är så bor min sambos dotter i huset permanent och med en frihet att jobba precis så mycket hon själv bestämmer, så det har underlättat mycket under arbetena med avloppstanken då någon behöver vara hemma då. Hon har talat om att hon ibland behöver gå och starta AC i sovrummen som hon inte använder för att ta ned fuktigheten. Det satt hela 7 x AC i huset och kommer knappast ha behov att köra samtliga någonsin och vi hade inte själva monterat så många utan det var ju bara så att det varit visningshuset i området och allmänt lyxat till inredningsmässigt. Vi tog själva in en firma med två ”engineers” som gick igenom huset och som gjorde ett fantastiskt bra jobb med att påpeka brister som behövde åtgärdas som dock mest rörde sig om byta tapeter och tämligen omfattande målningsarbeten men även lite fel i elsystemet. Mo Ban’et åtgärdade de fel som ”engineers” fann men det var ju också ställt mot att vi skulle betala restrerande 95% utöver de 5% som vi betalat i reservationsavgift. Det som blev åtgärdat betalade många gånger om kostanden för vår kostnad att hyra in den oberoende inspektionsfirman visade det sig.

Tillbaka
Topp