Hemförsäkring

Jag har råd att göra mig skulfri.
Skrev om det när jag satt i karantän.
Men gällande bilen så vart jag tvungen att betala 50% av räntan även om jag cashade nu.
Jag ansåg att jag tjänade mer på att investera än att casha.
Nu är jag 47 år gammal med noll inkomst, du får dra slutsats själv, jag är fortsatt hemma med min familj....
Finns ingen rationell anledning att göra sig skuldfri så länge alternativavkastningen är positiv.

Det är mest gamla pensionärer som tror på Göran Perssons gamla hyckleri.

Finns ingen rationell anledning att göra sig skuldfri så länge alternativavkastningen är positiv.

En annan anledning till att jag inte får låna till konsumtion som för nya bilar, båtar och fastigheter är min ålder.

Över 65 eller kanske till och med fyllda 60 är det kört att låna.
Då är det gott att ha ett alternativ som kontanter.

Ja det är inte självklart bäst att vara skuldfri, det positiva är väl att man känner sig fri samt lättare att skruva ner på utgifter i problemtider som nu.
Hade man varit smart hade man nog lånat upp för glatta livet till låg ränta med lite bättre avkastning.

Vad det gäller hemförsäkring i Thailand så finns det självklart möjligheter att försäkra huset mot t.ex. brand, verkar vara lite svårare om man ska mixa in personskydd som i Sverige. Vi har försäkrat vårt boende men det täcker inte allt som det borde, har inte satt mig in i det tillräckligt noga så det kanske finns bättre alternativ.

/ SatanG

Ja försäkringsbolagen jämfört med Sverige är mycket lättare här.
2 år gammal skrapskada på ena dörren efter frugans parkering, var på Nissan verkstad veckan som var.
Dom hitta massa saker som behövdes fixas så nu väntar vi på tid och nyrenoverad bil...
Men dom sa betalar för 3 rnoveringar med detta bolag, det vi hade innan hade dom gjort bilen som ny utan frågor.
Bolaget vi har bilförsäkring med nu står för max 3, men räcker, vill ha det gjort innan November sen byter vi tillbaks till det bättre.

Har många gånger förundrats och om Thai blåser stora försäkringsbolagen, för extremt lätt att få igenom en claim här.

Kommer ihåg med juken, helt frugans fel och det var en dyr reparation som tog par veckor, no problem..

Svärfar kan knappt resa sig försäkrings försäljare, han är frisk dör han inom 1 år 2 miljoner.
Jag sa nej men svägerskan kör ju såna försäkringar, tog ut 600k på mormor sist.

En annan anledning till att jag inte får låna till konsumtion som för nya bilar, båtar och fastigheter är min ålder.

Visst är det bra med cash men fortsätter reka diversifiering.
Man kan tycka vad man vill om krypto men det är EN form av diversifiering som kan vara avgörande om din bank av någon anledning bestämmer sig för att låsa ditt konto. Guld är ju rätt bra i länder som Thailand men det är ju även en risk att hålla på fysiska värden i bostaden.

/ SatanG

Så är det (men det skrev du inte), därför "gäller det" att vara belånad till 100% på de belåningsbara tillgångar man har lite innan. Då blir det dubbla konsumtionen och glädjen för en själv!

Du kan ingenting ta med dig dit du går till sist.....

Ja det är inte självklart bäst att vara skuldfri, det positiva är väl att man känner sig fri samt lättare att skruva ner på utgifter i problemtider som nu.
Hade man varit smart hade man nog lånat upp för glatta livet till låg ränta med lite bättre avkastning.

Vad det gäller hemförsäkring i Thailand så finns det självklart möjligheter att försäkra huset mot t.ex. brand, verkar vara lite svårare om man ska mixa in personskydd som i Sverige. Vi har försäkrat vårt boende men det täcker inte allt som det borde, har inte satt mig in i det tillräckligt noga så det kanske finns bättre alternativ.

/ SatanG
Fråga din fru, ingick inte personskydd, detta som jag skrivit innan va inget dom sa till henne, det står i papprena.
Läser jag inte Thai men jag som skötte kommunikationen vid lånet och fick förklarat för mig.
Lånet var ju i frigans namn jag betala 50% men hela lånekommunikationen var ju mellan mig och banken, frugan vet att hon har ett lån men förstår inte innebörden typ.

Fråga din fru, ingick inte personskydd, detta som jag skrivit innan va inget dom sa till henne, det står i papprena.
Läser jag inte Thai men jag som skötte kommunikationen vid lånet och fick förklarat för mig.
Lånet var ju i frigans namn jag betala 50% men hela lånekommunikationen var ju mellan mig och banken, frugan vet att hon har ett lån men förstår inte innebörden typ.

Ja du har nog bättre koll på detta än vad jag har.
Minns att jag frågade frugan vad som ingick i husförsäkringen vi täckte för bara någon månad sedan och det var inte lika brett eller enkelt som jag minns från Sverige. Men det beror väl på hur mycket man vill lägga ut förstås.
Jag tycker det verkar flyga försäkringar både högt o lågt här hemma men just hus/hemförsäkring har vi inte haft mellan 2015-2021.

/ SatanG

Minns att jag frågade frugan vad som ingick i husförsäkringen vi täckte för bara någon månad sedan och det var inte lika brett eller enkelt som jag minns från Sverige. Men det beror väl på hur mycket man vill lägga ut förstås.
Jag tycker det verkar flyga försäkringar både högt o lågt här hemma men just hus/hemförsäkring har vi inte haft mellan 2015-2021.

/ SatanG
Vi har en men visade sig att sjukvårdsdelen var extra efter 3 år, så har bara husförsäkringen nu.

/ SatanG
Panpan skrev väl att det var lättare med försäkringsbolaget i Thailand än i Sverige?

Panpan skrev väl att det var lättare med försäkringsbolaget i Thailand än i Sverige?
Lättare på den del att på försäkringsbolag i Sverige måste du bevisa uppkomst till skada.
Här har det än sålänge räckt med visa skada, på nuvarande bil första gången.
När vi hade juken så var det 6 försäkringsärenden som jag skrivit om innan.
Ena var ju när hela fronten va knäckt, va på jobb fråga om skador.
Ok.
Kom hem hela fronten på juken va kvaddad fick hålla ratten 90 grader för att köra rakt, fälgarna hel förstörda.
Frugan svara i tel och körde rakt ner i 1m dike.

Allt när jag kom hem, tog kontakt fixa försäkringsbolaget utan frågor.

Lättare på den del att på försäkringsbolag i Sverige måste du bevisa uppkomst till skada.
Här har det än sålänge räckt med visa skada, på nuvarande bil första gången.
När vi hade juken så var det 6 försäkringsärenden som jag skrivit om innan.
Ena var ju när hela fronten va knäckt, va på jobb fråga om skador.
Ok.
Kom hem hela fronten på juken va kvaddad fick hålla ratten 90 grader för att köra rakt, fälgarna hel förstörda.
Frugan svara i tel och körde rakt ner i 1m dike.

Allt när jag kom hem, tog kontakt fixa försäkringsbolaget utan frågor.
När vi gjorde om vårt badrum så kom dom vi anlitade, som i sin tur kontaktade Folksam om att vi hade en vattenskada, vi fick ett papper hem från Folksam där dom meddelade att dom står för 80 000kr av vår renovering.
Det tyckte jag var smidigt, jag behövde inte ens kontakta dom.
Vad har du för personlig erfarenhet av försäkring i Sverige som anser att det är krångligare än Thailand?

Sen gäller det att välja, Nissan sa nu att bolaget ni försäkrat via nu är krångliga, går igenom men kommer ta minst 2 veckor.
Vi skall byta tillbaks efter reperationen till det bolag vi hade i början, no problem...

När vi gjorde om vårt badrum så kom dom vi anlitade, som i sin tur kontaktade Folksam om att vi hade en vattenskada, vi fick ett papper hem från Folksam där dom meddelade att dom står för 80 000kr av vår renovering.
Det tyckte jag var smidigt, jag behövde inte ens kontakta dom.
Vad har du för personlig erfarenhet av försäkring i Sverige som anser att det är krångligare än Thailand?
I Sverige är väl det efter överkörd, ta den lätta sidan, skita i och betala, folksam försökte göra deal för att betala minimum till mig

Om man säger så, försökringsbolaget i Sverige försökte stoppa mitt vittnesmål mot han som körde över mig så kunde dom ge mig en klumpsumma om jag inte drog krav i kommande rättegång.

Förstår att det gäller Thailand, men här i Svedala hade vi LF ock när frugan syster låg för döden blev vi tvungna att åka hem till Sverige i förtid ock bokade om biljetterna och visade kvitton på det för LF efter mycket om och men så blev det avslag pga att vi inte kontaktat bolaget innan (idioter vem tänker på det när döden knackar på) så nu har vi bytt bolag å LF förlorar ca 5000/år lång näsa kan man säga, om dom gett oss en tusenlapp hade vi nöjt oss och stannat kvar hos LF

Jag tror han menar att det är lättare att claima skador som uppstått. Den biten är väldigt enkel, skadereglerare kommer direkt till platsen och sköter allt åt en. Skadereglerarna är oftast väldigt trevliga och det är enkelt att lägga på en gammal skada på den nya.

Men en svensk hemförsäkring är, vad jag minns, långt enklare pga den är billigare och täcker mer av det som behövs inkl. semesterresor utomlands samt har personskydd, drulleförsäkring, rätt till advokathjälp om jag inte minns fel. Självklart går det försäkra det mesta här med men det verkar svårare av det lilla jag sett och kan kräva flera olika företag om man ska täcka in samma delar som en svensk hemförsäkring.

/ SatanG

Tillbaka
Topp