Hur få en bra hårklippning?

Nope inte på Soi Beukaw, paralellgatan efter tuckom mot 2nd road till på Pattaya thai så parallelgata på samma sida som Tuk com.
Allt fungerar hur bra som helst i Pattaya utan dricks, jag ger aldrig dricks och allt fungerar lika bra før det, sen har man ju sett idioter som till och med ger dricks på 7/11.
Får prova där då.
Jag har bott på hotell ett tag. Mitt rum är alltid nystädat när jag kommer tillbaka efter morgonrundan. Det skulle aldrig funka utan dricks.
Jag lämnar faktiskt växelpengarna på Friendship ibland när de packar. Det känns kanske lite mycket, men djungeltelegrafen sprider detta blixtsnabbt och (nästan) hela personalen är betydligt trevligare :)

Senast ändrad:
Får prova där då.
Jag har bott på hotell ett tag. Mitt rum är alltid nystädat när jag kommer tillbaka efter morgonrundan. Det skulle aldrig funka utan dricks.
Jag lämnar faktiskt växelpengarna på Friendship ibland när de packar. Det känns kanske lite mycket, men djungeltelegrafen sprider detta blixtsnabbt och (nästan) hela personalen är betydligt trevligare :)
Ingår det inte stædning i hotell avgiften?
Jag får på hotellrummen jag bor i på om det så ær i Thailand, Sverige, Norge etc. det alltid stædat æven fast jag inte ger dricks, trodde det var standard med stædning på rummen? ;)

Ingår det inte stædning i hotell avgiften?
Jag får på hotellrummen jag bor i på om det så ær i Thailand, Sverige, Norge etc. det alltid stædat æven fast jag inte ger dricks, trodde det var standard med stædning på rummen? ;)
Bor man en längre tid på ett hotell i Pattaya tror jag man får räkna med att ge dricks om man vill att det skall flyta.

Bor man bara några dagar behövs det inte.

Man städar ju helst de utcheckade rummen först så de blir tillgängliga. Visst kan man "pressa fram" städning på eftermiddagen. Jag har provat på olika ställen i Thailand och till slut valt att ge dricks om jag stannar längre.

Bor man en längre tid på ett hotell i Pattaya tror jag man får räkna med att ge dricks om man vill att det skall flyta.

Bor man bara några dagar behövs det inte.

Man städar ju helst de utcheckade rummen först så de blir tillgängliga. Visst kan man "pressa fram" städning på eftermiddagen. Jag har provat på olika ställen i Thailand och till slut valt att ge dricks om jag stannar längre.

Även om du bor, på ett billigt medelklass hotell, så får du städning,varje dag. Bara att hänga ut skylten, att du vill ha städat, men den kanske du missat,gröna sidan ut.
För övrigt detta med dricks, är bara dumhet i ditt fall, bara inbillning, att du skulle få bättre service, och städning. Bäddar dom inte din säng, där du bor, så skaffa ett annat hotell.
Dricks hit o dit, ger bara högre priser, men inte bättre service.

Även om du bor, på ett billigt medelklass hotell, så får du städning,varje dag. Bara att hänga ut skylten, att du vill ha städat, men den kanske du missat,gröna sidan ut.
För övrigt detta med dricks, är bara dumhet i ditt fall, bara inbillning, att du skulle få bättre service, och städning. Bäddar dom inte din säng, där du bor, så skaffa ett annat hotell.
Städning brukar ju ingå på hotell om man inte dealat bort det. Nu när vi hyrde condo hyrde vi den som hotell och fick städning varje dag, inkl diskning och utbärning av sopor etc. Vi fick lite extra handdukar och täcken till barnen etc så vi gav 100 Baht när vi lämnade. Om man långtidshyr denna condo hade det kostat 30 000 Baht per månad och då ingick en städning i veckan.

Ville man ha oftare städning kostade det 350 Baht per gång för vanlig städning och 2000 för grovstädning.

Vill man dricksa lite så är väl det ingen dumhet. När jag åkte charter så poängterade reseledarna ofta vikten av att ge dricks för att få en bra service samt pga personalens låga löner.

Men jag håller absolut med om att överdrivet dricksande ställer till det, det skall självfallet vara rimligt.

Att kalla dricksande för dumhet är väl ändå att ta i.

Vill man dricksa lite så är väl det ingen dumhet. När jag åkte charter så poängterade reseledarna ofta vikten av att ge dricks för att få en bra service samt pga personalens låga löner.

Men jag håller absolut med om att överdrivet dricksande ställer till det, det skall självfallet vara rimligt.

Själv tycker jag dricksande närmar sig mer idioti än dumhet.
Inte konstigt det finns farang och Thai priser så som farang turister strör pengar runt sig när dom är på semester.
Undra om dom ger dricks på den lokala ICAaffären eller pizzerian i Sverige med?

Inte konstigt det finns farang och Thai priser så som farang turister strör pengar runt sig när dom är på semester.
Numera ger jag sällan dricks, avrundar möjligen uppåt. Men frugan är förstås ännu mer sparsam, hon ger ingenting så jag överlåter för det mesta betalningen till henne.

Numera ger jag sällan dricks, avrundar möjligen uppåt. Men frugan är förstås ännu mer sparsam, hon ger ingenting så jag överlåter för det mesta betalningen till henne.
Jag har aldrig sett Thai ge dricks mer än kanske bartjejer då som får flasha lite med farangens pengar.
Lämnar jag lite dricks, mynt som jag inte vill bära med mig ger ibland frugan mig en arg blick och tar tillbaks pengarna.
Men dricksar jag blir det oftast mynten som blir över för har inget myntfack i plånboken.

Jag som dricksade 50 satang på Tops ... gillar inte dessa satanger ...

Annars ger jag inte mycket dricks. Min frus syster driver ett massageställe, hennes anställda börjar prata om dricks innan de börjat massagen, hon blir asförbannad på dem. Hon sa ni ska inte förvänta er dricks, ni kan få det om ni gör ett bra jobb och kanske lite extra. Nämner ni ordet dricks kommer ni inget att få och kunderna kommer inte tillbaks och varken ni eller jag tjänar några pengar.

Ja just det Charterturister!!!
Hur har prisbilden blivit av det du beskriver, ja, dubbla priser på dessa "turistorter"
Sedan kommer dom, efter något år till andra orter i TH och gör det samma överallt.
Hur blir det då????

Jag och en kompis var i Orlando Florida. Det var helg och vi var i down town Orlando. Dags för lunch så vi smet in på ett ställe där. Nästan ensamma i restaurangen. En servitris kom fram och var som oftast i USA trevliga och service minded. Hon tog vår beställning och kom tillbaka med ölen vi hade beställt. Vi sade skål och zippade på ölen. Då kom hon tillbaka och började förklara att det var brukligt att betala ca 10% i dricks här i USA. Vi garvade häcken av oss, åt upp maten och lämnade inte en enda cent i dricks. Hade hon bara inte sagt något så hade hon fått behålla växeln men nu blev det noll.

Tillbaka
Topp