Rätt och fel Hotellomdömen

ThaiTownBKK

Medlem
Läser ibland en hel del mixade omdömen av hotell och av folk som blivit besvikna när de checkat in. Precis som om ett 3-stjärnigt hotell skulle motsvara Burj Dubai (Världens enda 7-stjärniga hotell) och förväntningar därefter.

Någonstans så kom jag till insikten att "it is what is", man kan inte förvänta sig att allt ska vara superfräscht och nytt eller att den utlovade välkomstdrinken faktiskt ingår... Ju mer man lär sig om Thailand och kulturen desto mer tenderar i alla fall jag att acceptera att ta saker för vad de är och inte för vad jag vill att de ska vara. Senaste så stod det att tvättmaskin skulle ingå i rummet på hotels.com och det gjorde det bara om man bokade long stay via ett samtal till hotellet och inte via hotels.com.

It is what it is... I övrigt riktigt bra hotell och det är utifrån det jag kommer ge mitt omdöme. Hur gör ni?

Hotellomdömen.
Är det rent och helt så är väl hotellet ok.
Om man sedan vill ha mat och pool på hotellet och hotellet inte har det, så har man bokat fel.
Hur stjärnor delas ut vet jag inte.

Själv brukar jag ha ganska så varierad standard beroende på syftet med vistelsen.
Närhet till shopping, lounge på hotellet, pool till dottern, matmöjligheter på hotellet eller kanske även jobb från hotellet (obs inga grävningar av diken på rummet).

Jag brukar bo från 1.000thb och upp

Hotellomdömen.
Är det rent och helt så är väl hotellet ok.
Om man sedan vill ha mat och pool på hotellet och hotellet inte har det, så har man bokat fel.
Hur stjärnor delas ut vet jag inte.

Själv brukar jag ha ganska så varierad standard beroende på syftet med vistelsen.
Närhet till shopping, lounge på hotellet, pool till dottern, matmöjligheter på hotellet eller kanske även jobb från hotellet (obs inga grävningar av diken på rummet).

Jag brukar bo från 1.000thb och upp
Ja det som jag har lärt mig av erfarenhet är att öppna upp plånboken och välja ett dyrare alternativ ofta är trevligare.

En gång bodde jag en månad på ett boutique-hotell som inte kunde ta kort för de blivit avstängda av betaloperatören och som inte hade fönster eller fungerande AC på rummen. Ägaren bodde på hotellet och försökte avhysa mig efter 2 veckor då hon skulle renovera alla rum, helt oannonserat. Men billigt blev det, 21 000 bath om jag minns rätt.

Det beror helt på varför jag bokar ett hotell.
Är det bara för en övernattning för att resa vidare är det läget, AC, fri transfer, fri avbokning och pris.

Andra gånger är det längre vistelser och då är det läget, fri frukost, wifi, fri avbokning, yta och balkong som är prio. Det väger jag in i priset.
Numera hyr vi oftast en lägenhet typ condo med kokmöjkighet och kylskåp. ( via Booking)
Restauranger, pooler och barer på hotellet är oviktigt då vi hellre äter ute på lokala ställen.

Omdömen är bättre via Google Maps än på bokningssidor som brukar försköna och inte publicera negativ kritik.
Plockar ut några kandidater på Booking och kör dom mot Google Maps och se andra omdömen.

Hur ställer ni er till de få som ger dåliga omdömen på ett hotell med bra medelpoäng på t ex Tripadvisor eller Google då?

Har personalen bara haft en dålig dag eller har förväntningarna varit för höga?

Hur ställer ni er till de få som ger dåliga omdömen på ett hotell med bra medelpoäng på t ex Tripadvisor eller Google då?

Har personalen bara haft en dålig dag eller har förväntningarna varit för höga?
Det är en bedömning man får ta med i beräkningen.
Att det är höga poäng på läget sätter jag som viktigare än andra betyg.
Personalen har vi sällan så mycket med att göra mer än frukost och städning.
Hyr vi lägenhet privat i ett hotellkomplex kan man inte förvänta sig att hotellet ska ge oss någon service alls.

Tänk bara på hur ägarbilden är mellan Agoda, Booking och Hotels.com som exempel.

Många känner inte till det och tror att det råder tuff konkurrens.

Ja det som jag har lärt mig av erfarenhet är att öppna upp plånboken och välja ett dyrare alternativ ofta är trevligare.

En gång bodde jag en månad på ett boutique-hotell som inte kunde ta kort för de blivit avstängda av betaloperatören och som inte hade fönster eller fungerande AC på rummen. Ägaren bodde på hotellet och försökte avhysa mig efter 2 veckor då hon skulle renovera alla rum, helt oannonserat. Men billigt blev det, 21 000 bath om jag minns rätt.

Jag är böjd till att hålla med.
En kväll ”på stan” som bara är en övernattning där ”location” betyder allt, så bryr jag mig inte om priset.
I Bangkok hamnar jag sällan under 6.000thb.
Jag brukar boka Suite rätt ofta, men det är inte alltid det finns ledigt för hela vistelsen, så ibland blir det bara en dag och ibland får man till fler dagar.

En gammal bokning som jag hittade då jag har bokat (och inte frun)

IMG_9667.webp

Jag är böjd till att hålla med.
En kväll ”på stan” som bara är en övernattning där ”location” betyder allt, så bryr jag mig inte om priset.
I Bangkok hamnar jag sällan under 6.000thb.
Jag brukar boka Suite rätt ofta, men det är inte alltid det finns ledigt för hela vistelsen, så ibland blir det bara en dag och ibland får man till fler dagar.

En gammal bokning som jag hittade då jag har bokat (och inte frun)

IMG_9667.jpeg
Shit! Det är ju minst tre helkvällar på valfri beerbar :laugh2: :beer:Fast inte i rad helst :)

Gjorde en annan variant i september när vi var 8 dagar i Vietnam, bokade allt med en resebyrå i Hanoi.
Transfer till och från flygplatsen, olika paket med utflykter alla entreer och avgifter med privat arrangemang och 4 stjärnor på olika hotell och kryssning.
Minst halvpension ingick varje dag.

Jämförde vad allt skulle kosta om jag fixat allt själv och det blev rejält mycket billigare.
Dessutom en service som var punktlig och ägarinnan till resebyrån kom privat och hälsade på oss med en fruktkorg.

Har bokat en vecka till med henne över julen i Vietnam med skräddarsytt upplägg enligt mina önskemål.
Man blir bekväm på äldre dar.

Gjorde en annan variant i september när vi var 8 dagar i Vietnam, bokade allt med en resebyrå i Hanoi.
Transfer till och från flygplatsen, olika paket med utflykter alla entreer och avgifter med privat arrangemang och 4 stjärnor på olika hotell och kryssning.
Minst halvpension ingick varje dag.

Jämförde vad allt skulle kosta om jag fixat allt själv och det blev rejält mycket billigare.
Dessutom en service som var punktlig och ägarinnan till resebyrån kom privat och hälsade på oss med en fruktkorg.

Har bokat en vecka till med henne över julen i Vietnam med skräddarsytt upplägg enligt mina önskemål.
Man blir bekväm på äldre dar.
Vill du ge en ungefärlig prisbild av vad det kostade? Har funderat på att besöka Vietnam ett tag men inte tagit mig för av bekvämlighetsskäl.

Tillbaka
Topp