Jag ska ge mig på ett svar som inte kommer att besvara dina frågor, men vilken info som behövs för att kunna någorlunda kunna ge ett svar. Håller med att baserat på vad vi vet av frågeställningen så stämmer det med -Hur långt är ett snöre

.
Lite kort ska jag beskriva bröllop som jag varit på och hur de har varit arrangerade. Det är väldigt generaliserat och stämmer naturligtvis inte alltid.
Först och viktigast är vilken social status har hon? Det är viktigt här.
En bonnatös "nöjer" sig (tolka mina ord rätt är ni snälla) med en en mindre fest med familj och vänner i byn, maten tillagad av kvinnor i byn, utrustning såsom kastruller, bord och stolar lånas från templet, en lokal DJ dyker upp o spelar musik på massiva högtalare hela natten. Gemytlig och kärleksfull stämning. Här finns glädje och gemenskap. Personligen så gillar jag dessa bäst.
Festen är hemma och maten är kryddad med kärlek. Lokal mat när den är som bäst. Men väntar man sig en filet mignon så blir man besviken

50-100 pers
En bartjej som oftast också är en bonnatös vill visa att hon tillhör nu en högre status (vilket är en överkompensation på det faktum att hon inte har klättrat på den sociala stegen) och spenderar pengar på saker som inte alltid är praktiska med det ska brännas pengar så det syns för andra att familjen nu har pengar i överflöd. Här blir det dyrt till absolut ingen nytta. Här är dunderfyllor vanliga då personer har bjudits in bara för att få till så många gäster som möjligt (en statussymbol). Dessa besökare passar på att få en gratis alkohol och tar gärna med sig ett par fyllepoolare (som fyller upp fler stolar). Man lägger 20-100 Baht i ett kuvert och går hem tidigt.
Fest hemma, catering från det dyraste stället bara för att...
100+ pers beroende på hur många vänner vännerna tar med sig
Statligt anställd har festen (beroende på position) i en hyrd lokal (som för övrigt tillhandahålls gratis av kommunen). ca 500 pers bestående av familj och arbetskolleger som bygger upp en fantastiskt glad stämning. Inhyrd personal från ett bryggeri serverar fatöl på löpande band. Catering så klart men från ett ställe där maten är god, vilket är viktigare än prislappen.
Avslutningsvis så när en läkare gifter sig med en sjuksköterska. Helt galet vackert. Förvisso så har deras hushåll över 1 miljon Baht om året i inkomst så de kan unna sig ett sådant bröllop. 1000 pers, ett helt team (fick det till 5 pers) för foto och video, känt liveband och konferencier, uppträde, rökeffekter, ljus och laser, enorma banderoller, deras kläder var från en saga, maten var fantastisk, dricka i överflöd (gemensamt i alla bröllop

) men en stelare stämning. Här gör ingen bort sig i fyllan o villan, för securityn plockar bort en direkt, så tryggt och säkert. Heh, svindyrt party.
Så beroende på vilken samhällsklass du ska gifta in dig i så lägg rätt summa och sväva inte ut i onödan, det om något får en person att tappa ansiktet.
Suck... Gick precis igenom dina frågor för att kolla så jag inte missat ngt. Du skrev inte att det handlade om bröllop men för att slippa skriva om allt så räddar jag min text genom att säga att principerna är de samma

. Gäller det en invigning av ett nybyggt hus så stämmer de väldigt bra (kanske inte antalet besökare)
Så, hur långt är ett snöre? Vad är det för fest?
@admin Kanske läge att radera ett par inlägg här som handlar om personliga intriger? Ingen har nytta av dessa, och om möjligt denna mening också när det blivit gjort