Nu uttryckte jag mig väldigt klantigt (även solen har sina fläckar

) i min tredje mening där jag skrev "I Thailand tror man på..." vilket inte var menat som ett påstående även om jag skrev så. Jag är nyfiken av mig och söker ofta anledningar till varför det si eller så.
Jag har funderat lite på var jag fått det ifrån (att hundar har så lågt värde) och varför det lever kvar inom mig. Det jag kom fram till sträcker sig ända tbx till tiden när jag kom som charterturist första gången. Så mycket skit reseledarna prackade på oss.
Och naturligtvis så kom jag på en pinsam sak som hände mig...
Jag vet inte om det stämmer eller ej, men jag fick höra (av reseledaren naturligtvis) att man tar av sig skorna utomhus för att tron är att de onda andarna håller till under skosulan och man vill inte få in dom i huset.
Detta och massa annat jag fick höra under den första resan satte sig naturligtvis i minnet. Ngt år senare la jag märke till att lastbilarna har (det har ni säkert sett) gummi remsor som fladdrar vid hjulen. Fick vid ett tillfälle möta en chaufför och min fråga var om dessa gummiremsona vid hjulen har för funktion -Är dessa till för att hålla de onda andarna borta?
Han tittade helt oförstående på mig och lutade bak huvudet lite. -Nej, dom är till för att hålla hjulen rena o fina.
Ja naturligtvis. Det var den enkla förklaringen. Gissa om jag kände mig bortgjord

(igen)...
Men åter till hundarna. Samma sak där, det var reseledaren som prackade på oss att hundar var återfödda människor som levt ett dåligt liv tidigare. Jag kommer nu ihåg det så väl. Och detta har levt kvar hos mig under alla dessa år, för ingen har direkt sagt att det inte är så. Snarare så har jag fått bekräftelse genom handlingar att det det kunde vara så eftersom hundar i Thailand inte är direkt uppskattade.
Ja jösses vad dum man kan vara...