Hotellkriget

A

Anonyma

Gäst
#Pattaya Police have resumed inspections and raids on unlicensed hotels and guest houses violating the Hotel Act this week. Officials state that up to 70% of places to stay in Pattaya do not have a license. Officials plan to continue these raids before high season. Officials with the Thailand Tourism Authority have stated that they want Thailand to be like Bali or Singapore with only world class hotels and rooms to stay in. A hotel license requires a number of guidelines to be met to be issued which a small guesthouse would find difficult if not impossible to meet such as a parking lot and a dedicated park area/green space.

Jag är kluven i denna fråga.

Lite av Pattayas charm är ju alla obskyra guesthouse inemellan överallt som ger möjligheter för ett mycket varierat boende och besökskliente...

Samtidigt tycker jag att det är bra att man fokuserar på bl.a. brandsäkerhet och utrymning...

Men det som egentligen stör mig är känslan av korruption över hela frågan. Varför börjar man plötsligt kontrollera detta... kan det hänga ihop med överetablering av stora fina/dyra hotell? Har de kanske bidragit till denna iver att få bort de små billiga alternativen?

Jag är kluven i denna fråga.

Lite av Pattayas charm är ju alla obskyra guesthouse inemellan överallt som ger möjligheter för ett mycket varierat boende och besökskliente...

Samtidigt tycker jag att det är bra att man fokuserar på bl.a. brandsäkerhet och utrymning...

Men det som egentligen stör mig är känslan av korruption över hela frågan. Varför börjar man plötsligt kontrollera detta... kan det hänga ihop med överetablering av stora fina/dyra hotell? Har de kanske bidragit till denna iver att få bort de små billiga alternativen?

Hej

Själv har jag nog liknande misstankar, läste något i den vägen som väckte mina misstankar redan vid dom första tillslagen, både dyra hotell och restauranger klagade på dom billiga strandnära ställena och tyckte att dom bedrev illojal konkurrens, kan tänka mig att många halvtomma dyra ställen har rika ägare som lobbar för sin sak här.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag nog liknande misstankar, läste något i den vägen som väckte mina misstankar redan vid dom första tillslagen, både dyra hotell och restauranger klagade på dom billiga strandnära ställena och tyckte att dom bedrev illojal konkurrens, kan tänka mig att många halvtomma dyra ställen har rika ägare som lobbar för sin sak här.

Mvh isan lover

Kanske du har rätt. Men jag tror inte direkt att t.ex Hyatt, Hilton eller Shangri-La konkurrerar om samma kunder som Pelles Guesthouse där fläkt på rummet kan fås mot tillägg.

Att det däremot är ett förhastat beslut och med stor säkerhet kommer att inbringa ”licenspengar” i en massa fickor, känns mer troligt.

Kanske du har rätt. Men jag tror inte direkt att t.ex Hyatt, Hilton eller Shangri-La konkurrerar om samma kunder som Pelles Guesthouse där fläkt på rummet kan fås mot tillägg.

Att det däremot är ett förhastat beslut och med stor säkerhet kommer att inbringa ”licenspengar” i en massa fickor, känns mer troligt.

Hej

Jag håller naturligtvis med dig som du lägger fram det, men det kan ju också vara så att dom stora drakarna i branschen vill komma åt den ibland strandnära eller attraktiva mark som dom mindre rörelserna nu innehar, sen kan det ju även vara så att man ifrån myndigheternas sida vill uppgradera området och attrahera andra typer av kunder än dom som nu äter och bor på ”Pelles Guesthouse” .

Mvh isan lover

Hej

Jag håller naturligtvis med dig som du lägger fram det, men det kan ju också vara så att dom stora drakarna i branschen vill komma åt den ibland strandnära eller attraktiva mark som dom mindre rörelserna nu innehar, sen kan det ju även vara så att man ifrån myndigheternas sida vill uppgradera området och attrahera andra typer av kunder än dom som nu äter och bor på ”Pelles Guesthouse” .

Mvh isan lover

Ja, det kan hända.
Men jag tror inte att det är Pelle eller någon gatuståndsförsäljare som äger markplätten. Ägaren av den eventuella markbiten säljer säkert till hotellet.
Bara för att Pelle flyttar sitt guesthouse, så kan nog inte hotellet bygga ut eller förfoga över marken.

Attraktiv mark ägs inte av sunkiga guesthouse ägare.

Ja, det kan hända.
Men jag tror inte att det är Pelle eller någon gatuståndsförsäljare som äger markplätten. Ägaren av den eventuella markbiten säljer säkert till hotellet.
Bara för att Pelle flyttar sitt guesthouse, så kan nog inte hotellet bygga ut eller förfoga över marken.

Attraktiv mark ägs inte av sunkiga guesthouse ägare.

Hej

Själv skulle jag inte svära på det eftersom det kan handla om mark som tidigare var oattraktiv, kanske låg utanför växande orter m.m, sen kan det ju även vara så att den som driver en mindre rörelse inte nödvändigtvis måste vara ägare till marken t.ex om den är arrenderad på långtid o.s.v.

När det gäller Thailand och förändringar, tillstånd och nya krav handlar det nästan alltid om pengar på ett eller annat sätt, dom flesta turistorter har ju mer eller mindre förändrats totalt och dom områden som tidigare var bebyggda med småskaliga hotell, guest house, barer och mindre restauranger har nu ersatts av lyxhotell i kombination med internationella snabbmatskedjor och lyxigare restauranger.

Jag är långt ifrån övertygad om att dom mindre har lagt ned och flyttat på sig frivilligt alla gånger, det är nog stora krafter och pengar bakom dessa förändringar.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp