Det är när man skall börja med att leva i Thailand som man gör hemma i Sverige som det är "bra" att ha en husbok. Alltså att man är k:t på att hålla koll på sina ägodelar, som typ bilar, vespor och hus. Men kan man klara sig utan att behöva ha dom stående i sina namn eller arrendera dom i eget namn, så skitsamma med husbok.
Polisen kräver inte alls saker som gul bok, det angår helt enkelt inte polisen......
Så ser jag det, och så upplever jag det i min vardag här, och det är inget som jag hört ifrån en kompis....
Att vara skriven i Sverige - och ha en husbok i Thailand - Det skulle vara olagligt,,, VA??? Jag förstår inte det pratet alls faktiskt. Du är skriven i Sverige och du bor i ett hus, och skaffar dig en husbok, och det skulle inte vara OK..... DET STÄMMER INTE....
Bli "skriven" i Thailand... du kan aldrig bli skriven i et land som aldrig accepterar i stort sett din närvaro här. OK de ger dig ett 1:årigt uppehållstillstånd i taget, men det innebär inte att du är skriven här.
Du bosätter dig i ett hus som du helt eller delvis bekostat själv, och skaffar dig en husbpok för att underlätta ditt liv härnere, det är inte alls att vara "skriven" härnere..... Du är enbart registrerad som boende på en viss adress, absolut inget mer.....
legolas
Hej
Lego svarar ganska klart vad som gäller ägande mm
Skriva saker i någon thais namn och du har ingen rätt till sakerna, även frun är osäkert för om det blir bråk kan hon kasta ut dig och hon tar rubbet.
I Thailand gäller inte de regler vi är vana vid i sverige mellan maka och make
Sen vad som gäller att vara skriven får han tolka som han vill, skriven eller registrerad.
här har Thailand varit lite efter men är på väg att nå den internationella standard som är överenskommen. Samma sak gäller i sverige skriven eller registrerad där du bor.
Internationella regler säger att du ska vara registrerad där du bor större delen av året, ej att förväxla med medborgarskap för man är ju fortfarande svensk medborgare.
I Thailand har man inte varit så noga med något men man är på väg, man vill få kontroll
Tidigare var det ju ofta lite pengar i fickan men staten tar mer kontroll efter som tiden går. Många som varit i thailand i flera år är ofta registrerade i sverige enligt vad jag hört men det kan ju vara fel.