Husbok eller ej

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Den jag hyr av (helårs-vis) på Koh Phangan, har ingen husbok på villan han hyr ut.
Det ingår visst i fastigheten som består av ett hus där familjen bor samt 2 Bungalows för uthyrning.
För att få en egen adress (inte CO: adress) krävs ku en husbok.
Om jag uppfattat allt rätt så är det någon typ av avstyckning som behövs göras för att få en egen husbok.
Så mina frågpr är:
Vad är fördelen med husbok?
Vad tror ni kostar att skaffa en?
Behöver man verkligen en husbok? Verkar klara sig bra med CO:adress.

Kent som snart flyttar ner permanent.

Ja, det är många fördelar.
Men körkort och bil går att få på COadress.
Du kan även vara registrerad, beror helt på om du har uppehållstillstånd eller inte.

Men vad kan det kosta att skaffa en husbok.

Husboken betalar du bara en administativ. Kostnad har för mig det va 120 bath
Sen kan du öppna andra konton vi har ett spar konto sen har vi en olyksfallförsäkring som gäller våran familj genom kasikorn då krävs den lilla gula

"legolas " sa:
Här i Chaiyaphum så betalade jag 30 baht i administrativ kostnad för min Gula husbok (Tabien Baan) som dom kallade det, och lade pengarna i en plåtask. (!!!)

Förutom det som grabbarna har nämnt för dig, så är ju den gula husboken mycket bra att ha för att bekräfta din adress för "Immigration" vareviga gång som du skall ansöka nu första gången, och sedan förlänga ditt uppehållstillstånd. Då slipper du problem med att bevisa hit och dit var du bor, och de ser faktiskt mycket mer seriöst på hela din person.

legolas
Har aldrig haft problem med att bekräfta min adress för immigrationsverket och vad det gäller köp av bil eller MC i eget namn så kan man få ett intyg av immigrationsmyndigheten som intygar din adress.

"legolas " sa:
Gunnarg, detta är precis vad åtminstone jag vänder mig emot när bl.a. du med flera uttrycker Er egna erfarenheter som en allstädes närvarande sanning i Thailand. Vad du har gunnarg är DIN egna erfarenhet och den gäller absolut INTE i t,.ex. Khon Kaen som ju är min Immigration-office.

Enligt lagen skall du bekräfta din adress det är bara så... Jag struntar i om någon gubbe mutar sig fram i Jomtien, eller om någon "slipper" som du gör nere i Phuket. Lagen är som den är, och man måste vara beredd på att få visa ett dokument som styrker var du bor.

Antingen en gul husbok ELLER om du kan få någon av Era räkningar: elen, vattnet eller internetet i ditt namn. Då kan du ta med dig en sådan faktura med framgång till immigration.

Immigration i bl.a. Khon Kaen ger inte längre varken blanketter eller intyg för adress, och hur kan de bekräfta adress, de vet ju fan inte var du bor någonstans. I alla fall räkna inte med denna grej innan ni kollat hur just ERT Immigration-office ställer sig till dessa saker.

legolas
Du kan även få din adress bekräftad på konsulatet.Lever man i civiliserade trakter så finns det alltid alternativa möjligheter

Hej!
Vad krävs för att få en "husbok"?
Är det OK att bo i en hyreslägenhet?

Hoppas någon kan svara.

/J

"legolas " sa:
Så du menar på fullt allvar att en svensk myndighet skall bekräfta en thailändsk adress till en thailändsk myndighet????????????? Jag tror dig INTE.... gunnarg det är farligt att sprida sådan här misinformation.

Du kan få din adress bekräftad hos a - Din lokala amphur, b - din lokala polis-station, c - via din husbok d - via räkningar i ditt namn.

Inte fan godkänner thailändska myndigheter att en svensk myndighet bekräftar en thailändsk adress....
Tyvärr har du fel Legolas.Jag fick min Thailändska adress bekräftad på svenska konsulatet när jag tog körkort för MC för en månad sedan.Det var ok.

"legolas " sa:
Sorry ber om ursäkt att jag hade fel i detta fallet med ditt körkort. men jag kan lova dig att det inte gäller i övriga Thailand i någon större utsträckning. Anledningen är helt enkelt att en svensk myndighet VET INTE VAR DU BOR, så hur kan de då bekräfta din adress.

jag tror att vad som hände dig var att tjänstemannen inte kunde läsa speciellt bra engelska och ville inte konfronteras och tappa ansiktet så hon/han körde bara på och låtsades som det regnade. Kanske i Phuket så håller de inte så hårt på saker och ting, som de kanske gör mer i andra landsändar.

Lagen är entydig i Thailand och det är den jag förmedlar i alla fall och den är enligt mitt tidigare inlägg. Jag vet dock att flera lyckas med än det ena och än det andra "konststycket här i Thailand att få sin vilja igenom. Men det är lurigt att basera sig på en sådan sak.

Men varför inte, funkar det för dig därnere i Phuket så kanske det funkar för andra också där nere i Phuket. Håll tummarna för att den tjänstemannen fortsätter att jobba och att det inte blir en ny, för då kan plötsligt "nya regler" börja gälla....
Det är väl inte så konstigt att svenska konsulatet vet var jag är skriven i Thailand.Dom bekräftar ju mina inkomstuppgifter och har på så sätt kontakt med immigrationsmyndigheten.Thailand är inte så efterblivet som du tror i alla fall inte utanför risfältsdistrikten.

"legolas " sa:
men snälla du hör du inte själv hur horribelt det hela låter gunnarg.......Alla som någon gång i sitt liv varit i kontakt med en thailändsk myndighet, vet ju hur mycket de har till övers för utlänningar och utländska myndigheter.

Ex. vi bor i Sverige, in kommer en somalier till Migrationsverket, och han skall bevisa sin adress i Sverige. Migrationsverkets alla anställda faller ihop på golvet i en enda hög, och skrattar våldsamt när de får se den ståtlige mannen ifrån Somalia langa fram sitt "bevis" var han bor i Sverige. Dokumentet är utfärdat av somaliska ambassaden i Stockholm!!!!!!!

Du tror inte gunnarg att Migrationsverket kräver ett annorlunda dokument utfärdat av de som folkbokför somalien här i Sverige, alltså en SVENSK myndighet!!!!
Eftersom du vet bäst har jag inget mer att tillägga.

Hej Jag bor i Thailand sedan åtta år, och betalar inga mutor.
Som Legolas säger så måste man ibland hos myndigheter eller vid tex kop av bil, ta korkort, kunna skriftligt bekräfta sin thailändska adress.
I dessa lägen är det bra att ha en gul husbok.

Själv har jag ingen husbok, och alla utlänningar som hyr lägenhet eller hus, eller har kopt lägenhet, har ingen husbok, men de kan ta korkort eller kopa bil ändå.
Ett intyg från din hyresvärd, en kopia av en interneträkning, vattenräkning, etc med ditt namn och adress, brukar gå bra som bevis på var du bor.

Liten varning!
Husboken bevisar att du är skriven i thailand, utan den kan enligt polisen stora problem uppstå. Körkort är en annan sak, du behöver inte vara skriven i thailand för att ta kortet. Sen kan ju bilen stå på vem som om man vill.
Husboken visar även att du är utflyttad från sverige för du får inte vara registrerad som boende i 2 länder

Hej Kjell.t.

Skulle gärna vilja veta vilka stora problem som kan drabba mig
pga att jag inte har någon gul husbok.

Legolas

Oavsett alla fel JAG gjort, nu när jag ber dig, kan Du ta min hand nu och
allt är förlåtet?

Ubon

Tack for ett bra inlägg Legolas.

Jag uppfattar saken precis som du skriver,

men vi kanske missat något som Kjell känner till,
så jag vill gärna ha ett svar från honom avseende vilka stora problm han menar kan uppstå
for oss som inte har en gul husbok.

Det är när man skall börja med att leva i Thailand som man gör hemma i Sverige som det är "bra" att ha en husbok. Alltså att man är k:t på att hålla koll på sina ägodelar, som typ bilar, vespor och hus. Men kan man klara sig utan att behöva ha dom stående i sina namn eller arrendera dom i eget namn, så skitsamma med husbok.

Polisen kräver inte alls saker som gul bok, det angår helt enkelt inte polisen......
Så ser jag det, och så upplever jag det i min vardag här, och det är inget som jag hört ifrån en kompis....

Att vara skriven i Sverige - och ha en husbok i Thailand - Det skulle vara olagligt,,, VA??? Jag förstår inte det pratet alls faktiskt. Du är skriven i Sverige och du bor i ett hus, och skaffar dig en husbok, och det skulle inte vara OK..... DET STÄMMER INTE....

Bli "skriven" i Thailand... du kan aldrig bli skriven i et land som aldrig accepterar i stort sett din närvaro här. OK de ger dig ett 1:årigt uppehållstillstånd i taget, men det innebär inte att du är skriven här.

Du bosätter dig i ett hus som du helt eller delvis bekostat själv, och skaffar dig en husbpok för att underlätta ditt liv härnere, det är inte alls att vara "skriven" härnere..... Du är enbart registrerad som boende på en viss adress, absolut inget mer.....

legolas

Hej
Lego svarar ganska klart vad som gäller ägande mm
Skriva saker i någon thais namn och du har ingen rätt till sakerna, även frun är osäkert för om det blir bråk kan hon kasta ut dig och hon tar rubbet.
I Thailand gäller inte de regler vi är vana vid i sverige mellan maka och make

Sen vad som gäller att vara skriven får han tolka som han vill, skriven eller registrerad.
här har Thailand varit lite efter men är på väg att nå den internationella standard som är överenskommen. Samma sak gäller i sverige skriven eller registrerad där du bor.
Internationella regler säger att du ska vara registrerad där du bor större delen av året, ej att förväxla med medborgarskap för man är ju fortfarande svensk medborgare.

I Thailand har man inte varit så noga med något men man är på väg, man vill få kontroll
Tidigare var det ju ofta lite pengar i fickan men staten tar mer kontroll efter som tiden går. Många som varit i thailand i flera år är ofta registrerade i sverige enligt vad jag hört men det kan ju vara fel.

"kjell.t " sa:
Liten varning!
Husboken bevisar att du är skriven i thailand, utan den kan enligt polisen stora problem uppstå. Körkort är en annan sak, du behöver inte vara skriven i thailand för att ta kortet. Sen kan ju bilen stå på vem som om man vill.
Husboken visar även att du är utflyttad från sverige för du får inte vara registrerad som boende i 2 länder

Hej Kjell.t

Skulle vara intressant att få svar på frågan vilka stora problem som kan uppstå pga att man inte har husbok.
Vilket du påstår att polisen informerat dig om.

Själv har jag ingen husbok, men har korkort och bilen och bilforsäkringen registrerade i mitt namn, och
huset byggt helt i mitt namn, som står på alla avtal och fakturor från husbygget.
Hyr tomten av min sambo
på 30 år for att bygga hus på, och detta är registrerat i chanotdokumentet hos Amphur.
Tacksam om du kan informera om något som jag missat i denna fråga
Bosse

Ser ut som om du är en av de som tagit reda på saker, du hyr ju tomten av din sambo på 30 år. Polisen sa bara att man avhyst en del falanger där sambon en dag tröttnade och hon ringt polisen. De kunde inte styrka att de bodde i huset för sambon tog hand om alla räkningar, ingen husbok så de fick inte komma in och ta sina saker ens.
Med husbok är man regisrerad som boende och de kan hjälpa till så man får sina personliga ägodelar. Ett sätt att gardera sig och du har valt ett annat varför du är ganska säker

Tack for ditt svar Kjell.t

Ja i ett läge där polisen kommer och vill kasta ut dig kan det nog vara bra med en gul husbok, och
bilen i eget namn.

Nu har jag läst alla inlägg men jag kan inte förstå hur jag kan få tag i denna husbok.
Själv har jag bott här i Thailand nu i 4 år och tänker köpa bil som ska registreras i mitt namn har även en MC men den står i frugans namn men det vore ju trevligt och äga nåt själv.
mvh Svarre

Äga bil kan du göra om du betalar kontant.
Du får också se till att emigrationen bekräftar din adress.

Men skulle inte förvåna mig om någon på stallbacken, vet bättre.

Har själv ingen husbok efter fem års boende.Finns liksom ingen anledning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp