Det är väl ca 100 år sedan spanska sjukan fanns? Hur försvann den utan vaccin och piller? Självdog den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den dog ut av sig själv efter tredje vågen, mest troligt pga det vi idag kallar flockimmunitetDet är väl ca 100 år sedan spanska sjukan fanns? Hur försvann den utan vaccin och piller? Självdog den?
Spanska=klåda å knottror på organetDen dog ut av sig själv efter tredje vågen, mest troligt pga det vi idag kallar flockimmunitet
Det dog fler i Spanska sjukan än i första världkriget
Den myndighet jag jobbar på gick då ut med rådet att folk skulle hålla avstånd (samma råd som dagens ansvariga myndighet FHM ger idag mot Covid-19)
Frågor på det PeterSfa?Spanska=klåda å knottror på organet
Helt utanför mitt område![]()
Virustypen som orsakade Spanska sjukan finns ännu. A(H1N1) heter den och är samma virustyp som orsakade Svininfluensan 2009. Men influensavirus muterar MYCKET mer än Coronavirus. Så en kombination av flockimmunitet och att viruset förändrade sig gjorde att Spanska sjukan klingade av. Men viruset utrotades inte i traditionell mening.Det är väl ca 100 år sedan spanska sjukan fanns? Hur försvann den utan vaccin och piller? Självdog den?
Hej
Ska ni ta årets influensavaccin?
Man börjar ju vaccinera riskgrupperna nu, övriga får tydligen vänta tills i december.
Mvh isan lover
Ja det ska jag göra den 9 november. Extra viktigt detta året för att minska belastningen på sjukvården. Ta hand om er nu Covid-19 fallen ökar explosionsartat. Många nya fall inklusive kollegor efter helgen...Hej
Ska ni ta årets influensavaccin?
Man börjar ju vaccinera riskgrupperna nu, övriga får tydligen vänta tills i december.
Mvh isan lover
Ja det ska jag göra den 9 november. Extra viktigt detta året för att minska belastningen på sjukvården. Ta hand om er nu Covid-19 fallen ökar explosionsartat. Många nya fall inklusive kollegor efter helgen...
Ta hand om er nu Covid-19 fallen ökar explosionsartat. Många nya fall inklusive kollegor efter helgen...
Sjukvården har säkerligen blivit bättre på att hålla ner dödstalen. Samtidigt smittas mer yngre enligt statistiken. Men Covid-19 är fortfarande betydligt farligare än en "vanlig" influensa tro inget annat..Nu har inte jag örnkoll på statistiken, men med en eftersläpning på c:a en vecka mellan smitta och utbrott, har jag fått för mig att antalet som intensivvårdas är betydligt lägre än under vårens utbrott? Finns många som börjar spekulera i att Corona numera inte skulle vara särskilt farligare/dödligare än den "vanliga" influensan.
Att ungdomarna blir smittade ser jag nästan som någonting positivt, då ytterst få blir "farligt" sjuka. Träffade ett par grabbar, drygt 20 år, som hade antikroppar och de hade knappt varit "dåliga" - inte värre än en "normal" baksmälla under något dygn.
Precis! Kryp lydigt ned i bunkern igen och visa dig inte förrän du betalt läkemedelsbolagen det dom vill haSjukvården har säkerligen blivit bättre på att hålla ner dödstalen. Samtidigt smittas mer yngre enligt statistiken. Men Covid-19 är fortfarande betydligt farligare än en "vanlig" influensa tro inget annat..
Nu har inte jag örnkoll på statistiken, men med en eftersläpning på c:a en vecka mellan smitta och utbrott, har jag fått för mig att antalet som intensivvårdas är betydligt lägre än under vårens utbrott? Finns många som börjar spekulera i att Corona numera inte skulle vara särskilt farligare/dödligare än den "vanliga" influensan.
Att ungdomarna blir smittade ser jag nästan som någonting positivt, då ytterst få blir "farligt" sjuka. Träffade ett par grabbar, drygt 20 år, som hade antikroppar och de hade knappt varit "dåliga" - inte värre än en "normal" baksmälla under något dygn.